Ook een idee wat je moet met veel angst, 18, niet ingeschreven bij een ta., niet verzekerd doordat je al jaren niet bent geweest en twee verst.kiezen en een gewone met een gat? Zonder dat kennissen van dat alles wat afweten? En je er echt tegenop ziet?
[ Dit Bericht is bewerkt door: Alenco op 2004-03-22 12:24 ]
[ Dit Bericht is bewerkt door: Alenco op 2004-03-22 12:27 ]
[ Dit Bericht is bewerkt door: Alenco op 2004-03-22 12:24 ]
[ Dit Bericht is bewerkt door: Alenco op 2004-03-22 12:27 ]
Ik borduur nog even voort op jouw mail:
Je schaamt je ervoor?
Als het gespreksonderwerp eens op de tandarts komt, dan probeer je in het niets op te lossen zeker?
En...???
Alenco, ik weet het: ik heb het ook allemaal meegemaakt. De eerste die het hoorde was mijn man, maar toen waren we best al een aantal jaar samen. Nou had hij wel een vermoeden (was immers al een aantal jaar niet geweest. Hij ging wel gewoon en op een gegeven moment gaat dat toch opvallen), maar dat zei hij pas toen ik er zelf over begonnen was.
Neem iemand in vertrouwen en vertel die over je angst. Doe dat bij de persoon bij wie jij je het meest op je gemak voelt (vriendin, moeder, vriend, etc.).
Je hebt dit forum gevonden, dus ook hier kun je veel kwijt en je hoeft niet bang te zijn dat mensen je niet begrijpen (zeker hier op dit forum vind je veel lotgenoten).
De verzekering is volgens mij niet zo'n groot probleem meer. Ik heb begrepen dat er tegenwoordig 'gewoon' wordt uitbetaald (wel natuurlijk volgens de regels per verzekeraar, dus maximum percentages en maximumbedrag per jaar). Je moet wel oppassen als je bent overgestapt naar een uitgebreidere verzekering, dan worden sommige kosten niet altijd direct vergoed, maar pas na een half jaar of een jaar. Dat is dus een kwestie van uitzoeken!!!
Een tandarts vinden die a.) met angstige patiënten kan omgaan en b.) ook nog plek heeft, dat zal moeilijker zijn. Het is dat je er nog niet in je omgeving over durft te praten, anders zou je mensen kunnen vragen wie zij hebben, wat voor een persoon dat is en of hij geduldig is en begrip heeft voor de angst. Je kunt ook op dit forum een oproepje doen.
Je kunt ook zoeken via internet. Sommige tandartsen hebben het er op hun website bijstaan of ze met angstige patiënten kunnen omgaan en anders bel je en vraag je daar specifiek naar (de mensen achter de balie zijn echt wat wat gewend!!!).
Er zijn ook praktijken waar je met lachgas of onder narcose behandeld kunt worden (bijv. Kerkrade, maar er zijn er meer!). Misschien is dat iets voor jou? Zeker voor de eerste keer, om alles weer netjes te laten opknappen zou ik me dat kunnen voorstellen en daarna zie je wel weer verder.
Alenco, van niet naar de t.a. gaan wordt je angst niet minder, alleen maar groter. Je gebit gaat verder achteruit en de drempel wordt dan alleen maar hoger.
Je zult jezelf ermee moeten confronteren en dan kan je het echt grotendeels overwinnen. Daarbij is het belangrijk dat je een aardige, begrijpende en geduldige t.a. hebt die er ook energie in wil steken (hoeft niet eens een speciale angsttandarts te zijn, een 'gewone' t.a. kan ook).
Ik hoop je een klein beetje op weg te hebben geholpen... Als je nog vragen hebt, of wat opbeurende woorden nodig hebt: gooi het dan in de groep.
Ik wil ook dat je weet dat je angst voor de t.a. ook (grotendeels) kunt overwinnen. Dat is niet gemakkelijk, maar ikzelf ga nu alweer een jaar of 8 trouw naar de t.a. en ben er grotendeels overheen... Het kan echt, hoor!!!
Heel veel sterkte toegewenst!
Groetjes,
minique
Wil ook wel gaan, maar geen idee hoe ik dat aan moet pakken. Wil dat eigenlijk voor mezelf houden, dus niet met bekenden en dergelijke bespreken. Maar goed, daar sta je dan... Geen idee hoe je zoiets moet regelen, ik denk dat dat niet te doen is, omdat ik nergens sta ingeschreven.
Bedankt voor je reactie trouwens.
Erover praten helpt echt, maar als jij dat liever niet doet, dan moet je op andere manieren een t.a. zien te vinden.
Je bent nog niet ingeschreven, maar je hebt dat zelf in de hand. Ik zou zeggen: zoek op internet, pak het telefoonboek en ga bellen (hoe moeilijk dat ook is, hoor!) Soms kun je trouwens ook e-mailen met een praktijk, dat is misschien iets minder moeilijk.
Of vraag of hier op het forum iemand een goede, leuke t.a. kent bij jou 'in de buurt' (moet je misschien een beetje ruim zien).
Als je belt of mailt, leg dan je situatie uit. Vertel dat je bang bent!!! Dan kan men daar rekening mee houden OF ze verwijzen je naar een andere praktijk (in principe weten t.a.-en heus wel van elkaar wie er goed met angstige patiënten kan omgaan).
Het gaat je vast lukken!
Groetjes,
minique
Ja, heb je wel gelijk in. Maar hoe zou dat bv. met de kosten gaan? Zijn dingen die icm. dat ik er niet open over ben, tegenwerken...
Groetjes
Informeer eens (evt. anoniem) bij je ziektekostenverzekering of sla de polis erop na. Vaak is het tegenwoordig zo dat je contact moet afrekenen bij de t.a. en dat je de rekening kunt indienen bij je ziektekostenverzekering (als die het tenminste vergoed).
Erover praten is iets wat je moet leren. Je hebt in feite al de eerste stap gedaan door op dit forum je vraag te stellen.
Vandaar dat ik in mijn eerste berichtje aan jou al schreef dat je het eerst erover moet praten met de persoon die jij het meest vertrouwt. Maar het blijft moeilijk, dat weet ik.
Tegen je t.a. moet je trouwens het sowieso zeggen, dan kan hij er rekening mee houden!
Groetjes,
minique
Op een gegeven moment zelf de stoute schoenen aangetrokken en de tandarts gemaild, was erg blij dat het zo kon.
Ik kreeg een hele lieve mail terug dat hij zijn uiterste best voor me ging doen, en ik moest maar even bellen voor een afspraak.
Enfin, dag ervoor ging ik echt dood van de zenuwen.
Dag zelf ik met de trap omhoog, ik dacht dat ik dood ging. Door de zenuwen en de trap kon ik niet meer normaal ademhalen. Die mensen in die wachtkamer zullen ook wel gedacht hebben.
Uiteindelijk mocht ik dan de stoel in; viel allemaal hardstikke mee! Paar kleine gaatjes en een stukje van een kies afgebroken, maar daar is ie zo mee klaar zegt ie. Verstandskiezen moeten er ook eerdaags uit, maar ook dat is geen probleem.
Verder voorziet hij geen rare dingen. Moet nu nog twee keer heen en dan is alles weer perfect in orde!
Moraal; ook al zie je er zo tegenop, je voelt je zo ontzettend goed op het moment dat je geweest ben! Ik voel me alsof ik de hele wereld weer aan kan!! En dat door 1 controle door een geweldige tandarts!!!!