Mondhygeniest behandeling (-skosten)

Author:
Lambert
Posted:
di, 02/17/2004 - 16:03
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een rekening ontvangen voor een behandeling bij de mondhygenieste. Ik ben door de tandarts uit dezelfde praktijk doorverwezen voor het verwijderen van tandplak.

De rekening omvat:
T22 4x = 4 x 18,60 = 74,40 euro.

Wat ze heeft gedaan is het volgende:
- even snel diagnose (onder gebit in mindere conditie, tandvlees iets teruggetrokken, hoektanden verder terug getrokken tandvlees)
- Met een haakje tandsteen wegschrapen.
- Met een trilboortje tandsteen wegtrillen
- Polijsten
- Advies (poetsen, tandenstoker)
- Er is nooit een pocket meting gedaan.
- Ze is 25 minuten bezig geweest

Ik twijfel of de T22 hier wel op zijn plaats is. Volgens mij had gebidsreiniging (M50, M55, M59) beter op zijn plaats geweest.

Ik heb de volgende vragen:
- Waarom is het 4x T22? Wat wordt bedoeld met 4?
- Wat denken jullie?
- Wat adviseren jullie hoe ik dit moet aanpakken?

Met vriendelijke groeten,
Lambert.
Lieneke

Dit mag ze helemaal niet declareren!
Deze code's mogen alleen gebruikt worden na dat de pockets gemeten zijn door middel van een parostatus of pocketstatus.
T22 betekent initieele behandeling; het verwijderen van tandsteen van het worteloppervlak en het gladmaken van het worteloppervlak. Deze kosten gaan per tand/kies. Die 4 slaat op het aantal tanden/kiezen.
Een M-code lijkt mij idd rechtvaardiger.
di, 02/17/2004 - 18:39 Permalink
Lambert

Ik heb inmiddels contact gehad met de mondhygenieste. Ze vertelde dat er geen pocketmeetingen gedaan zijn, omdat dat pas gedaan wordt bij ernstige verdiepingen.

De behandeling heeft een T code omdat het paradontisch is. Een paradontische behandeling onderscheidt zich doordat er onder het tandvlees ook tandsteen is weggehaald.

Ze heeft 4xT22 gebruikt, omdat ze dan op ongeveer een half uur uitkomt.

Een beetje vreemd en niet helemaal volgens de richtlijnen. Maar het klinkt redelijk.
Toch??
ma, 02/23/2004 - 09:46 Permalink
de digitale tandarts

Maar de code t22 is bedoeld voor het schoonmaken van tanden/kiezen met ernstig verdiepte pockets..dus is een pocketstatus noodzakelijk.

Het adviestarief van een mondhygieniste is ongeveer 92 euro per uur, dus een half uur is rond de veertig euro.

Ze had dan beter gebitsreiniging uitgebreid kunnen rekenen (M59)
ma, 02/23/2004 - 11:17 Permalink
Lieneke

Je MOET een pocketstatus hebben gemaakt als je T22 wil declareren. Anders krijgt de mondhygienist de verzekering op haar dak. T22 is trouwens niet alleen maar schoonmaken onder het tandvlees, maar ook het superglad maken van het worteloppervlak.
Nu betaal je iets van 70 euro terwijl uitgebreid tst verwijderen (m59) 40 euro kost. Maarja, als jij ermee kan leven, dan kan ik het ook. Ik hoop alleen voor de mondhygienist dat de verzekering er niet achter komt.
ma, 02/23/2004 - 19:32 Permalink
Lambert

Allereest bedankt voor jullie hulp en informatie.

De verzekering komt er niet achter. Want ik heb op dit moment geen tandarts-verzekering.

Ik blijf het ook een beetje raar vinden dat ze niet gewoon M59 declareren. Maar het moeilijke -in deze- is dat ik inhoudelijk de discussie kan niet voeren. Ik ken de afspraken en regels/codes niet. En heb niet de technische kennis om te beoordelen wat ze nou precies heeft gedaan.

En ik heb niemand die me hierin kan bijstaan, doordat ik geen tandarts-verzekering heb.

In ieder geval pleit dit voor om van te voren te bespreken wat een tandarts precies gaat doen (in termen van codes (T22, M59 etc).

Groetjes,
Lambert
wo, 02/25/2004 - 13:50 Permalink
dj

Is die pocket status gratis dan? Als die geld kost maar er is geen rekening van dan is dat voldoende overtuigend om te zeggen dat die niet is uitgevoerd. Dan heb je al zo goed als gewonnen.

Dit soort truuks met de rekening zijn echt heeel erg fout.

Doeg,
vr, 02/27/2004 - 18:39 Permalink
de digitale tandarts

T22 uitsluitend te berekenen na T11 of T12, respectievelijk een pocketstatus (123,00) of een parodontiumstatus (134,50)....
vr, 02/27/2004 - 19:17 Permalink
leon2606

de meeste verzekeringen weten nagenoeg niks van tandheelkundige behandelingen/regeltjes

officieel is het inderdaad zo dat er eerst een lijst moet worden gemaakt van het aanhechtingsverlies rondom je tand (pocketmeting) maar dat wordt niet altijd gedaan. 4 x t22 wil zeggen 4 tanden onder het tandvlees schoongemaakt (subgingivaal gescaled en/of geplaned)

er zijn regels voor die codes maar er zijn er maar weinig die die regels kennen laat staan juist toepassen...
do, 03/04/2004 - 21:56 Permalink
schijterdje

mijn man is bij de mondhyg. geweest alvorens hij bij de tandarts kwam. ze is iets meer dan een half uur bezig geweest en we waren 40,80 kwijt.
het zag er allemaal zéér keurig uit en ik ben blij dat er mensen zijn die dit werk uitvoeren.
de nota was netjes opgemaakt en ze heeft mondeling alles nog eens uitgelegd wat welk woord betekende.
klasse toch!!
za, 04/10/2004 - 09:35 Permalink