Mondhygeniest behandeling (-skosten)

Author:
Lambert
Posted:
di, 02/17/2004 - 16:03
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een rekening ontvangen voor een behandeling bij de mondhygenieste. Ik ben door de tandarts uit dezelfde praktijk doorverwezen voor het verwijderen van tandplak.

De rekening omvat:
T22 4x = 4 x 18,60 = 74,40 euro.

Wat ze heeft gedaan is het volgende:
- even snel diagnose (onder gebit in mindere conditie, tandvlees iets teruggetrokken, hoektanden verder terug getrokken tandvlees)
- Met een haakje tandsteen wegschrapen.
- Met een trilboortje tandsteen wegtrillen
- Polijsten
- Advies (poetsen, tandenstoker)
- Er is nooit een pocket meting gedaan.
- Ze is 25 minuten bezig geweest

Ik twijfel of de T22 hier wel op zijn plaats is. Volgens mij had gebidsreiniging (M50, M55, M59) beter op zijn plaats geweest.

Ik heb de volgende vragen:
- Waarom is het 4x T22? Wat wordt bedoeld met 4?
- Wat denken jullie?
- Wat adviseren jullie hoe ik dit moet aanpakken?

Met vriendelijke groeten,
Lambert.
Lieneke

Dit mag ze helemaal niet declareren!
Deze code's mogen alleen gebruikt worden na dat de pockets gemeten zijn door middel van een parostatus of pocketstatus.
T22 betekent initieele behandeling; het verwijderen van tandsteen van het worteloppervlak en het gladmaken van het worteloppervlak. Deze kosten gaan per tand/kies. Die 4 slaat op het aantal tanden/kiezen.
Een M-code lijkt mij idd rechtvaardiger.
di, 02/17/2004 - 18:39 Permalink
Lambert

Ik heb inmiddels contact gehad met de mondhygenieste. Ze vertelde dat er geen pocketmeetingen gedaan zijn, omdat dat pas gedaan wordt bij ernstige verdiepingen.

De behandeling heeft een T code omdat het paradontisch is. Een paradontische behandeling onderscheidt zich doordat er onder het tandvlees ook tandsteen is weggehaald.

Ze heeft 4xT22 gebruikt, omdat ze dan op ongeveer een half uur uitkomt.

Een beetje vreemd en niet helemaal volgens de richtlijnen. Maar het klinkt redelijk.
Toch??
ma, 02/23/2004 - 09:46 Permalink