Had ik deze site maar eerder gevonden!

Author:
Ipsilonka
Posted:
zo, 04/11/2004 - 21:32
Wat een opluchting als ik deze verhalen zo lees. Zo ontzettend herkenbaar! Ook ik ben al jaren niet naar de tandarts geweest (ik denk zo'n 7 jaar). Ik moet aankomende vrijdag naar Kerkrade voor een eerste consult. Als ik er teveel aan denk krijg ik 's nachts buikpijn. Maar goed ik heb natuurlijk nog vragen van te voren. Ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om me een klein beetje te helpen. Zo mogen er van mij 7 tanden/kiezen getrokken worden (incl. 2 verstand), maar kan dat in 1 keer of moet je dan nog een keer terug komen? Of moet je dan aan een kunstgebit, dit hoop ik niet want ik ben nog maar 22! En wat zijn ongeveer de kosten van de echte behandeling??
Ik heb waarschijnlijk nog veel meer vragen maar voor nu even genoeg.

Ik wilde zelf eigenlijk al wel bellen, maar ja de stap he! Toen heeft een vriend van me alles geregeld, de afspraak, vrij op mijn werk en hij gaat mee naar Kerkrade (voor ons toch 2,5 uur enkele reis.)

Deze week zal ik vaak dit forum checken om moed te verzamelen.....
Liesbeth67

Ik wens je veel succes komende vrijdag. Zelf heb ik mijn intake-gesprek al achter de rug.Hele aardige, rustige mensen daar. Wij moesten ook 2,5 uur rijden heen, maar hadden dat er graag voor over.
zo, 04/11/2004 - 22:08 Permalink
bange annelies

Hoe verloopt zo'n intake gesprek eigenlijk?
Ik ben zo bang dat ze ook zeggen: neem maar een kunstgebit, hier beginnen we niet meer aan en ook ik wil geen kunstgebit en zeker niet boven.
di, 04/13/2004 - 12:55 Permalink
admin

Beste Ipsilonka,

Gewoon doen, je zult er geen spijt van krijgen. Ik ben zelf ook behandeld geworden in Kerkrade. 17 jaar heb ik de tandartsstoel niet meer gezien, dus dat was een flinke stap. Je wordt hier serieus genomen en ze zijn zich heel bewust wat er omgaat in angstige patienten. Het zijn hele fijne mensen met een flinke dosis begrip en vakmanschap. Ze verliezen niet hun geduld en maken het echt naar je zin. Tja, een vakantietripje is het natuurlijk niet bepaald, maar als je kennis hebt genomen van hun manier van werken zul je zien dat het dat waard was. Vandaag was ik toevallig voor controle in Kerkrade. Dus, de tweede keer al dat ik weer geconfronteerd werd met mijn angsten. Wat me opviel was dat ik er nu al een stuk beter mee kon omgaan. Dat heb ik mede te danken aan de goede zorgen en vooral het geduld van die mensen in Kerkrade.
Je vroeg naar de prijs. Tja, dat is afhankelijk van wat er moet gebeuren. Ik kan alleen voor mijzelf spreken. Bij mij werden 9 tanden behandeld (vullingen vervangen en gaatjes gevuld), verder nog een uitgebreide
gebids-reiniging en dat onder algehele narcose. Voor deze behandeling heb ik inclusief narcose en de kosten van het intakegesprek (foto's, scan enz) bijna 1000
euro voor moeten betalen. Het lijkt een flink bedrag, maar 17 jaar geen tandartsbezoek laat natuurlijk z'n sporen na. Dan erbij is het ook nog eens onder narcose gedaan wat het bedrag beduidend naar boven takeld. Uiteraard was dat laatste wel mijn eigen beslissing. Het had evt ook zonder narcose kunnen gebeuren. Dan is het bedrag beduidend lager. Afhankelijk van de verzekering en hun dekking kan je wat terug krijgen via het ziekenfonds (verzekering). Doch de narcose wordt in de regel niet vergoed. Dat gebeurd alleen als men een doorverwijzing heeft gekregen van een huisarts. Met andere woorden als er een medische noodzaak voor het toedienen van narcose is. Dan kan men het claimen.

Veel succes en sterkte.

Groetjes
di, 04/13/2004 - 22:40 Permalink
admin

Ipsilonka,

Even nog inhaken wat HARM zegt.
ZE DOEN NIETS WAT JIJ NIET WILT.

Dat klopt als een bus, jij bent baas van je eigen mond en tanden. Je moet wel de realiteit niet uit het oog verliezen. Als iets gevuld moet worden kun je dit natuurlijk weigeren, maar vertrouw op hun vakmanschap. Ze doen echt niets wat overbodig zou zijn. Als je meer tijd nodig hebt om te wennen aan een behandeling kun je altijd een ander tijdstip terug komen. Zeker, 2,5 uur rijden die je niet iedere week. Ik wilde alleen aangeven dat JIJ uiteindelijk de baas bent. Ze zullen het accepteren en respecteren als je iets niet wilt of durft te laten doen.

Doen, ik heb het ook gedaan.. En geloof me, ik heb menig kleurtje achter gelaten in het toilet voordat ik de behandeling liet gebeuren. En nu.....BLIJ,BLIJ,BLIJ....

Sterkte.
di, 04/13/2004 - 22:47 Permalink