Het Larynx masker?

Author:
Ipsilonka
Posted:
do, 04/15/2004 - 18:47
Aangezien ik dus morgen voor een intake gesprek naar Kerkrade moet. Ben ik nog even de site aan het doorspitten. Nou lees ik dat als je onder narcosse gaat ze een larynx masker gebruiken. Komt het daardoor dat ik lees dat mensen een paar dagen last van de keel hebben? En dat brengen ze toch pas in als je al slaapt of niet? Als ik zo'n ding zie dan word ik daar niet vrolijk van!!

Ik hoop dat iemand hier antwoord op weet aangezien ik morgenochtend om tien uur in de auto stap!!

Liefs

Ipsi

ps ik hoop dat ik vannacht slaap!!
Puk

Hallo Ipsi,

Helaas kan ik geen antwoord geven op je vraag,

Maar ik wilde je wel veel sterkte wensen,voor morgen!

Laat ff weten ,hoe t geweest is.

Liefs Puk
do, 04/15/2004 - 18:58 Permalink
Liesbeth67

Wil je me nog gauw even in de zenuwen helpen met dat masker? Nog nooit van gehoord, maar ik heb meteen op de site gekeken. Het is de bedoeling dat je onder narcose gaat door middel van een prikje. Alleen als dat niet helpt, als je dus extra narcose nodig zou hebben wordt het via zo'n masker toegediend. Althans, dat begrijp ik uit de woorden van de site.

Liesbeth
do, 04/15/2004 - 19:06 Permalink
Ipsilonka

De intraveneuze sedatie een methode waarbij er een infuusslangetje in de arm een narcosemiddel wordt toe gediend. Dit narcosemiddel zorgt ervoor dat u een gevoel van ontspanning en geruststelling krijgt. Er wordt dan zoveel van het narcosemiddel toegediend dat u toch nog reageert op aanspreken.Daardoor blijven bepaalde reflexen, zoals de slikreflex intact, waardoor u zich niet kunt verslikken.

Dit is volgens mij dat prikje wat jij bedoeld...... en vervolgens deze tekst:

Als ook de intraveneuze sedatie onvoldoende is, kunnen we overgaan op een algehele narcose. Er wordt dan zoveel van het narcosemiddel toegediend dat u in slaap valt. Via een speciaal buisje (larynx-masker) wordt er dan voor gezorgd dat u zich niet kunt verslikken. Vaak wordt er dan ook extra zuurstof gegeven. Het narcosemiddel is zodanig gekozen dat het vlug inwerkt, maar ook weer snel wordt afgebroken zodat u direct na de behandeling weer wakker bent.

Dus wat ik eruit begrijp is dat je dat masker achtig ding krijgt als je echt gaat slapen!

Maar ik moet toch morgen heen dus zal het meteen vragen(als niemand dhier antwoord heeft) en hoop je dan gerust te kunnen stellen.... Het was niet de bedoeling omm mensen nog meer in het harnas te jagen!!

liefs roos
do, 04/15/2004 - 19:12 Permalink
Missy66

Op 2004-04-15 19:06, schreef Liesbeth67:
Wil je me nog gauw even in de zenuwen helpen met dat masker? Nog nooit van gehoord, maar ik heb meteen op de site gekeken. Het is de bedoeling dat je onder narcose gaat door middel van een prikje. Alleen als dat niet helpt, als je dus extra narcose nodig zou hebben wordt het via zo'n masker toegediend. Althans, dat begrijp ik uit de woorden van de site.

Liesbeth

Lieve schat... ik heb er ook niet meteen een antwoord op...
Maar laat je niet van je stuk brengen of nog zenuwachtiger maken dan je waarschijnlijk al bent...
Zoals de berichten "luiden" merk jij er niets van, dus kanjer... wat ze ook toepassen, je merkt het niet en hoort het (misschien) achteraf pas... hou voor "ogen" dat ze heel goed weten in Kerkrade waar ze mee bezig zijn en dat jij zeker niet de eerste patient bent...
Probeer rustig te blijven en een beetje afleiding te zoeken enne ik denk dat je dan juist niet hier op het forum moet wezen...
Laat het over je heen komen enne neem een lekker boek om zo wat afleiding te zoeken...

na jou behandeling lezen we heeeeeeeeeeeeel graag hoe het vergaan is meissssssss (maar je moet er wel aan toe zijn) ik wens je onwijs veel sterkte enne alle liefsssssssssssss ik zal aan je denken een ook zaterdag een digitaal kaarsje voor je branden...

Liefssssssss enne knufffffffffffff Missy
do, 04/15/2004 - 23:34 Permalink
admin

Lieve Roos,

Net wat Missy66 ook aangeeft, laat je niet van je stuk afbrengen. Je merkt er totaal niets van. Zelfs als je kunt antwoorden, zelfs daar heb je geen weet van. Het is ook beter om niet te weten wat er allemaal gebeuren gaat. Je merkt er tenslotte helemaal niets van. Ook als ze een indianendans opvoeren naast de behandelingsstoel zul je hier niets van mee krijgen. Ik praat uit ervaring, 13 april jl was ik ook het (angst)haasje en ben in Kerkrade onder narcose geweest. Zelfs dat prikje heb ik niet gevoeld. heus waar!!!!!!!
Het gaat allemaal langs je heen zonder dat je ook maar iets bewust mee zult maken. Ik heb dit als zéér aangenaam ervaren niet te zien met wat voor gereedschappen ze in mijn mond friemmelen. je hoort, ruikt, ziet en voelt helemaal niets. Het eerste wat je voelt is een behoedzame hand op je schouder die je wakker maakt. Dus Roos, vraag je nu niet af hoe ze het een en ander zullen doen en wat er allemaal gebruikt zal worden. Hier wordt je alleen maar nerveuzer van. Ga met het idee dat je lekker gaat slapen en als je wakker wordt heb je de eerste horde al achter de rug zonder dat je er iets voor hebt hoeven doen...... En denk terug aan de woorden van Missy66... In Kerkrade weten ze echt wat ze doen. Ze hebben de meest rare dingen al meegemaakt en nemen je voor de volle 100% serieus. Het zijn vakmensen.
Geloof me maar!!!!

Heel veel sterkte meid..

Groetjes
vr, 04/16/2004 - 00:43 Permalink
Missy66

Dankjewel lieve Held... (doe je sokken maar uit hoor jij hebt je bewezen en wees daar maar trots op...) :smile:...
Ben heel erg blij dat jij het nog ffies hebt verteld... jij praat immers uit ervaring enne ikke nog nie...
ik hoop ook dat ze het ffies positief blijven zien en het op zich af laten komen...

hoe is het nu met jou Held...?????

Liefssssssssssss enne knuffie Missy
vr, 04/16/2004 - 01:05 Permalink
admin

Beste Missy66

Dank je voor die fijne reactie. Met mij gaat het nu voortreffelijk.Ik ben zo ontzettend blij dat ik die stap heb genomen.
Het was bij mij niet alleen de angst voor de tandarts (wel de hoofdzaak), maar ook de vrees van wat erna kon gebeuren. Mijn hele mond zat vol met almagaam-vullingen en zijn vervangen door composiet en glasionomeer. Omdat ik vreselijke dingen had gelezen over veel en lange napijnen en zelfs mogelijkheden tot een WKB werd ik erg onzeker. Witte vullingen waren voor mij onbekend en ik zag er heel erg tegenop. Het meeste kwam natuurlijk van forums op internet. Maar we moeten niet vergeten dat deze forums meestal bezocht worden door mensen waar het net niet goed mee is gegaan. Maar als je angst hebt probeer je zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Tja, en dan kom je natuurlijk ook nare dingen tegen. En juist die dingen blijven bij angstige patienten zitten. Internet is een prachtig en informatief medium, maar het kan je ook héél onzeker maken. Ik kan je nog melden dat ik verleden week (drie weken NA de behandeling) op controle ben geweest. En Oooo, wat was dat anders zeg. Ik
was wel gespannen, maar die ziekelijke angst bleef (gelukkig) uit. Een goed gesprek, een serieuse houding en de wetenschap in goede handen te zijn roven zo langzaam mijn angst.. Een heerlijk gevoel....Met één woord >> geweldig <<.
Mijn oprechte dank gaat dan ook naar: tandarts M.Geerdens, Anesthesist W.Jessen, Veronique en alle andere medewerkers van Tandartsen-centrum Reinders & Partners te Kerkrade. Mensen met verstand, toewijding, vakmanschap, menselijke instelling en een onuitputtelijke begrip voor angstige patienten. Geweldig TEAM.................
Zo Missy66, Je ziet dat het geweldig met me gaat. Die controle heb ik trouwens laten doen zonder ook maar iets ingenomen te hebben. Wat bijslijpen en een goed gesprek was het enige op die dag.

Ik kan iedereen aanraden die de mogelijkheden heeft naar Kerkrade te komen dit ook daadwerkelijk te doen.

Allemaal die deze voornemens hebben kan ik alleen maar zeggen, zet het SNEL om in daden. En wens dan ook iedereen die deze stap nog moet nemen heeeeel veeel succes en sterkte toe. De eerste keer is een gevecht van jewelste, maar eenmaal klaar ben je zooooooooo gelukkig en blij....

Missy66, groetjes van een Held op kindersokjes..........
vr, 04/16/2004 - 07:39 Permalink
HelpMe

Als ook de intraveneuze sedatie onvoldoende is, kunnen we overgaan op een algehele narcose. Er wordt dan zoveel van het narcosemiddel toegediend dat u in slaap valt. Via een speciaal buisje (larynx-masker) wordt er dan voor gezorgd dat u zich niet kunt verslikken. Vaak wordt er dan ook extra zuurstof gegeven. Het narcosemiddel is zodanig gekozen dat het vlug inwerkt, maar ook weer snel wordt afgebroken zodat u direct na de behandeling weer wakker bent.

Dus wat ik eruit begrijp is dat je dat masker achtig ding krijgt als je echt gaat slapen!

Ik quote Ypsilonka even. Zoals zij het gezegd heeft klopt het namelijk precies. Je krijgt echt een gehele narcose en pas als je in slaap bent brengen ze dat masker in.
Ik heb daarvan behoorlijk wat keelpijn gehad.
Bovendien hadden ze mijn onderlip er dubbel tussen gepropt, dus die is echt een week helemaal dik en opgezwollen met blaren geweest. Tip: vraag even van tevoren of je met je onderlip wat voorzichtig willen zijn.
Verder komt alles lekker in order hoor!
vr, 04/16/2004 - 08:54 Permalink
Ipsilonka

Mensen,

Ik zit hier nu nog op mijn werk.... Niemand die hier van iets weet. Pfff, ik durf niet te eten of te drinken aangezien ik wel met een schoon bekkie daar aan wil komen. Of ik het tot 13.00 uur volhoud zonder eten dat zie ik dan wel weer. Ik heb vannacht wonderbaarlijk goed geslapen. Rustig blijven lukt niet erg meer. Misschien toch zometeen even een beetje Resque om me het laatste uurtje op mijn werk te laten concentreren.

Roos
vr, 04/16/2004 - 09:00 Permalink
Missy66

Roos ook van mij heeeeeeeeeeeeel erg veel sterkte... ik denk dat je nu wel onderweg zult zijn naar Kerkrade...
Laat je straks ff weten hoe het gegaan is meissss...

Liefssssssssssssss enne we denken aan je..
Missy
vr, 04/16/2004 - 10:26 Permalink
Missy66

Lieve Held...

Thnxxxie voor je bericht en wat ontzettend fijn dat het zo goed met je gaat, ik hoop dat ik dat ook snel kan zeggen... dat ik weer "echt" kan lachen tussen mijn tranen door...
En dat ik het aandurf om na mijn behandelingen (2 zullen het er worden) om dan ook weer "gewoon" en een beetje ontspannen naar de half jaarlijkse controles kan gaan... *zucht* was ik al maar een stapje dichter bij de werkelijkheid...

En ja ik ben het met je eens dat als je veel negatiefs leest over iets wat je toch al angstig maakt dat je daar heel erg onzeker van wordt, bij mij was dat gelukkig niet het geval, ik las in vriendin over Kerkrade, bezocht 's avonds hun site en kwam daardoor op dit forum terecht en kan me niet 1 2 3 herinneren dat er negatieve dingen stonden. Maar kan ook zijn dat ik ze niet gelezen heb, op een of andere manier trekt negatieviteit me niet dus da's wel makelijk :wink:

Hey Held heel veel geluk voor de toekomst enne ik sluit me aan bij jou woorden... als je in de gelegenheid bent om kerkrade te bezoeken dan moet je het zeer zeker doen... ok al moet je er ver voor rijden, het is het waard zeker te weten...

Liefsssssssssssss en knuffie Missy
vr, 04/16/2004 - 10:34 Permalink
admin

Beste missy66,

Ik wilde even een opmerking plaatsen. Die enge of vervelende dingen heb ik ook niet gelezen op de site van de kliniek in Kerkrade. De info waar ik het over had vond ik veelal op andere forums. Maar zoals al eerder is aangegeven komen juist de schrijnende gevallen naar deze forums. Het is dan eerder uitzondering dan regel. Maar als je al die enge dingen leest en je bent ook nog zo bang als een wezel is het moeilijk relativeren. Nu ik alles achter de rug heb kan ik makkelijk praten natuurlijk en heb weer de overzicht. Maar enkele weken geleden zag de wereld er voor mij HEEL anders uit. Toch ben ik van mening dat het veel mensen goed doet dat zulke forums bestaan. Die kracht, medeleven en ervaringen van anderen doen veel mensen ontzettend goed. Dit heeft mij uiteindelijk over de streep getrokken om door te zetten. Als je het helemaal alleen moet doen is dat verekte lastig.
Ook jij zult na die behandelingen weer heerlijk kunnen lachen met een gezond bekkie. Veel sterkte in de komende tijd.

Groetjes
vr, 04/16/2004 - 22:06 Permalink
Ipsilonka

Hier ben ik dan weer. Ik werd gister dus om 10 uur opgehaald van mijn werk. Dat we weg reden zei het navigatiesysteem dat we om 12.00 uur in Kerkrade aan zouden komen. Dat zou wel een beetje vroeg zijn maar goed toch maar onderweg. File file file file. Om 13.00 uur waren nog niet eens voorbij Eindhoven. Even gebeld en nee hoor het was geen probleem dat we later kwamen. Om kwart over twee waren we er eindelijk!! Eerst heel even wachten en eerst een foto gemaakt. Toen heeft een tandarts (schaam me dood maar weet echt niet meer hoe ze heet) nog even gekeken en een begroting gemaakt. Slik, dat was wel even schrikken maar goed het is voor een goed doel. Ook nog even boven gekletst en even voor vier stonden we weer buiten. Ik had me keurig gedragen, al ging mijn buik tekeer. Alleen dat we bij de auto stonden kwamen toch de spanningstraantjes even naar boven. Ik word met een paar weken gebeld voor een afspraak, ze denken juni. Duurt nog best lang. Maar ik heb me wel op de spoedlijst laten zetten. Je weet immers nooit of je misschien wel kan!
Ik hou jullie op de hoogte!
Roos
za, 04/17/2004 - 17:22 Permalink
thané

hoi roos,

Je bent nu toch wel trots op jezelf zeker hé? OH vreselijk en dan in de file terecht komen, doet je zenuwen ook niet echt goed. Maar hoe was je gevoel er over? Ze zijn er echt heel aardig en begripvol vindt je niet?
Moet er erg veel bij je gedaan worden?

liefs thané
za, 04/17/2004 - 18:12 Permalink
admin

Beste Roos,

De eerste horde heb je al genomen, proficiat meid. het is een hele stap geweest, maar je hebt het toch maar even geflikt. En schamen moet je je voor niets. Je moest eens weten wat ik gejankt heb toen ik geweest was. En dan ben ik (zoals ze dat in de volksmond plegen te zeggen) een boom van een kerel.. Als het een jonge en blonde tandarts is geweest kan het goed zijn dat je terecht bent gekomen bij Annabelle. Maar het maakt ook geen fluit uit. Het zijn daar stuk voor stuk vakmensen...................
Zoals ik al eerder heb aangegeven zijn het hele fijne en geduldige mensen, dat heb je nu zelf mogen ervaren. Dat moet toch al een heel goed gevoel zijn!!! En geloof me nu maar, die behandeling gaat nog beter dan dat intake-gesprek. Je gaat lekker slapen en laat die vakmensen gewoon hun werk doen.'
Een tip wil ik je nog geven, als je nog met vragen zit of er zijn onduidelijkheden moet je ze beslist aangeven. Bel ze gerust op of schrijf een mail... Laat geen vragen die nog bij je branden onbeantwoord. Ze nemen je serieus, vooral voor je angsten hebben ze ontzettend veel begrip. Ook de Anesthesieassistente veronique is een geweldige (vak)vrouw. Op de dag van je behandeling zal dat je steun en toeverlaat zijn. En ze zal ontzettend d'r best doen jou op je gemak te stellen.

Het is makkelijk praten zo achter deze computer, doch wil ik je nog zeggen dat je je nu niet gek moet maken en probeer niet teveel te piekeren. Het is echt niet nodig. De dag van de behandeling zul je ervaren als een weldaad dat je gebid in orde zal worden gebracht. Daarna ben je een heel anders mens........Heel heel blij.....

Ik ben oprecht heel erg trots op je dat je deze stap hebt genomen. En ik denk niet dat ik de enige ben op dit forum. Ik weet uit ervaring wat er voor nodig is om dit te kunnen doorzetten....petje af........

En heel veel sterkte en succes.

Groetjes.
za, 04/17/2004 - 19:16 Permalink
Liesbeth67

Beste Roos,
balen dat je zo lang in de file moest staan, je bent toch al zenuwachtig genoeg op zo'n moment! Ik heb mijn behandeling afgelopen zaterdag dus achter de rug. Om dat het zaterdag was waren er waarschijnlijk geen files, daarom waren wij er een uur te vroeg.
Na de behandeling heb ik meteen aan tandarts Mark gevraagd of de narcose goed was verlopen en of er misschien een masker was gebruikt, maar hij zei van niet. Ik heb ook geen last van keelpijn, alleen mijn ondelip is een beetje gezwollen, dat merkte ik trouwens zondag pas! Van de narcose heb ik helemaal niets gemerkt, ik was meteen weer redelijk helder.
Groetjes, Liesbeth
ma, 04/19/2004 - 22:25 Permalink