Al sinds november vorig jaar heb ik last van pijn bij of in mijn linkerbovenkaak. De pijn straalt uit naar tot boven op mijn hoofd. Ik ben sinds januari onder behandeling bij een kaakchirurg. In februari heb ik Amitryptiline gekregen tegen chronische pijn. Ik slik 's avonds 35 mg. Eerst werd gedacht aan knarsen of klemmen, maar dit is niet helemaal zeker, geloof ik. Mijn tandarts dacht van wel, maar de kaakchirurg zegt dat dit nog niet helemaal zeker is. Gisteren ben ik weer in het ziekenhuis geweest en nu heb ik injecties met methylprednisolon gekregen tegen peesontstekingen. Ook heb ik sterke pijnstillers (helpt niet bij pijn bij mij) gekregen die onstekingsremmend werken. Over 3 maanden moet ik pas weer komen. Die man heeft het geloof ik gigantisch druk. Hij werkt niet veel dagen in het ziekenhuis, maar geeft ook les of zo. Ik wil graag vertrouwen in hem hebben maar ik heb dit nu al zo lang dat ik weer ga twijfelen of er niet iets anders aan de hand is. Gisteren nog wel testjes met warm en koud gehad en overal op getikt maar dan schiet ik niet tegen het plafond. Wel heb ik een verdoving in de kauwspier gehad en dan zakt de pijn in mij hoofd wel af. Maar het gevoel dat er iemand aan je kiezen trekt bijft. Is er iemand die dit herkent. Soms denk ik zal ik ergens anders heengaan voor een second opinion, maar aan de andere kant geloof ik wel dat die kaakchirurg er heel veel van weet. Hij behandelt alleen speciale gevallen zoals ik. Nou, was ik maar niet zo'n speciaal geval.
Ik wilde reageren op je berichtje. Ik ben ruim 2 jaar tandartsassiste geweest bij een hele goeie tandarts en nu ben ik tandtechnica voor kroon en brugwerk.
Ik wilde je vragen of je voordat je pijn kreeg in je linker bovenkaak, een nieuwe vulling of kroon/brug heb gekregen.
Het kan namelijk zijn dat je gerepareerde kies of tand te hoog is, waardoor je kaak overbelast wordt met kauwen of dergelijke. Je kan dat controleren door voorzichtig te voelen of het element eerder in contact komt met de antagonist (het element in je linker-onderkaak waar je element in aanraking komt als je dicht bijt). Ook kan het zijn dat je een wortelpuntontsteking heb, of een ontsteking in je wortelkanaal, dat je wortel gebroken is of je misschien parodontitis hebt. maar dat laatste lijkt mij vrijwel onwaarschijnlijk. Als je zou knarsen, zou je kaakgewricht pijnlijk zijn en ook je hele boven-of onderkaak, en niet een gedeelte van je kaak. Ik zou zeker voor een second opinion gaan vragen, dat kan nooit geen kwaad.
Eventueel wil ik ook nog wel even vragen aan een hele goede tandarts die ik heel goed ken. Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat ik je wat wijzer heb gemaakt. Heb je nog vragen, kun je die altijd stellen natuurlijk.
Groetjes van Jorica
Wil je mij dan eens uitleggen hoe dat gaat, zo een kroon/brugwerk. Ik ben er namelijk over aan het denken, voor links onder recht. Achter de hoektand is een kies getrokken, ik heb er problemen mee, met die onbrekende kies.
Of ff prive berictje (voor het e-mailadres)
Groetjes Senna.
Bedankt voor je reactie. Aan de kant waar ik pijn heb zitten inderdaad 2 kronen. Maar die zitten er al vijf jaar. Er is ook onderzocht dat ze niet te hoog zitten. Dat gebeurt toch met zo'n papiertje. Ontstekingen schijn ik ook niet te hebben, tenminste niet zichtbaar op 10 foto's. Ik ben wel door 6 of 7 verschillende tandartsen en kaakchirurgen onderzocht. Als ik dus voor een second opion ergens heen wil zal dit in een ander ziekenhuis moeten. Ik vind dat best wel een grote stap omdat ik toch wel vertrouwen in de kundigheid van mijn huidige kaakchirurg heb. Ik zou wel graag meer willen weten over de injecties die ik gehad heb. Ze helpen nu nog niet. De medicijnen die ik krijg zijn volgens mij om makkelijker met pijn om te gaan. Soms lukt dat en soms denk ik haal alles er maar uit.
Maar dat wil ik eigenlijk liever ook niet. Een kunstgebit lijkt mij ook alles.
Babs