Ik heb een snijtand waar ca 32 jaar geleden een wortelkanaalbehandeling heeft plaats gevonden. Sinds acht jaar zit hier een stift met kroon op.
Vier jaar geleden begon ik uitstralende pijn naar de neusvleugel en bovenkaak te krijgen. Ik merk trouwens dat de pijn reageert op moeheid en migraine. De tandarts kon in eerste instantie niets vinden. De WKB ziet er op de foto perfect uit. Op de kaakfoto is een kleine lege holte te zien, oude ontstekingsholte. Iets van de vulling van de WKB is in deze holte terecht gekomen. De tandarts stuurt mij nu voor een oordeel door naar de kaakchirurg.
Bij het maken van de afspraak zei de assistente dat de apexresectie altijd bij het eerste contact plaatsvindt. Dus niets eerst oordeel, gelijk onder het mes. Ik weet absoluut niet wat mij te wachten staat, waar ik op moet rekenen i.v.m. afspraken op het werk etc. Wel weet ik uit horrorverhalen van anderen dat je zo snel mogelijk moet koelen. Liefst al in het ziekenhuis. Maar hoe doe je dat als je anderhalf uur reizen met OV van het ziekenhuis woont.
Kunt u mij wellicht enkele tips geven? Als ik geweten had dat dit zo rigoreus gaat, dan had ik mijn tandarts wel om meer info gevraagd.
Is het normaal dat je zonder enige voorlichting een apexresectie krijgt?
Normaal ben ik niet bang voor de tandarts, maar dit...
Cijferaar
Vier jaar geleden begon ik uitstralende pijn naar de neusvleugel en bovenkaak te krijgen. Ik merk trouwens dat de pijn reageert op moeheid en migraine. De tandarts kon in eerste instantie niets vinden. De WKB ziet er op de foto perfect uit. Op de kaakfoto is een kleine lege holte te zien, oude ontstekingsholte. Iets van de vulling van de WKB is in deze holte terecht gekomen. De tandarts stuurt mij nu voor een oordeel door naar de kaakchirurg.
Bij het maken van de afspraak zei de assistente dat de apexresectie altijd bij het eerste contact plaatsvindt. Dus niets eerst oordeel, gelijk onder het mes. Ik weet absoluut niet wat mij te wachten staat, waar ik op moet rekenen i.v.m. afspraken op het werk etc. Wel weet ik uit horrorverhalen van anderen dat je zo snel mogelijk moet koelen. Liefst al in het ziekenhuis. Maar hoe doe je dat als je anderhalf uur reizen met OV van het ziekenhuis woont.
Kunt u mij wellicht enkele tips geven? Als ik geweten had dat dit zo rigoreus gaat, dan had ik mijn tandarts wel om meer info gevraagd.
Is het normaal dat je zonder enige voorlichting een apexresectie krijgt?
Normaal ben ik niet bang voor de tandarts, maar dit...
Cijferaar
Dat er bij de eerste afspraak al gesneden wordt komt ook door de lange wachtlijsten en ook wat door "doenerscultuur" bij tandheelkundigen.
Ook wordt er denk ik een beetje vanuit gegaan dat het informeren van de patient vooral bij de tandarts gebeurt omdat de kaakchirurg zomogelijk nog meer overbezet is.
Naar mijn mening is het echter volstrekt redelijk om eerst een voorbespreking te houden als de patient dat wil, om een groot aantal redenen. Als u dat wilt, dringt u dan vooral aan en hou voet bij stuk.
Ik kan best wat helpen dit wat verder te motiveren.
Het is wel eerlijk de zaak van twee kanten te bekijken: een tandarts of kaakchirurg moet zijn tijd als een kostbaar goed beschouwen, daar hebben patienten ook belang bij.
Doeg,
[ Dit Bericht is bewerkt door: dj op 2004-04-17 16:17 ]
Koelen kan soms helpen de zwelling wat te verminderen maar is niet absoluut noodzakelijk. De zwelling is per persoon verschillend en wordt ook bepaald door de uitgebreidheid van de ingreep.
Neem een uur van tevoren een ibuprofen 400mg dat helpt tegen de napijn en ook wat tegen de zwelling.
Succes!
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=3317&forum=10&1
De wettekst van de WGBO kan gebruikt worden om over dit onderwerp met behandelaars in discussie te gaan.
Ik was (iemand reed mij naar huis) na 1 uur thuis en toen ben ik meteen mijn bedje ingedoken.
Dus ik had 1 uur zitten koelen en dat hielp prima hoor, is helemaal niet dik geworden!!!
Je hebt natuurlijk wel napijn, maar ik toen eigenlijk gewoon veel geslapen.
Dus neem je koelblok mee en ga ervoor!!!
Sterkte
Heb zelf vandaag een week geleden zo'n apex resectie ondergaan aan kies in onderkaak . Stelde werkelijk niet voor! Heb geen seconde pijn gehad. Ook napijn is dragelijk. Veel succes
je bent wel erg positief over deze behandeling heb hem zelf 2keer gehad en het is allemaal geen pretje dikke wang niet kunnen eten napijnen gevoelige kiezen,je moet zo ingreep niet onderschatten.
gr
rene