Succes story

Author:
Sailing Dutchmen
Posted:
wo, 04/21/2004 - 14:42
De afgelopen maanden heb ik regelmatig op dit forum board rondgehangen, want ik was ook doodsbang voor de tandarts.

Ik ben al 11 jaar niet geweest en ik was oprecht in de veronderstelling dat er van alles met mijn gebit aan de hand was. Regelmatig allerlei pijntjes, gevoelige tanden, etc. Uiteindelijk toch maar een afspraak gemaakt.

Vanochtend met lood in de schoenen naar de tandarts gegaan. Was bang dat er van alles zou moeten gebeuren en dat ik een lijdensweg van maanden voor me zou hebben voordat mijn gebit genezen zou zijn.

Tot mijn grote verbazing was er niets aan de hand. Op het oog geen enkel gaatje. Wel heeft de tandarts voor de zekerheid foto's gemaakt. Over een maand ga ik naar de mondhygienist om alles een beetje schoon te maken, tandsteen te verwijderen etc. In het ergste geval zal dan uit de foto's blijken dat ik een heel klein gaatje heb.

Ik vroeg aan de tandarts of zij mij nu als een medisch wonder beschouwde omdat ik al 11 jaar niet geweest was. Maar zij vond het niet zo heel vreemd, sommige mensen hebben nu eenmaal een goed gebit.

Mijn bericht is niet om angsthazen jaloers te maken, maar om aan tegeven dat je je van alles in je hoofd kunt halen, terwijl het allemaal ontzettend mee kan vallen.

Wat wellicht wel bijgedragen heeft aan de goede staat van mijn gebit is dat ik bijna nooit snoep, twee a drie keer per dag mijn tanden poets met een electrische tandenborstel (minimaal twee minuten), regelmatig met mondwater spoel en na elke consumptie een xilifresh kauwgumpje neem. Maar flossen en dat soort dingen heb ik nooit gedaan.
Bliepmiep

Ik had het ook, de plekken die ik zelf kon zien waren zwart, dus ik dacht het ergste... was het gewoon tandsteen....

LOL!!!

Ik verwachte echt het ergste maar hij zei gelijk "ow, dat valt allemaal reuze mee, ik zie geen rare dingen, alleen een paar plekjes, maar dat kan ik zo fixen voor je"

YESSS!!(en daar maak je je al die jaren druk om...)
wo, 04/21/2004 - 20:45 Permalink
bange annelies

Ja, ik dacht ook dat het hele zootje beneden rot was, maar dat bleek dus achteraf ook gewoon tandsteen te zijn.
Wat kan een mens zich toch rare dingen in het hoofd halen.
Maarja, als je nooit bij een tandarts kom, weet je dat ook niet.
vr, 04/23/2004 - 15:40 Permalink
DarkyDuck

Hmm, ik hoop op hetzelfde. Ik ben 10 jaar niet geweest en moet volgende week op voor m'n 100.000km beurt zeg maar.....
Gisteren echten opeens last van een kies die de afgelopen weken al losser en losser was gaan zitten.
Vanmorgen maar gebeld voor een spoedafspraak. Kon 2 uur later terecht. Was om 10:10 binnen en stond om 10:25 weer buiten met 1 kies minder en een vervolgafspraak voor volgende week *brr*

Ik heb van t/m 20e nog nooit wat gehad (geen gaatjes of wat dan ook) maar sindsdien niet meer geweest tot vanochtend. Ik houd m'n hart vast, want ik weet dat ik "slecht" tandvlees heb..
ma, 04/26/2004 - 16:09 Permalink
Bliepmiep

Tip; ga jezelf niet gek maken met dingen die er aan de hand kunnen zijn. Zie voorbeelden hierboven.
Je hebt tenminste de eerste stap gezet, en dat is ontzettend goed! En tandartsen kunnen tegenwoordig zo ontzettend veel..
Ik had mezelf ook al een gebitje aangerekend, maar het enige wat er moest gebeuren waren 4 gaatjes vullen, 1 WKB en uitgebreide reiniging....
ma, 04/26/2004 - 17:12 Permalink
DarkyDuck

Vanmiddag na 10 jaar geweest.... Of 8 jaar? Lang geleden i.e.g :smile:

Het viel niet mee, maar ik ben blij dat ik de stap gezet heb. Ik was en ben niet bang, maar leuk is anders.

- 3 verstandskiezen trekken
- Paradontitis, redelijk vergevorderd. 1 Kies is twijfelachtig, rest van de kiezen te redden en m'n tanden zijn nog redelijk goed.
Ik heb nu dus 6 :smile: afspraken staan voor paradontale behandelingen + verwijskaart voor de kaakchirurg.
- 0 gaatjes (da's i.e.g. al wat)

Het valt dus niet mee, aan de andere kant kan ik nog vele jaren (rest van m'n leven?) met m'n tanden mee wanneer de paradontale behandeling aanslaat en ik braaf ga poetsen, flossen, stokeren en m'n tandartsbezoek bijhoud.

Spijt? Ja, ik had veel eerder moeten gaan, wellicht kans dat de paradontitis eerder een halt toegeroepen had kunnen worden...
di, 05/04/2004 - 22:34 Permalink
de digitale tandarts

In ieder geval goed dat je nu gegaan bent!!! en het is nog niet te laat :smile:

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2004-05-04 23:37 ]
di, 05/04/2004 - 23:36 Permalink