Na mijn bestralingen die volgen op een besparend borstkanker operatie heb ik erge last van zenuwpijnen en wortelpunt ontstekingen van de kiezen en tanden.
Mijn gebit is altijd optimaal verzorgd geweest en ik heb nu een groot probleem dank zij de nieuwe wet. Ik heb een wao uitkering die gelijk is aan een bijstand uitkering waardoor ik de noodzakelijke behandelingen niet kan laten doen.
Ik sta echt paf, want toen ik hoorde van de borstkanker en het raject wat de chirurg had uitgestippeld voor mij en de bijverschijnselen talloos konden zijn ....verteld hij er niet bij wie dat dan wel ging bekostigen.
Dat het in mijn geval het gebit is wat de grootste klappen heeft gekregen, daar zit niemand nu mee.
Ik weet echt niet wat te doen. Ben radeloos hierover. Heb erge pijnen. Met mijn borst gaat alles goed en de prognose is goed tot zeer goed, zeggen ze.......Ik hoop dat ik hier iemand tegenkom die me de weg kan wijzen uit dit doolhof.
Vriendelijke doch erg zorgelijke groet,
Chinta Koster
Mijn gebit is altijd optimaal verzorgd geweest en ik heb nu een groot probleem dank zij de nieuwe wet. Ik heb een wao uitkering die gelijk is aan een bijstand uitkering waardoor ik de noodzakelijke behandelingen niet kan laten doen.
Ik sta echt paf, want toen ik hoorde van de borstkanker en het raject wat de chirurg had uitgestippeld voor mij en de bijverschijnselen talloos konden zijn ....verteld hij er niet bij wie dat dan wel ging bekostigen.
Dat het in mijn geval het gebit is wat de grootste klappen heeft gekregen, daar zit niemand nu mee.
Ik weet echt niet wat te doen. Ben radeloos hierover. Heb erge pijnen. Met mijn borst gaat alles goed en de prognose is goed tot zeer goed, zeggen ze.......Ik hoop dat ik hier iemand tegenkom die me de weg kan wijzen uit dit doolhof.
Vriendelijke doch erg zorgelijke groet,
Chinta Koster
Beste ff,
Bij de behandeling van kanker doormiddel van radiotherapie ontstaan bijwerkingen die zich voornamelijk (namelijk niet bestralingscaries!)beperken tot het bestraalde gebied en worden veroorzaakt doordat naast het tumorweefsel ook gezond weefsel bestraald en beschadigd raakt. Acute bijwerkingen zoals mucositis en last van een droge mond, worden na 2 tot 3 weken zichtbaar en bereiken hun maxima enkele dagen na afloop van de bestraling. De schade aan de mucosa (slijmvlies ed) is meestal reversibel, die aan de speekselklieren meestal niet. Een voorbeeld van late stralenschade is verminderde vitaliteit van het bestraalde bot.
Preventie is erg belangrijk;
Een patient die bestraling ondergaat, dient door de tandarts eerst ontstekingsvrij gemaakt te worden en er moet veel aandacht besteed worden aan het aanleren van een goede mondhygiene. Ik weet niet of dat bij jou gebeurd is...
Een van de ernstige mogelijke gevolgen van bestraling van botweefsel in het HOOFD-HALSgebied is osteoradionecrose. Deze stralenschade kan een half jaar tot vele jaren na de bestraling optreden met een voorkeur voor de onderkaak en ontstaat door langzaam afsterven van het bestraalde bot.
Als je in bijstand zit, zou je kunnen proberen om via de gemeente de financien te regelen. Dan heb je een begroting nodig van de tandarts/kaakchirurg.
Ik vind het ontzettend vervelend voor je dat jouw gebit zo slecht is geworden!
Veel sterkte en succes!
Ik heb zojuist, vanmiddag, de tandarts gevraagd een behandelplan te maken.
Dat zou hij doen, nadat er van beide kaken foto's zijn gemaakt.Hij heeft het niet gehad over de mogelijkheid dit plan bij de sociale diensten van de gemeente te laten zien die mogelijk kunnen ondersteunen, terwijl ik hem nog vertelde platzak te zijn.
Weet je, even tussen door.....ik snap geen barst van zo'n laconieke houding van zo'n man. Is het dan alleen maar een pop met een boor en wat vulsels en een portemponaie die gevuld moet blijven omdat de bank hem een veel te grote lening heeft aangesmeerd voor een eerste en tweede huis?
Ik dank je nogmaals hartelijk!!!Oh ja,het hoofd-hals gebied is niet het gebied van de bestraling geweest bij mij. Het beperkte zich alleen tot de borst en een stukje oksel.
Nogmaals dank!!!! vr gr Chinta
Ja sommige tandartsen kunnen ontzettend afstandelijk zijn. Proffesioneel noemen ze dat.?!?!
Heb je bij de bestraling een bescherming gehad over je kaak?
Ik ben mondhygieniste...kan je ook onder mijn naam zien staan...
groetjes!
Wanneer de alarmbel weer gaat rinkelen schakel ik weer over naar dit forum.Dank nogmaals!!! Kunnen jullie in de tandartsen opleidingen niet eens iets aan communicatie en sociale vaardigheden doen??? Want...meestal zijn het eiland bewoners en ze zijn daar niet van af te krijgen!
groetje, Chinta Koster