Hoi allemaal,
Over 'n klein uurtje zit ik in de stoel voor m'n eerste behandeling (3 te gaan)
Ik kijk er enorm tegenop, maar wil ook niet dat m'n kaakbot er verder aan gaat... geen keuze dus.
M'n MD spelertje ligt al klaar en ik hoop maar dat 't enigszins lijkt op een uitgebreide tandsteen verwijderen behandeling; daar had ik ook enkele dagen last van, dwz, een beurs gevoel aan de kant van de wortels bij het bijten.
Als het tandvlees zelf dan niet al te veel extra pijnlijk wordt, denk ik wel dat ik erdoor kom...
Over 'n klein uurtje zit ik in de stoel voor m'n eerste behandeling (3 te gaan)
Ik kijk er enorm tegenop, maar wil ook niet dat m'n kaakbot er verder aan gaat... geen keuze dus.
M'n MD spelertje ligt al klaar en ik hoop maar dat 't enigszins lijkt op een uitgebreide tandsteen verwijderen behandeling; daar had ik ook enkele dagen last van, dwz, een beurs gevoel aan de kant van de wortels bij het bijten.
Als het tandvlees zelf dan niet al te veel extra pijnlijk wordt, denk ik wel dat ik erdoor kom...
En ik zou eerder opteren voor 1 of hoogop twee misschien wat langere behandelingen (althans als je gehele gebit gereinigd moet worden zonder al te diepe pockets). Je kunt het maar beter zo snel mogelijk gehad hebben en weer asap vergeten...
Het is me hiermee wel overduidelijk geworden dat iets geen pijn hoeft te doen om toch heel vervelend te zijn. Een voordeel: je houdt er achteraf wel een prettig gevoel aan over (over de huidige schone status dan dus wel te verstaan). En vrij snel al strak tandvlees!
Ja, een beetje vergeten dat ik beloofd had me te melden na die eerste behandeling... (goed teken toch ?)
Ze wilde eerst links onder behandelen omdat dat naar haar zeggen, meer napijnen zou geven als boven...
Ik val van m'n stoel als ik lieg, (en dat typt lastig) maar ik heb TOTAAL geen last gehad... sterker nog, m'n herinnering aan uitgebreid tandsteen verwijderen gaf een beurs gevoel bij het bijten... zelfs dat bleef achterwege (hooguit bij 1 kies als ik echt op iets hards beet maar we aten 'aangepast' voor de zekerheid; Spagetti want dat kan je zowat naar binnen zuigen LOL
De week erna was ik verkouden en ging net aan hoestbuien beginnen, maar ik werd 's morgens afgebeld; ze was zelf ziek zeiden ze.
Het werd dus een week later.
Gisteren om 10 uur weer in de stoel, MD spelertje weer mee en gevraagd of ze toch niet nu eerst boven wilde doen.
Volgende week zou het namelijk 2 dagen voor m'n motorexamen zijn en ik wilde geen risico lopen dat boven tóch zeerder zou doen als onder en ik met pijnstilling moet afrijden.
Zo gezegd zo gedaan... ik hoorde alleen dat snerpende boorachtige geluid boven m'n MD uitkomen (maar dat geluid klinkt ook binnendoor dus altijd hoorbaar)
Omdat ik dus best wel met dat examen "in m'n maag zit", stelde ik voor dat ze een dag later dan maar de rechterbovenkant zou doen en tot m'n verbazing had ze tijd dus, ik ben vandaag voor de 3e behandeling geweest.
De verdoving is aan 't uitwerken; tintelende lip en wang... drink maar wat met 'rietje.
Gisteren trouwens 2 x een halve paracetamol genomen omdat er wat druk onder m'n oog kwam en ook wat hoofdpijn, maar dat laatste kan ook heel goed vanwege 'n periodiek voorval zijn geweest. 's Nachts de 2e helft genomen.
Vanavond moet ik werken (kassa in bouwmarkt) en ze vroeg me of ik wel zou gaan enzo, of ik 't niet rustig aan moest doen maar ik ga toch maar wel... ik voel me prima !
I.p.v 3 behandelingen voor de gehele kaak, met op sommige plaatsen pockets van 7 zal het nu dus in 4 behandelingen klaar zijn.
Echt, ik hoop dat de bacterie en andere ellende hiermee geblokkeerd gaat worden want ik kijk nou niet echt uit naar vervolging zoals flap operaties..
Tot zover dus nu toch m'n "up-date" wb mijn paradontiologe behandelingen...
Vanmorgen heb ik de 4e en laatste behandeling gehad. Zoals ik nu kan zeggen, is ook deze 4e behandeling heel erg meegevallen.
Kouwen gaat niet ook nu zo lekker; beetje beurs gevoel bij de kiezen maar dat had ik bij alle behandelingen en dat duurde hooguit dezelfde dag.
Ik knijp m'n handjes dicht dat 't hier bij zal blijven want dan hoor je mij niet klagen.
Over 4 maanden moet ik voor controle en dan zal moeten blijken of 't inderdaad beter gaat.
Vanmorgen werd er al wel gesteld dat 't goed zichtbaar was dat 't gedaan was, enkele pockets waren natuurlijk nog steeds te diep, maar 't tandvlees is op meerdere plaatsen al wat strakker geworden.
Tot zover mijn uitgebreide paradontitis pocket reinigingsverslag... voor 'n ieder die 3 of 4 keer ruim 50 minuten moet zitten (liggen) toitoitoi en heb je een walman? neem 'm dan gerust mee, lekker ontspannen zijn is ook voor de behandelende wel zo lekker.
Groetjes allemaal,
Aaagh...na 8 jaar niet naar de tandarts te zijn geweest ben ik "de bok".
Ik heb altijd al een "sterk" gebit gehad in die zin dat ik nooit gaatjes heb gehad, echter wel altijd al slecht tandvlees.
Na een pauze van 8 jaar blijkt dat wederom. Ik heb nog steeds geen gaatjes maar wel vergevorderde paradontitis. M'n tandarts twijfelt of één kies te redden is op de foto. M'n voortanden zien er nog wel redelijk uit, maar bij m'n kiezen is er al veel kaakbot weg :sad:
Over drie weken mag ik op voor T12 en daarna 4 T21 sessies. Ik ben dus vrij nieuwsgierig:
- Hoe het nu is? Is de behandeling aangeslagen? M'n grootste angst nu is dat de behandeling niet aanslaat en dat ik nog meer vreselijke behandelingen moet ondergaan en/of m'n gebit alsnog verlies *arf*
Ik ben sinds januari gestopt met roken en ben van plan m'n mondhygiëne (en m'n tandartsbezoek) goed bij te houden, dus ik ga er maar van dat het gaat lukken
Hmm, heel lang op longen en luchtwegen en iets minder lang effect op m'n cardio-vasculair systeem, maar ook 5 jaar lang effect op m'n tandvlees?? :sad:
*sob*
Roken vergroot de kans op tandvleesontsteking (gingivitis) en botafbraak rondom tanden en kiezen (parodontitis) twee tot vier maal. Een zelfde proces kan zich ook met het bot rondom de implantaten voordoen.
Een aantal feiten over roken (en mondgezondheid) op een rijtje:
- Roken vermindert de prikkelgevoeligheid van de reuk en de smaak. Ook is roken een veel voorkomende oorzaak van slechte adem.
- Tabaksgebruik beinvloedt de wondgenezing negatief. Dit is bijvoorbeeld te zien na tandvleesoperaties en het trekken van een tand of kies.
- Er is een duidelijk verband tussen tandvleesproblemen(parodontitis) en roken. Rokers hebben drie tot zes keer grotere kans op deze problemen.
Ook zijn deze tandvleesproblemen bij rokers ernstiger dan bij niet rokers. De genezing van deze ziekete is bij rokers ook slechter.
- Mogelijk verlaagt roken de afweer in de mond en heeft de nicotine een giftige werking op de cellen in je slijmvlies.
- Roken verlaagt de kans dat een tand-implantaat vastgroeit in de kaak ook met een factor drie tot vier.
- Rokers hebben een 2-4 maal grotere kans op het ontwikkelen van mondkanker dan niet-rokers. Sigarettenrokers lopen een hoger risico dan sigaren- of pijprokers.
Indien de rokers ook nog regelmatig veel alcohol gebruiken is de kans op kwaadaardige aandoeningen zelfs 6-15 maal zo groot.
Dit gebeurd er als je stopt met roken:
- na 20 minuten zijn de bloeddruk en hartslag weer normaal
- na 8 uur is het gehalte aan nicotine en koolmonoxide in het bloed al gehalveerd en is het zuurstofgehalte al weer normaal
- na 24 uur is alle koolmonoxide uit het lichaam en zijn de longen begonnen met het herstellen van de schade
- na 48 uur is alle nicotine uit het lichaam verwijderd en is het vermogen om weer te ruiken en te proeven sterk verbeterd
- na 72 uur gaat ademhalen al een stuk gemakkelijker en zijn de longen al weer zodanig hersteld dat men zich een stuk fitter voelt
- na 2 tot 12 weken is de bloedcirculatie al zodanig verbeterd dat het een stuk gemakkelijker is om te wandelen en hard te lopen.
- na 3 tot 9 maanden is de longfunctie met ruim 10% verbeterd
- na 5 jaar is de kans op een hartaanval gehalveerd
- na 10 jaar is de kans op longkanker gehalveerd en de kans op een hartaanval gelijk aan iemand die nog nooit gerookt heeft.
bron informatiefolder van de EU-working group on tobacco and oral health"
[ Dit Bericht is bewerkt door: dj op 2004-05-05 03:59 ]
T12 *bump*
Pfoeh, op m'n foto's was het al vrij ernstig, vandaag geen goed nieuws helaas :cry:
M'n tanden, snijtanden etc. gaan allemaal nog wel, pockets van 4-5. Moeten dus wel allemaal behandeld worden maar hebben redelijke prognose volgens m'n tandarts.
Kiezen zijn grotere problemen. Pockets van 7-8-9 gemeten. Daarnaast 2 kiezen met furcatie (I) :-?
Deze 2 kiezen baren hem wel zorgen. Enfin, eerst maar 4 reinigingsessies ondergaan en bij de volgende status beoordelen of we de boel kunnen terugdringen. Anders vervolgplan opstellen. (Tandflap??? :o )
Voor de nieuwsgierigen en angstigen: Ik heb geen verdoving gehad en de pijn viel erg mee. Het blijft meestal bij wat irritant gevoel alleen bij de voortanden is het een beetje pijnlijk. Da viel wel mee :D
Verder flink poetsen :smt001 en volgende week op voor m'n eerste T21(?)
Vraag: Hoe kan ik kiezen met furcatie I het beste schoonhouden? Ben dat vergeten aan m'n tandarts te vragen. (Sterker nog: Hij heeft zelfs niet uitgelegd wat het is, thank god for internet?)