pech, pijn en niets als ellende

Author:
Lies Biegert-Hille
Posted:
za, 04/24/2004 - 00:54
Ondertussen heb ik het helemaal gehad met mijn gebit. Na jarenlang een tandarts te hebben bezocht die het veel te druk had om mijn gebit goed te behandelen, kwam ik bij de volgende terecht welke erg schrok van de toestand waarin het gebit verkeerde. Helaas kon hij niet veel doen vanwege mijn zwangerschap maar raadde me aan 8 kronen te laten zetten en van een aantal kiezen de vullingen (bij enkele drie soorten door elkaar) te laten vervangen.
Toen ging ik verhuizen naar Duitsland en heb met spoed daar een vaste tandarts opgezocht. Ja, ik heb al 12 jaar pijn maar soms is het gewoon erger en moet er direct wat gebeuren. Inmiddels zijn door mijn nieuwe tandarts veel kiezen open gehaald en na een zenuwbehandeling, voorzien van een noodvulling. De "betere" kiezen zijn voorzien van een mooie witte vulling welke me veel geld kostten. Doch inmiddels is er daar al eentje van getrokken. De andere kiezen komen nauwelijks echt aan bod omdat ik regelmatig met nood langs de tandarts moet.
Zo werd me van de week een kies getrokken en graag wilde ik naastliggende ook verwijderd hebben. (vele kiezen mochten van mij alang getrokken worden) Maar nee, deze naastliggende moest gered worden.
De zelfde avond zat ik in de stoel van een waarnemende tandarts welke eerst sceptisch was maar na een onderzoek en een röntgenfoto, direct betreffende kies er toch uit trok. Pffftttt, ik opgelucht, pijn zakte af en ging de volgende dag voor controle naar mijn eigen tandarts. Eigenlijk hoefde ik pas in mei terug te komen maar omdat ik nu bij een ander was geweest wou ze me toch zien.
Er werd een antibioticum ingespoten en de pijn begon weer op te komen. Van slapen kwam niet veel meer terecht en de volgende dag kon ik terecht bij weer een andere tandarts. Deze was zeer verontrust en maakte een röntgen van het hele gebit.
Conclusie was dat mijn kaak inmiddels is aangetast en niet wilde bloeden om de wond te vullen. Ze heeft (zonder verdoving, au) bot weg proberen te schapen in de hoop op vers bloed. Daarna strookjes in de openingen gestopt en me aangeraden een kaakchirug op te zoeken zodra de pijn niet afneemt of zelfs verergerd. Ook kreeg ik de mededeling dat er meerder kiezen dringend verwijderd moesten worden.....
Nu zijn de lapjes, uit de openingen, binnen een paar uur naar buiten gekomen en ligt het bot weer bloot.....de pijn neemt toe en ik kan niet slapen.........
Eerlijk gezegd mogen ze van mij mijn hele gebit verwijderen en wil ik nooit meer een tandarts zien..........
Waarom willen tandartsen zo graag je gebit redden terwijl het er zooooooo slecht aan toe is dat ik risico´s met mijn gezondheid ga lopen? Heel lang dacht ik, zij weten het uiteraard beter als ik, laat ik er maar op vertrouwen dat ze het goed met me voor hebben....
Maar nu, na 12 jaar ellende een aangetaste kaken, met het eind nog steeds niet in zicht, heb ik het helemaal gehad.
(soms bekruipt mij de gedachten dat ik een mooie melkkoe ben voor tandartsen die liever hun zakken goed vullen dan mijn gebit goed helpen te onderhouden)

Hoe kom ik hier nog doorheen? :sad:

[ Dit Bericht is bewerkt door: Lies Biegert-Hille op 2004-04-24 00:58 ]
Lies Biegert-Hille

Eigenlijk moest ik gister al de tandarts bellen voor een afspraak omdat de wond van het trekken van de kies niet dichtgaat. Je kan nog steeds naar binnen kijken en de kaak bewonderen. Maar ik durf echt niet meer.
Iedere dag stop ik een nieuw strookje gaas in die open wond, opdat het bot niet droog komt te staan. Dit omdat ik begrepen heb dat het heel erg slecht voor het bot is wanneer het landurig met lucht in contact komt. En is slik nog steeds pijnstillers met ontstekingsremmende werking. Nooit van mijn leven slikte ik zo regelmatig en langdurig.
Nu snap ik ook wel dat ik zo niet eeuwig door kan lopen maar ik durf ECHT niet meer naar de tandarts.........

Wie heeft dit ook meegemaakt en hoe aangepakt????
Bitte, helfen Sie!!!!
wo, 04/28/2004 - 00:12 Permalink
Lies Biegert-Hille

Nu beginnen twee andere kiezen me op te spelen. Eentje in mijn rechterbovenkaak en eentje in mijn rechteronderkaak.
Inmiddels spoel ik met een aftreksel van Salie en ik heb het idee dat dit goed doet aan de open wond. Het lijkt er zelfs op dat deze nu langzaam aan toch een beetje dicht begint te trekken. Helaas komt er wel steeds pus uit...
Omdat ik normaal gesproken iets tegen het gebruik van medicijnen heb (trauma´s, opgelopen door foutieve medicijnen voor mijn vader), slik ik nu alleen nog eentje voor de nacht. (zelfs voor mijn meervoudige hernia laat ik dit achterwege maar ik weet anders ook niet wat nu te doen :sad: )

Onderhand wordt ik radeloos.......

Is er niemand die mij een tip kan geven, hoe ik nu van alle ellende af kan komen?
Ik durf echt niet meer naar de tandarts.
Op verzoek kan ik een röntgen van mijn hele gebit aan iemand, die verstand van zaken heeft, zenden.
Een mogelijk nadeel is dat ik in Duitsland woon en daar misschien andere regels gelden als in Nederland?

Wie oh wie...........
zo, 05/02/2004 - 02:11 Permalink
Lies Biegert-Hille

De wond is nog steeds niet dicht :sad:
Maar ik ga door met het spoelen met een aftreksel van Salie en het, voor de nacht, innemen van een ontstekingremmende pijnstiller. De pijn is afgezakt en als ik uitkijk met wat én hoe ik eet en drink, valt het mee met de pijn aan de twee kiezen aan de rechterkant.

Na vele uren zoeken op internet naar info, kwam ik ergens tegen dat er mogelijk verband is tussen een slecht gebit en problemen met de beenderen. Hierbij werd geopperd dat men tegenwoordig aan chronische scheurbuik lijdt door een tekort aan vitamine C. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 60 mg per dag, zou ver onder de daadwerkelijke behoefte liggen. Men zou er beter aan doen om 1000 mg per dag tot zich te nemen. Liefst via voedsel maar anders met behulp van vitaminepillen/poeders.

Wie heeft hier nog meer van gehoord en/of ervaringen mee?

Mijn gebit is vast niet meer te redden maar dat van anderen misschien wel.....

Vriendelijke groeten van Lies
zo, 05/09/2004 - 01:04 Permalink
Lieneke

Zoek toch een andere tandarts! Zo kan je echt niet blijven rondlopen! Of sla echt eens met je vuist op tafel bij die tandarts.
Echt doen hoor!!!
zo, 05/09/2004 - 09:57 Permalink
dj

Hoi,

Vervelend zeg..

Ik denk dat bij een tandarts blijven waar je heel veel negatieve ervaringen hebt opgedaan geen goed idee is. Het eerste is dus: moed opdoen en op zoek naar een tandarts waar je vertrouwen in kunt stellen. Vaak is rondvragen enzo het best en het is ook belangrijk eerst een soort kennismakingsgesprek te hebben. Eerst een alleen maar kijken en praten, foto's maken misschien maar niet meer (of er moet een acute noodzaak zijn natuurlijk).

Waar ongeveer in Duitsland? Is Kerkrade een optie? Overigens vermoed ik dat de tandheelkunde in Duitsland over het algemeen goed is hoor..

Mhh, scheurbuik is een zeer ernstige gebreksziekte die vooral zeelieden tot zo ongeveer 1800 opliepen omdat ze vele maanden helemaal geen vitamine C binnenkregen. Scheurbuik wordt meen ik haast zeker te weten genezen door hoeveelheden ver onder 60 mg per dag. Er zijn enkele omstreden "alternatieve" theorieen over vitamine C. Concensus bestaat over: 100 mg per dag is prima, vitamine C is niet schadelijk ook al krijg je tien keer zoveel binnen. Dit geldt bepaald niet voor alle andere vitamines/mineralen.

Mensen met gebitsproblemen eten vaak minder goed. Een multivitamine van bv 50 % van de ADH, of desnoods 100 lijkt me niet onverstandig in zo'n geval. Maar zoveel mogelijk goed eten blijft belangrijk. Ga niet het dubbele of meer aan vitamines slikken, behalve dan van vitamine C, dat kan in ieder geval weinig kwaad (behalve dan in bruistabletvorm omdat het op die manier als een zuur ook weer je gebit aan kan tasten, tiep maar eens zuur in in de zoekfunctie)

Nog een receptje:
<a href="http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=2293&amp;forum=9">Maal…;

In ieder geval sterkte ermee..

[ Dit Bericht is bewerkt door: dj op 2004-05-09 12:47 ]
zo, 05/09/2004 - 10:37 Permalink
de digitale tandarts

Wanneer de holte (alveole) waar de kies zich in bevond enkele dagen na het trekken leeg is en tevens ook pijnlijk, wordt er ook wel gesproken van alveolitis

Bij alveolitis zal de dagen na het trekken, de wond steeds gevoeliger worden. De holte van de tand/kies is dan ook niet meer gevuld met een stolsel. Raadpleeg de behandelend arts en laat de wond bekijken.

Bij een normale wondgenezing speelt het bloedstolsel in de holte een belangrijke rol. Vanuit de wanden van de holte zijn bindweefselcellen in staat om in het stolsel te migreren. Langzaam (ongeveer 1 maand) wordt dit dan omgezet in jong bot, met daaroverheen tandvlees.

Het werkingsmechanisme waarom soms dit stolsel verdwijnt en een ontsteking ontstaat is niet helemaal opgehelderd. Er zijn in ieder geval meerdere oorzaken in het spel. Wel is bekend dat sommige factoren de kans hierop groter maken: Roken, gebruik van de pil, een al aanwezige ontsteking en des te moeilijker het trekken gaat, des te groter de kans op alveolitis.
Als eenmaal alveolitis is geconstateerd, is er weinig aan te doen. Deze vervelende ontsteking zal na 1 tot 2 weken vanzelf overgaan. Regelmatig uitspoelen van de holte met lauw (zout) water voorkomt dat er voedselresten in achterblijven en kan de genezing bespoedigen. Dit kan veelal makkelijk gedaan worden met een speciaal spuitje de monoject, welke veel praktijken in huis hebben. De behandelend arts kan pijnstillers voorschrijven om deze periode zo goed mogelijk door te komen.

In sommige gevallen wordt de monoject met een antimicrobieel middel gevuld zoals waterstofperoxyde 1,5% of chloorhexidine 0,12-0,2%. Het is ook mogelijk een gaasje met een desinfecterend middel in de holte te stoppen. Vervelend dat je nog steeds last hebt, maar als het goed is moet dit nu elke dag minder worden totdat de wond genezen is.
zo, 05/09/2004 - 12:42 Permalink
Lies Biegert-Hille

Allereerst wil ik bedanken voor de reacties!

Om bij het begin te beginnen: Braces, het is moeilijk om met de vuist op tafel te slaan... als leek... bij een tandarts. Steeds als ik een eigen gedachtengang op tafel leg, wordt deze onderuit gehaald en ik zou niet weten wat ik hier tegen in kan brengen. Helaas heb ik niet gestudeerd voor tandarts en kan ik degeen die dit wel heeft gedaan, niet zomaar van repliek dienen.
Een andere tandarts zoeken is wel een optie uiteraard....als ik weer moed bij elkaar heb weten te verzamelen.

De laatste röntgen is onlangs gemaakt bij een tandarts welke voorzien was van een prachtig digitaal apparaat. Deze heeft de foto meegegeven op diskette, kan ik zonder problemen mailen wanneer ik weet waar naartoe..... Bij voorbaat mijn dank.

Dj, helaas woon ik ver van Nederland weg en wel dicht aan de Franse grens en een uurtje van Zwitserland vandaan.
Voor zover ik heb kunnen oordelen, worden de tandartsen hier uitstekend opgeleid en beschikken zij veelal over prachtig moderne apparatuur.
Maar er blijven natuurlijk altijd persoonlijkheids- en/of contactuele factoren meespelen....

De artikelen over de vitamines zal ik nog verder doorspitten evenals die over zuren...
Het recept voor de maaltijdsoep heb ik afgedrukt. Deze kan zeker nog goed van pas komen, ook wanneer er zich geen problemen aan het gebit voordoen :smile:Bedankt!

Het stuk over Alveolitis is zeer verhelderend. Mijn dank hiervoor digitale tandarts!
Kan ik voor het uitspoelen ook een "gewoon" spuitje gebruiken?
De strookjes, geknipt uit een compres, willen niet meer blijven zitten nu de wond langzaam dicht trekt. (De laatste heb ik ´s nachts doorgeslikt.) Met een "tandartshaak" probeer ik zoveel mogelijk de wond toch schoon te houden maar het blijft lastig, daarom ben ik blij met de tip van het schoonspuiten.
Is een zoutwaterspoeling te prefereren boven die van een aftreksel van Salie?

Over het nadelige gevolg van het roken na het trekken van een kies heb ik "te laat" gelezen. Het roken zal ik de volgende keer maar liever laten.... Overigens is het in me opgekomen om het bloeden te stimuleren door alcoholgebruik. Doch daar ik geen echte liefhebber van alcohol ben, heb ik dit gelaten. Zou dit wel een optie kunnen zijn of moet men daarvoor een grotere hoeveelheid alcohol nuttigen?

Hopelijk vinden jullie mijn gevraag niet al te vervelend.
Het deed me zo goed respons te krijgen, dat ik dit nog even wil proberen vast te houden in de hoop meer te weten te komen :wink:

Vriendelijke groeten van Lies Biegert
zo, 05/09/2004 - 23:14 Permalink
Lies Biegert-Hille

Hallo, ik wou even laten weten dat ik er een weekje tussenuit knijp. Dit in geval iemand reageert en respons van mij uitblijft......

Vriendelijke groeten van Lies Biegert
wo, 05/12/2004 - 18:33 Permalink
de digitale tandarts

Alcohol zou ik maar niet teveel doen, aangezien dat de wondgenezing niet bevordert.

Uitspoelen met zout water moet voldoende zijn, het beste gaat het toch met een spuitje met de volgende vorm:

http://www.tandarts.nl/imagesforum/monoject.jpg
monoject

Veel plezier met het weekje weg!
wo, 05/12/2004 - 19:48 Permalink
Lies Biegert-Hille

Bedankt voor de goede wensen :-)))
Eveneens bedankt voor het plaatje van de monoject, ik ga mijn tandarts er om vragen. Had inmiddels al met een gewoon spuitje geprobeerd te spoelen maar de plek des onheils was lastig te bereiken ;-)
En voor het geval ik nog eens voor een gelijksoortig probleem mocht komen te staan..... ik zal het idee om alcohol te gebruiken ook dan niet uitvoeren nu ik weet dat het zeker geen goed zal doen.

Met vriendelijke groeten en hartelijke dank,

Lies Biegert
wo, 05/12/2004 - 22:33 Permalink
Lies Biegert-Hille

Inmiddels is de wond, van de getrokken kies, dichtgegroeid en heb ik geen pijn meer hier.
Binnenkort zal ik toch weer een/mijn tandarts op moeten gaan zoeken daar een noodvulling het af laat weten en gaten begint te vertonen.
Maar ik doe het in mijn broek, vooral omdat ik weer dat de kies beter getrokken kan worden én dat deze een kromming in de wortel heeft. De naastliggende kies zou ook het beste verwijderd kunnen worden. Doch weet ik niet of ik mijn tandarts zo ver kan krijgen......
Ook heb ik nog steeds geen beslissing genomen over het wisselen van tandarts wegens de grotere reisafstanden, welke zo´n wisseling met zich meebrengt. Bovendien rij ik zelf geen auto en het openbaar vervoer is hier bijzonder slecht geregeld. Dat is dus een nadeel van het leven in deze omgeving :-?
Ondertussen voel ik me wel wat beter en hoop dat ik de moed toch op weet te vatten om op korte termijn een afspraak te maken....
zo, 05/30/2004 - 21:58 Permalink