chronische osteomyelitis

Author:
Freia
Posted:
vr, 04/30/2004 - 13:16
Beste tandartsen op dit forum,

Na het trekken van mijn kies bleek er osteomyelitis in het kaakbot. Ook na antibiotica is het niet helemaal over, vermoeden mijn tandarts, mijn implantologe en ik. (ik blijf wat ontsteking voelen en op een OPG is er vaag iets te zien, maar kan ook op littekenweefsel duiden)
Ik ben doorverwezen naar de kaakgirurg voor een 2nd opinion.
Mijn tandarts vertelde mij zoiets dat osteomyelitis jaren kan duren.
Is dit werkelijk zo moeilijk behandelbaar?
Kan ik zelf nog iets doen om het genezingsproces te versnellen?
Ik heb tot nu toe hierover weinig informatie weten te vinden en zou graag wat meer willen weten. Wellicht weet u meer?

Dank voor uw antwoord,
groeten,
Freia
Freia

Mijn berichtje was een beetje ondergesneeuwd geraakt...
Maar is er een tandarts die mij meer kan vertellen????
Bedankt!

Groeten,
Freia
do, 05/06/2004 - 13:40 Permalink
crucio

hoi freia

Eerlijk gezegt ben ik ook wel benieuwd wat het is. Dus iemand laat ff wat horen alvast dankje!!!!

groetjes cruc
do, 05/06/2004 - 15:34 Permalink
de digitale tandarts

Osteomyelitis betekent simpel gezegd ontsteking van het bot. Het wordt onderverdeeld in twee vormen: een acute en een chronische; bij de acute vorm zijn de klachten heel duidelijk!
Acute osteomyelitis manifesteert zich vooral bij baby's en kleuters en gaat meestal gepaard met pijn, koorts, lymfklierzwelling en verhoogde beweeglijkheid van de tanden/kiezen in het ontstekingsgebied.

De chronische variant komt vaker bij volwassenen voor en kan je o.a. onderverdelen in een variant waar pus ontstaat (purulent) en een variant waar het bot dikker wordt (scleroserend).

Een bekend voorbeeld waar chronische osteomyelitis bij kan optreden is een (onbehandelde) infectie van de wortelkanalen, waarbij het gebied rondom de wortelpunt (peri-apex) ook ontstoken is geraakt.

Voorbeeldje:
http://www.tandarts.nl/imagesforum/endo1.gif

Er bevindt zich een diep gat in deze kies, waardoor de zenuw gestorven is, de kanalen geinfecteerd zijn en de bacterien door de wortelpunt het lichaam binnendringen. Als reactie vormt het lichaam ontstekingsweefsel rondom de wortelpunt waardoor ook het bot verdwijnt. In dit stadium wordt deze ontsteking nog parodontitis apicalis genoemd. Mocht de ontsteking zich verder uitbreiden dan wordt vaak gesproken over osteomyelitis!

Met vriendelijke groet.
do, 05/06/2004 - 22:59 Permalink
Ilse35

Hoi!

Wat naar dat je dit hebt gekregen. Ook ik heb een kies moeten laten trekken na een ernstige infectie. De plek van de extractie of de kaak moet ik zeggen, voelt nog altijd gevoelig aan. Ik weet niet of dit bij jou ook zo is, of dat jij echt heel veel pijn nog hebt.

Overigens, lijkt me dat bij onrust in de kaak er geen implantaat geplaatst kan worden. Wat zijn nu jouw opties? En als ik vragen mag, zie je niet op tegen het plaatsen van een implantaat? Ik zit zelf ook nog altijd te dubben wat ik moet doen.

groetjes,
Ilse
vr, 05/07/2004 - 18:27 Permalink
Freia

Hoi Ilse,
Het is inderdaad een beetje zeurderig gevoel soms, geen stekende pijn en zeker geen acute ontsteking.
Maar inderdaad, een reden om voorlopig nog geen implantaat te plaatsen. Sowieso ben ik wel toe aan even rust in mijn mond. Je kan je wel voorstellen dat het geheel van ontsteking / mislukte behandelingen / trekken / osteomyelitis een traumatische ervaring is en veel letsel heeft achter gelaten.
Daarnaast heb ik op alle fronten een druk en inspannend jaar voor de boeg en kan ik alle heisa van een implantaat er niet bijhebben.
Dus ik wacht denk ik een jaar of zo, tot de osteomyelitis weg is en mijn spaargeld is aangegroeid :wink:
Ik weet nog steeds niet hoe je nou het snelste hersteld van osteomyelisis. Ik heb het idee dat ik niet veel meer kan doen dan gezond leven en me geen zorgen maken.
Ilse, sterkte ermee, en als je me een prive berichtje wilt sturen om verder te praten kan dat ook.

Groetjes,
Freia
ma, 05/10/2004 - 09:49 Permalink
Ilse35

Hi Freia,

Ik heb je een prive berichtje gestuurd, maar weet niet of het ook is aangekomen. Laat me even weten of je het hebt?

groetjes,
Ilse
ma, 05/10/2004 - 11:40 Permalink