een paar dagen geleden kreeg ik heftigepijn in mijn kaak gewricht en het knapte bij elke beweging
mijn tandarts heeft controle gedaan en zij dat spanningen mede de ooprzaak kunnen zijn ,waar ik mij in kan vinden
ik tanden knarste veel als kind en heeb veel last gehad van hoofd pijn
mijn kaak gewricht knapt al heel lang
hij gaf mij een verwijzing voor de acta met het idee voor een splint
en paracetamol verder heb ik zelf ontspanningsoeffeningen en yoga gedaan de klachten zijn nu wat minder
ik belde de acta met de vraag voor meer info over kosten en behandel tijd en methode helaas kon men mij daar niet verder helpen
ik moest eerst maar voor een consult komen kosten 155 euro met de mededelong dat dit waarschijnlijkk wel door mijn verzekering betaald zou worden
nu vind ik dat in de huidigetijd van uit de pan rijzende kosten het er niet toe doet of ik iets zelf of de verzekerog het betaald het is ons allerr verantwoordelijkheid de kosten voor gezondheids zorg zo laag megelijk te houden
verder wil ik voor ik ergens aan begin weten waar ik aan begin en om daar 155 euro voor neer te moeten tellen vind ik veel te hoog. ik ben dus erg teleurgesteld in de info voorziening van de acta deze is mi niet meer van deze tijd
mijn vraag is nu:
-wat houd een sp[lint in
-at doet de fysio eventueel(ik zou dan nl kunnen besluiten deze oefeningen met mijn eigen therapeut te doen )
-wat is het slaging pecentage bij het plaatsen van een splint
-zijn er andere minderkostbare methoden(de hele behandeling zou 900 euro gaan kosten
-wat zijn de cosekwenties als ik voorlopig niets doe
ik heb al wat info via deze site gevonden en ben blij met dit medium
mijn tandarts heeft controle gedaan en zij dat spanningen mede de ooprzaak kunnen zijn ,waar ik mij in kan vinden
ik tanden knarste veel als kind en heeb veel last gehad van hoofd pijn
mijn kaak gewricht knapt al heel lang
hij gaf mij een verwijzing voor de acta met het idee voor een splint
en paracetamol verder heb ik zelf ontspanningsoeffeningen en yoga gedaan de klachten zijn nu wat minder
ik belde de acta met de vraag voor meer info over kosten en behandel tijd en methode helaas kon men mij daar niet verder helpen
ik moest eerst maar voor een consult komen kosten 155 euro met de mededelong dat dit waarschijnlijkk wel door mijn verzekering betaald zou worden
nu vind ik dat in de huidigetijd van uit de pan rijzende kosten het er niet toe doet of ik iets zelf of de verzekerog het betaald het is ons allerr verantwoordelijkheid de kosten voor gezondheids zorg zo laag megelijk te houden
verder wil ik voor ik ergens aan begin weten waar ik aan begin en om daar 155 euro voor neer te moeten tellen vind ik veel te hoog. ik ben dus erg teleurgesteld in de info voorziening van de acta deze is mi niet meer van deze tijd
mijn vraag is nu:
-wat houd een sp[lint in
-at doet de fysio eventueel(ik zou dan nl kunnen besluiten deze oefeningen met mijn eigen therapeut te doen )
-wat is het slaging pecentage bij het plaatsen van een splint
-zijn er andere minderkostbare methoden(de hele behandeling zou 900 euro gaan kosten
-wat zijn de cosekwenties als ik voorlopig niets doe
ik heb al wat info via deze site gevonden en ben blij met dit medium
Is er al datum gepland? Dan weet ik of ik bv tijd heb om nog eens iets na te zoeken.
Ik heb ook last gehad van klemmen overdag, heel soms voel ik nog wel eens iets "aan mijn rechteroor" maar nu weet ik dat dat eigenlijk het kaakgewicht is. Eigenlijk wil ik er ook nog wel dingen van weten!
Als ik het goed heb begrepen (!) valt dit soort klachten onder CMD ofwel craniomandibulaire disfunctie, in het Engels noemen ze het TMD, temperomandibulaire disfunctie, wat in de praktijk te vertalen is als "problemen met het kaakgewricht".
Heb je een verwijsbrief? Staat daarin wat de tandarts nu denkt dat het is?
Doeg,
Een fysio die dit behandeld heeft daar een extra cursus voor gedaan. Het kan dus niet bij elke willekeurige fysio gedaan worden. Je krijgt inderdaad oefeningen mee.
De splint beschermt jouw gebit: je bijt dus niet meer je eigen tanden stuk maar de splint. Of je nou echt ophoudt met knarsen....dat weet ik niet.
De concequenties van niks doen, zal zijn aanhoudende klachten.
Dit is noodzakelijk om de aard en omvang van het probleem in kaart te brengen, want dit kan van invloed zijn op de te bepalen therapie.
Indien een splint mede tot de behandelkeuze behoort is het zo dat in samenhang met de UFO beiden voor aanmerking kunnen komen voor vergoeding Bijzondere Tandheelkunde. Beiden worden dan volledig vergoed door de hoofdverzekering. In mijn praktijk heb ik het nog niet meegemaakt dat een goed onderbouwde aanvraag hiervoor door de verzekering werd afgewezen. De tandarts moet natuurlijk wel even de moeite doen de aanvraag in te dienen.