Ik zal proberen zo kort mogelijk te beschrijven wat er aan de hand is.
In november 2003 heb ik meerdere witte vullingen gekregen linksboven.
Hier heb ik een rekening van ontvangen en ook direct betaald.
Na deze behandelingen kreeg ik steeds erger wordende klachten bij aanraking met kou, zelfs als ik gewoon lach krijg ik een pijnscheut.
De 1e keer dat ik terug naar de tandarts ging werd er een foto gemaakt waarop niets te zien was. Vervolgens kreeg ik een laklaagje aangebracht.
Dit hielp helemaal niets.
Na een aantal weken maar weer terug, want ik kan niet meer lachen zonder pijn.
Toen gaf de tandarts zelf aan dat hij niet wist wat hij moest doen, want het was ook nog eens moeilijk vast te stellen om welke kies het precies ging, omdat er meerdere nieuwe vullingen gezet zijn. Iedere keer probeerde hij met koude lucht om te testen welke kies het was, maar dat lukte niet, want dan deed de hele linkerkant pijn.
De tweede keer probeerde hij met tikken tegen de kiezen welke het was, en toen werd het duidelijk.
Mijn tandarts zei dat hij niet wist wat er aan de hand was en besloot om een vulling te vervangen. Dit heeft hij toen gedaan en tevens een extra onderlaag aangebracht.
Het probleem is dat de klachten niet verdwenen, ik bleef last houden van pijn bij kou. Het was toen inmiddels ook hartje winter, en als ik buiten in de open lucht praatte dan kreeg ik tandpijn.
Dus ik ging maar weer terug naar de tandarts. Vervolgens doet mijn tandarts een zenuwbehandeling aan die kies.
Toen ik die dag met een dik gezicht maar voldaan van de tandarts kwam begon na een uurtje de verdoving uit te werken.
Tot mijn schrik had ik nog steeds last van pijn bij aanraking met kou. Wat bleek: de kies die ervoor ligt - die dus ook in november een nieuwe vulling heeft gehad - heeft ook diezelfde klachten, hetzij in iets mindere mate.
Maar goed....ik ben nog twee keer naar de tandarts geweest om de wortelkanaalbehandeling af te werken aan de 1e kies. Hij zei dat de kies die ervoor ligt ernstigere klachten moet krijgen voordat hij daar iets aan doet. Dit kan ik begrijpen.
Maar nu het volgende:
ik krijg nu een rekening van de tandarts waarin hij alles aan mij declareerd.
Ik bedoel: de foto's, het vervangen van de vulling en de zenuwbehandeling.
Is dit terecht ? Ik bedoel: de klachten die ik kreeg zijn ontstaan nadat ik door mijn tandarts behandeld ben. Daarvoor had ik geen klachten. Kan dit zomaar ?
Wie weet hier antwoord op ?
In november 2003 heb ik meerdere witte vullingen gekregen linksboven.
Hier heb ik een rekening van ontvangen en ook direct betaald.
Na deze behandelingen kreeg ik steeds erger wordende klachten bij aanraking met kou, zelfs als ik gewoon lach krijg ik een pijnscheut.
De 1e keer dat ik terug naar de tandarts ging werd er een foto gemaakt waarop niets te zien was. Vervolgens kreeg ik een laklaagje aangebracht.
Dit hielp helemaal niets.
Na een aantal weken maar weer terug, want ik kan niet meer lachen zonder pijn.
Toen gaf de tandarts zelf aan dat hij niet wist wat hij moest doen, want het was ook nog eens moeilijk vast te stellen om welke kies het precies ging, omdat er meerdere nieuwe vullingen gezet zijn. Iedere keer probeerde hij met koude lucht om te testen welke kies het was, maar dat lukte niet, want dan deed de hele linkerkant pijn.
De tweede keer probeerde hij met tikken tegen de kiezen welke het was, en toen werd het duidelijk.
Mijn tandarts zei dat hij niet wist wat er aan de hand was en besloot om een vulling te vervangen. Dit heeft hij toen gedaan en tevens een extra onderlaag aangebracht.
Het probleem is dat de klachten niet verdwenen, ik bleef last houden van pijn bij kou. Het was toen inmiddels ook hartje winter, en als ik buiten in de open lucht praatte dan kreeg ik tandpijn.
Dus ik ging maar weer terug naar de tandarts. Vervolgens doet mijn tandarts een zenuwbehandeling aan die kies.
Toen ik die dag met een dik gezicht maar voldaan van de tandarts kwam begon na een uurtje de verdoving uit te werken.
Tot mijn schrik had ik nog steeds last van pijn bij aanraking met kou. Wat bleek: de kies die ervoor ligt - die dus ook in november een nieuwe vulling heeft gehad - heeft ook diezelfde klachten, hetzij in iets mindere mate.
Maar goed....ik ben nog twee keer naar de tandarts geweest om de wortelkanaalbehandeling af te werken aan de 1e kies. Hij zei dat de kies die ervoor ligt ernstigere klachten moet krijgen voordat hij daar iets aan doet. Dit kan ik begrijpen.
Maar nu het volgende:
ik krijg nu een rekening van de tandarts waarin hij alles aan mij declareerd.
Ik bedoel: de foto's, het vervangen van de vulling en de zenuwbehandeling.
Is dit terecht ? Ik bedoel: de klachten die ik kreeg zijn ontstaan nadat ik door mijn tandarts behandeld ben. Daarvoor had ik geen klachten. Kan dit zomaar ?
Wie weet hier antwoord op ?
Ik kan je helaas niet goed adviseren. Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt; misschien helpt dat.
Momenteel ben ik juridisch bezig met mijn voormalige tandarts die het 1,5 jaar geleden om esthetische (dus niet gezondheids-)redenen nodig vond al het amalgaam te vervangen door witte vullingen. Anderhalf jaar later blijken alle 14 vullingen al versleten.
De zaak loopt, een dure letselschade-advocaat ingeschakeld: het lijkt de moeite waard te zijn. Maar helaas: ik kan je pas over een jaar ofzo vertellen of het zin had. Zo lang duren dit soort zaken. Bovendien moet je heel goed gedocumenteerd een zaak beginnen: bitewings van vroeger en nu, kleurenfoto's liefst, een second opinion bijvoorbeeld ACTA in Amsterdam ... misschien kun je hier wat mee? (Op dit forum werkt ook 'Admiraal': zowel advocaat als tandarts. Van zijn reacties op eerdere problemen heb ik veel geleerd.)
Ik wens je veel sterkte, en hoop dat hier mensen reageren op je berichtje. (Ik had destijds hier heel snel goeie reacties ...?)
groeten,
Rolo
Groetjes,
Monique
In dit geval zou naar mijn gevoel het 1e keer vervangen van de vulling onder coulance kunnen vallen, de endo en daarna opnieuw vullen duidelijk niet. Het is niet de schuld van de tandarts dat de kies niet zo reageert als verwacht werd tenslotte.