De stoute schoenen aangetrokken...

Author:
Wilbur
Posted:
ma, 05/17/2004 - 19:57
Haai allemaal,

Aan het begin van dit jaar maakt een ieder goede voornemens. Was afgelopen jaar het jaar van een implantaat in mijn gehoorbeen tbv een BAHA (gehoorversterking), dit jaar zou in het teken staan van een gebitreconstructie. Alleen ik heb het altijd voor me uitgeschoven, komt wel dacht ik.... (herkenbaar?!)
Ook ik ben zo'n angsthaas. Ik ging vroeger al niet juichend en zonder zorgen de bus van de schooltandarts in, later had ik een tandarts die bij het boren van tanden en/of kiezen mijn gehemelte een gratis grote beurt meegaf. Ook had hij de gewoonte om, als hij me een verdoving toediende, dan gewoon een praatje pot met z'n assistente te gaan houden terwijl ik daar in mijn angstzweet lag te verdrinken. Later ging het gerucht de ronde door dat hij moest stoppen met z'n praktijk ivm belastingfraude maar dat terzijde.
Een grote vriend is het niet geworden dus.

Maar vandaag heb ik 'opeens' het licht gezien toen ik wat zaakjes voor mijn ziekenfonds moest regelen. Via googlen ben ik toen op deze site gekomen en heb er wat rond gekeken. Ik las alleen maar positieve verhalen over 'Kerkrade' en na ook hun site bekeken te hebben en aanvankelijk eerst een mailtje te willen sturen toch maar direct de stoute schoenen aangetrokken en een telefoontje gewaagd.

Vrijdag 4 juni heb ik een eerste intake !!!

Direct die opluchting alhoewel ik niet weet wat mij te wachten staat. Bang voor pijn en narcose ben ik niet. Ik heb 7 ooroperaties (waaronder een schroef in mijn gehoorbeen laten boren onder plaatselijke verdoving) en een 3 tal knie-operaties ondergaan. Wel is het altijd die schaamte waarmee je loopt. En bang voor de kosten die zo'n reconstructie met zich meebrengt, alhoewel ik altijd wel goed verzekerd ben (Z&Z AV Top).
Bang ben ik toch ook wel om mijn eigen tanden te verliezen en met een kunstgebit door het leven te gaan. Maar wellicht zijn mijn kaken sterk genoeg voor implantaten. (Doen ze dat ook in Kerkrade?)

Kan iemand enig inzicht geen in hoe verzekeringsmaatschappijen handelen met 'ons soort patienten'? En dan ben natuurlijk zeer benieuwd naar verhalen van mensen die bij Zorg en Zekerheid in een AV Top dekking verzekerd zijn !

Ik kijk uit naar die 4e van juni, en ik kijk ook uit dat ik wel vol zelfvertrouwen en breeduit lachend door het leven kan gaan. Ik kijk er ook naar uit dat ik strax een goed voorbeeld voor mijn dochter kan zijn indien zij strax naar die 'angstgegner' moet en ik haar alle angst kan wegnemen. Ik kijk uit naar jullie opmerkingen en reactie's. Ik kijk uit naar mijn vakantie die ik woensdag ga ondernemen. Toevallig naar Limburg. Dan kan ik alvast een klein beetje in de stemming komen :D

En mocht jij nog diegene zijn die twijfelt. Niet doen, het is het niet waard!

Groet van Wilbur uit Leiden
minique

Zoooo, da's dapper! Vandaag het licht gezien, gaan zoeken op internet EN gebeld met Kerkrade! Goed, hoor! Fijn dat je al zo snel terecht kan, want als je eenmaal de knoop hebt doorgehakt, wil je het liefst z.s.m. door ermee, nietwaar?

Ook bij jou hoor ik weer de schooltandarts en zo'n bullebak daarna... Ik herken het helemaal.

Hoe goed ik instanties als Kerkrade ook vind: ik wil ook weleens zeggen dat er ook heel wat 'gewone,' aardige en begripvolle tandartsen zijn die mensen over de angst heen kunnen helpen (ik spreek uit ervaring!).

Voor wat betreft je verzekering: toen ik een jaar of 8 geleden voor 't eerst in een tijd weer naar de tandarts ging, zat ik bij Z&Z (AV-top). Zij hebben toen alles vergoed (tot het maximum dan hè), ook al was ik niet gesaneerd. De saneringsregel bestaat volgens mij niet meer, dus wat dat betreft zit het wel goed. Maar zoals bij (bijna) elke verzekering zit er wel een maximum aan de jaarlijkse vergoeding voor tandheelkundige behandelingen. En implantaten worden volgens mij nooit vergoed (behalve als het een volledige tandeloze, geslonken kaak is o.i.d.) Het beste is het om gewoon even contact op te nemen met Z&Z, zij kunnen je het beste vertellen hoe het in jouw geval zit.

:smt006 Monique
ma, 05/17/2004 - 20:10 Permalink
Missy66

Hoi Hoi Wilbur

Hartstikke SUPER dat je zoveel moed in een keer had vandaag, geef jezelf maar een flinke schouderklop hoor...
Ik sluit me bij de wijze woorden van Minique aan...
En het is heel fijn dat je al vrij snel aan de beurt bent...

Geniet van je vakantie-tripje Limburg het is de moeite waard, zeker in het zuiden des lands enne een aanrader is als je zin in een autoritje hebt is de "Mergelland Route"

Over je vraagje of ze in Kerkrade implantaten zetten kan ik je na morgen antwoord opgeven, het begint nl nu voor mij ook een brandende vraag te worden.
Morgen is mijn tweede behandeling onder narcose en vorige week wist ik niet hoe vlug ik om mijn verlossende prikje moest vragen, maar morgen probeer ik eerst die vraag te stellen...
Dus ik kom der op terug...

We zijn erg trots op je en heel veel sterkte met wachten tot aan je intake, mochten er vraagjes zijn, dan vraag ze gewoon he...
Bij de weg... ff over de website van Kerkrade die blijkt niet
helemaal up-to-date te zijn en de kosten van de intake bedragen € 30,00 euro meer nu maar misschien hebben ze dat wel aan de foon verteld...

Sterkte en suc6 en we horen van je eerst genieten van je vakantie
ma, 05/17/2004 - 21:25 Permalink
Wilbur

Haai dames,

Bedankt voor jullie aanmoedigingen en Missy je veel suc6 morgen met je 2e behandeling. Wat gaan ze bij je doen en is het je laatste behandeling?
Ben benieuwd...

Ze hebben me inderdaad verteld dat het intakegesprek 150 euri gaat kosten. Is wel een flinke daalder, maar als ze een goed voorstel kunnen neerleggen is het dubbel en dwars waard !

De mergelroute zal ik in mijn achterhoofd houden. Wellicht als het iets minder weer wordt, dat we dan ff lekker kunnen gaan toeren.

Missy nogmaals veel suc6 morgen en laat je niet uit het lood slaan!

:smt006 Wilbur
ma, 05/17/2004 - 21:42 Permalink
Missy66

Hoi Wilbur...

Morgen gaan der nog 7 kiezen uit (links boven & onder) worden er 2 oude vullingen vervangen en als ik het goed heb 3 gaatjes gevuld en uitgebreide gebitsreiniging (tandsteen) weggehaald.

Vorige week maandag was mijn 1ste behandeling en zijn er 5 kiezen (rechts onder en boven) en 6 tanden (midden boven) gevuld en 2 zenuwbehandelingen (boven) gedaan...

Ik was er van op de hoogte dat het niet in 1 narcose behandeling kon want ze houden iemand maar maximaal 90 minuten onder narcose...

Na morgen is mijn gebit weer volledig gesaneerd en toonbaar voor de buitenwereld, maar ja ik mis nu dan wel 12 kiezen (waarvan 4 verstandskiezen) voor mijn gevoel wil ik der toch een paar "terug" hebben en d8 aan een frame om de ontbrekende te laten vervangen.
Vele zeggen dat moet je niet doen je moet voor wat meer vastigheid in je mond kiezen en dan zou ik op implantaten uitkomen, maar ik weet niet of ik die "hoge" kosten die het wellicht met zich mee brengt er wel voor over wil hebben, als het nu voor in mijn mond was zou ik zeggen okay maar het zijn maar "kiezen" en voor mijn intake was ik er al vanuit gegaan dat ik aan een kunstgebit kwam dus tjaaaaaaaa...
Morgen eerst maar eens vragen wat de mogelijkheden zijn, ik had dit nl nog niet besproken en ik heb weinig zin om nu naar een andere tandarts te moeten als Kerkrade zelf geen implantaten kan zetten dus kortom ik zit ffies vol vragen en hoop morgen wat antwoorden te krijgen maar de kans zit er dik in dat ik weer gelijk bij binnenkomst mijn
"verlossende" prikkie wil...

Jullie horen het spoedig...
ma, 05/17/2004 - 21:56 Permalink
Missy66

Haai allemaal,

Maar wellicht zijn mijn kaken sterk genoeg voor implantaten. (Doen ze dat ook in Kerkrade?)

Hoi Hoi Wilbur...

Een antwoordje op je vraag...
Ja in Kerkrade plaatsen ze ook implantaten, toen ik er naar vroeg werd wel gelijk geantwoord dat het duur was...
Maar ik heb er niet over verder gesproken ik vroeg het in de wachtkamer (waar ik een lijst moest invullen voor narcose) aan een begeleidster.
In de behandelkamer heb ik geen tandarts gesproken die waren ffies lekker aan de koffie dus alleen de anesthesist gezien en toen was ik zo vertrokken...
Over een paar weekjes als mijn bekkie wat genezen is ga ik een afspraak maken en zal ook verder vragen wat de kosten zijn dus ik laat wel wat weten.
wo, 05/19/2004 - 13:23 Permalink