bult op tandvlees hoektand

Author:
remcoisbang
Posted:
ma, 05/17/2004 - 16:16
Ik heb een bult op mijn hoektand zitten, die zit er al een tijdje
na een behandeling van de tandarts (2 jaar terug ofzo) is die erop gekomen. nooit last van, als je erop drukte deed t wel een beetje pijn.

niet overdreven, gewoon doorgaan
(ben als de dood voor de tandarts...)

nu is die bult gister wat groter geworden en meer pijn gaan doen...
vandaag doet t vreselijk veel pijn (lang leve asprines)
ik heb dus een hele dikke wang...

iemand een idee wat dit kan zijn? en beter wat ik er aan kan doen zonder naar de tandarts tegaan.....

de verhalen over abcessen die weg gesneden moeten worden maken mij nog angstiger (dat is vroeger al eens gebeurd toen ik klein was en gruwelijk mis gegaan vandaar mijn angst denk ik)

alvast bedankt
Lieneke

De behandeling die aan je kies is gedaan, is dat soms een wortelkanaalbehandeling geweest?
Zo ja, dan is deze behandeling niet goed geslaagd en is er sprake van een chronische ontsteking. Hiervan hoef je geen last te hebben, maar soms dan vlamt het op; dan heb je ineens wel last.

Helaas moet ik je meedelen, dat een tandartsbezoek echt noodzakelijk is. De ontsteking is chronisch en kan dus niet zomaar vanzelf weggaan. Je kan jouw tandarts vertellen dat je ervaring met een abces niet goed zijn. Wellicht heeft hij een andere oplossing.
ma, 05/17/2004 - 17:02 Permalink
remcoisbang

dat is geen wortelkanaal behandeling geweest, gaatje gevuld meer niet..

gaat die ontsteking niet weg met een ontstekingsremmend middel zoals bijv ibuprofen??

als ik morgenochtend de tandarts bel met dit verhaal is dat dan reden om gelijk geholpen te worden of moet ik dan in zijn normale wachtcircuit?? wat bij mijn tandarts nogal lang is....

zijn er gevaren aan zo een ontsteking?
ma, 05/17/2004 - 18:42 Permalink
Ricky

Die ontsteking gaat niet vanzelf weg met een of ander medicijn. Ibuprofen is vnl. een pijnstiller. Antibiotica kan een ontsteking evt tijdelijk indammen, maar zolang de oorzaak, een dode zenuw, er nog zit, zal de ontsteking niet verdwijnen. Een echt acute situatie is het niet, maar het is ook zeker niet verstandig hier lang mee te blijven lopen. De pijn en de zwelling laten dat ook niet toe :cry: . Dus: morgen bellen en proberen z.s.m. een afspraak te regelen. Trouwens, er hoeft niet gauw gesneden te worden (als je er niet te lang mee blijft lopen). De bewuste tand/kies moet worden geopend. Dit is (vaak) pijnloos, omdat de zenuw dood is.

Groeten en sterkte, Rick :smt083
ma, 05/17/2004 - 21:04 Permalink
remcoisbang

kleine update..

vanmorgen werd ik wakker, de pijn is zo goed als weg, alleen mijn tandvlees voelt ge irriteert aan en de zwelling is groter geworden en lijkt zich te verplaatsen...

kan niet verder zo dus...

net de tandarts gebeld.....
is hij met vakantie...toch maar zijn vervanger gebeld, direct tegen de asistente gezegd dat ik een angstpatient ben...

wat blijkt ze werken samen met t ziekenhuis mbt angstpatienten en ik ben daar aan t goede adres, de asistente was heel aardig.

om kwart voor 12 een afspraak.

ik hou jullie wel op de hoogte

gr

remco
di, 05/18/2004 - 09:40 Permalink
remcoisbang

net bij de tandarts geweest...

ricky had gelijk....
t was de hoektand, de zenuw was dood en die zorgt dat er een mooie zak met pus en etter op mijn kaak zit.

toen ik binnenkwam heb ik m verteld over mijn angst...
denk dat hij t goed in de gaten had...klamme koud zweet hand, rare sarcastische grapjes...

hij heeft mij erg goed geholpen heel aardig geweest en alles verteld wat hij deed...

eerst gekeken en gevoeld, daarna een fototje...
mocht ik weer de wachtkamer in...dat zijn de ergste momenten...

hij heeft de hoektand uit eindelijk opengeboord en schoongemaakt.. zonder verdoving (we hadden afgesproken als dat ik pijn zou voelen ik t zou zeggen en hij tot de verdoving over zou gaan)
hij heeft de tand open gelaten zodat er eventueel rotzooi via mijn tand kan uitkomen...

penicilline kuur mee voor de ontsteking en as maandag terug.

ben alleen vergeten te vragen of hij m maandag dan volstort met cement of dat ik een tijdelijke vulling krijg...misschien weet een van jullie dat??

ik heb nu t idee dat de ontsteking weer meer richting de hoektand verplaatst (lees de bult) kan dat kloppen? omdat daar een gat zit zou daar de druk uit kunnen en dus die bult die kant op bewegen??

weet iemand dat ook?

ondertussen zit ik nu aan een mix van penicilline en (zware) Ibuprofen de mix die iedere angsthaas graag tot zich neemt om maar uit de stoel te blijven..

al met al, geen pijn gehad tijdens de behandeling, nu even kijken wat die ontsteking van plan is...

groetjes

remco

ps

ik vraag mij af of ze die bult niet hadden kunnen in snijden zodat de druk eraf is... weet iemand waarom hij dat niet gedaan heeft.

zoveel vragen, allemaal vergeten te stellen aan hem...
di, 05/18/2004 - 14:12 Permalink
de digitale tandarts

De druk is van het abces gehaald door in de wortel te vijlen..de pus en ontstekingsvloeistoffen zouden dan via de wortelpunt en de wortelkanalen kunnen ontsnappen en dan is zo'n sneetje in het tandvlees vaak niet nodig.

Vergeet volgende keer niet al je vragen te stellen! Succes.
di, 05/18/2004 - 18:13 Permalink