Hoi,
Ik heb misschien een heel rare vraag, maar het is wel iets wat ik graag wil weten.
Ik heb sinds een aantal jaar last van een eetstoornis. Nu poets ik vaak na het braken even kort mijn tanden met zeep. Mijn redenatie zeep is basisch en zal de ph waarde in mijn mond door het braken weer omlaag brengen. Ik hoop hierdoor het onstaan van gaatjes te verminderen. Daarna poets ik nog een keer over met tandpasta.
Weet iemand of deze redenatie kan kloppen en of dit eventueel schadelijk is?
Ik heb misschien een heel rare vraag, maar het is wel iets wat ik graag wil weten.
Ik heb sinds een aantal jaar last van een eetstoornis. Nu poets ik vaak na het braken even kort mijn tanden met zeep. Mijn redenatie zeep is basisch en zal de ph waarde in mijn mond door het braken weer omlaag brengen. Ik hoop hierdoor het onstaan van gaatjes te verminderen. Daarna poets ik nog een keer over met tandpasta.
Weet iemand of deze redenatie kan kloppen en of dit eventueel schadelijk is?
Ik ben het met CD eens..
Ik doe een aantal aannames:
1) Het speeksel heeft "kolloidchemische eigenschappen"
2) door de aanwezigheid van eiwitten
3) bevat stoffen die a) zuren wegvangen b) "bufferen" (de pH reguleren)
Als deze aannames kloppen betekent dat dat:
4) Het speeksel een beschermlaagje rond je tanden vormt.
5) Het weghalen van het speeksel door poetsen (met of zonder pasta of zeep) of zelfs maar spoelen met zeep het natuurlijke vermogen van de mond om zuur weg te vangen tijdelijk vermindert.
6) Dit niet gebeurt door alleen maar met water te spoelen. (zeepwater "lost het speeksel op" maar water niet)
Dus volgens mij:
7) Poets niet kort na braken: dan schuur je het glazuur of misschien zelfs wel meer, daarbij verwijder je ook nog eens een keer het beschermlaagje rond je tanden.
:cool: Spoel wel met water, zo snel mogelijk. Een paar maal herhalen lijkt me, nog eens na 5 minuten, 15 minuten half uur.
9) Tussendoor je speekselproduktie op gang brengen is heel goed. Dit kan bv ook met suikervrije kauwgom.
10) Een uitzondering op die kauwgom zou zijn als je klemt of knarst, dan zou je het gebruik van kauwgom moeten beperken omdat je hiermee je kauwspieren sterker maakt en daarme het knarsen/klemmen verergert.
11) Na ongeveer een uur kun je weer poetsen, met een zachte borstel en met pasta. Ook stokeren/flossen/ragen is dan goed.
Ook vermoed ik dat zeep nog een effect heeft: Ik denk dat het de bacterieflora verstoort doordat heel veel bacterieen niet tegen zeep kunnen. Ook niet-schadelijke bacterieen worden (denk ik) door zeep in aantal teruggebracht. Dit zou betekenen dat allerlei schadelijk organismen zoals cariesbacterieen maar ook andere infecties vrij spel krijgen.
Doeg,
[ Dit Bericht is bewerkt door: dj op 2004-04-12 01:33 ]
en inderdaad eerste uur echt niet poetsen!
Daarnaast kunnen tanden gevoeliger worden