paronditits ondanks goede gebitsverzorging

Author:
Noor
Posted:
do, 05/20/2004 - 14:57
V.d week ben ik bij de tandarts geweest. Geen gaatjes ed. Ik blij.
Maar kreeg wel te horen dat ik parondoditis heb en moet dus naar de mondhygieniste voor een behandeling.
Mijn vraag is dus zijn er nog andere reden waar door dit probleem kan optreden. Ik rook niet en verzorg mijn gebit naar mijn idee goed. ( flossen stoken en poetsen)
Ik heb zelf Raynaud aan vingers en soms voeten. Maar kan dat ook optreden in bloedvaatjes van het tandvlees zo dat ermakkelijk onstekingen voor komen?
Misschien is dit vergezocht.
Is er iemand bv. de digitale tandarts die daar een antwoord op kan geven.
Bij voorbaat dank.
Lieneke

Parodontitis wordt altijd veroorzaakt door plak. Geen plak, geen parodontitis.

Het is wel waar dat lage weerstand, roken, stress etc invloed hebben op het parodontium; het maakt dat de parodontitis progressiever wordt.

Over jouw ziekte weet ik niks. Misschien zou je mij kunnen uitleggen wat het precies is?

Groetjes
Braces :smt001
do, 05/20/2004 - 16:25 Permalink
Lieneke

Ik heb het even opgezocht; ischemie van de bloedvaten.

Ik denk dat dit inderdaad te maken heeft met jouw parodontitis: het lichaam kan bij jou niet genoeg bloedt sturen om de tegenaanval aan te gaan met de plak (=bacterien). Daardoor kunnen de bacterien min of meer hun gang gaan en zorgen voor een fikse ontsteking.

Dit is alleen wat ik denk...nooit ergens gelezen dat deze ziekte in verband wordt gebracht met parodontits!
do, 05/20/2004 - 16:30 Permalink
de digitale tandarts

Het is niet eerlijk verdeeld in de wereld: zo'n 10 tot 15% van de mensen zouden, ook al poetsen ze niet, nooit parodontitis krijgen (gingivitis wel) en andersom zal een klein percentage van de mensen ondanks goed poetsen zeer vatbaar zijn voor parodontitis.

Een groot deel van dit vraagstuk zit verborgen in erfelijke factoren. Tegenwoordig zijn er ook testen die kunnen bepalen of iemand verhoogd gevoelig is; een bedrijf dat zich hiermee bezig houdt is http://www.laboral.nl

Laat je goed behandelen en doe eventueel aanvullende bacteriologische testen.

Sterkte!
do, 05/20/2004 - 16:32 Permalink