veel gaatjes

Author:
debbie
Posted:
vr, 05/21/2004 - 15:17
Hallo,

ik ben in januari van dit jaar al bij mijn tandarts geweest.
hij heeft foto,s van mijn gebit gemaakt,
en zei dat er erg veel gaatjes waren :(

toen stuurde hij my eerst naar de mondhygieniste omdat ik veel tandsteen had.

nu ben ik inmiddels alweer 4 keer naar de mondhygieniste geweest.
en heb gevraagd waneer ik nu eindelijk mijn gaatjes mag laten maken!!

zegt ze eerst moet je mondhygiene helemaal goed zijn :-?
en dan mag je pas terug naar de tandarts!!

ik vindt dit veels te lang duren :cry:
en heb erge last van mijn tanden!!

de tandarts zei ook toen ik er voor de eerste controle kwam we gaan ook een behandelingsplan maken...ik maak me nu helemaal gek...want een behandelingsplan maken ze tog alleen als je een kroon of een brug moet?? :cry:
Lieneke

Mmm...ik ken je natuurlijk niet en jouw gebit al helemaal niet. Maar ik vind het raar dat je zo lang moet wachten voordat je geholpen wordt aan de gaatjes. Daarom lijkt het mij, dat de tandarts misschien wel meer van plan is dan alleen vullen. Misschien wil hij inderdaad kronen gaan plaatsen. Voordat hij dat doet, moet de mondhygiene inderdaad heel goed zijn.
Om alleen vullingen te plaatsen, lijkt het mij niet super belangrijk om eerst de mondhygiene op peil te brengen. Dit zou ook te gelijker tijd of ervoor kunnen, in mijn optiek. Maar ik ben natuurlijk geen tandarts...en nogmaals: het is lastig om iets te zeggen zonder dat ik het kan zien!

Wat je zou kunnen doen, is nogmaals vragen waarom je eerst moet wachten. Verder kan ik je adviseren om goed de adviezen van de mondhygieniste op te volgen; heel goed schoonhouden is geen overbodige luxe.
vr, 05/21/2004 - 15:23 Permalink
debbie

hoi brace, bedankt voor je antwoord.

nouw weet je wat het is ,als ik thuis ben weet ik precies wat ik allemaal wil vragen.
maar zogauw ik bij de tandarts ben , durf ik niks meer te vragen door de zenuwen :oops:

en ik heb wel aan de mondhygieniste gevraagd wanneer ik nu eindelijk naar de tandarts mag ,maar dan zegt ze doodleuk voordat we je tanden kunnen maken ,moet je mondhygiene helemaal goed zijn,want anders boren we en dan sta je hier binnen 2 maand weer omdat die vulling er uit knapt door een niet goede mondhygiene :cry:

maarja de tandarts zelf wil ook een behandelplan maken zei hij,
maar dat doen ze tog alleen maar als er kronen of bruggen aan te pas komen?? :o
vr, 05/21/2004 - 15:57 Permalink
Lieneke

Ja, ik weet ook niet wat jouw tandarts van plan is. De enige manier om daar achter te komen is bij hem langs gaan..maarja dat mag je dus schijnbaar nog niet.

Ik snap dat je in de stoel van mh niet door durft te vragen...misschien kan je eens bellen?
Wat ik namelijk niet snap...je kan nooit jouw mondhygiene supergoed krijgen als er nog gaatjes zitten. Deze gaatjes geven namelijk ´retentie´. Dat wil zeggen dat dat een ophoopplaats is voor bacterien (Plak dus).

Misschien dat hier de digitale tandarts nog een antwoord op kan geven?
vr, 05/21/2004 - 16:25 Permalink
de digitale tandarts

Het maken van een behandelplan hoeft niet alleen in te houden dat er kronen of bruggen gemaakt gaan worden, dit geldt ook voor bijv. vullingen.

Gaatjes bij volwassenen ontwikkelen zich niet snel, dat is vaak een proces van jaren. Ik kan me voorstellen dat de tandarts eerst een schone mond, zonder bijv. bloedend tandvlees wilt hebben, voordat er vullingen gemaakt gaan worden.

Een acute pijnklacht is echter vaak wel een reden om de volgorde te veranderen en dat probleem eerst te behandelen.
vr, 05/21/2004 - 17:56 Permalink
minique

En voor het feit dat je als je bij de tandarts bent van de zenuwen vergeet wat je moet vragen: neem een briefje mee waarop je alle je vragen puntsgewijs hebt opgeschreven. Het lijkt misschien een beetje overdreven, maar ik denk dat het in jouw geval heel verstandig is!!!

:smt006 Monique
vr, 05/21/2004 - 18:46 Permalink
debbie

"Gaatjes bij volwassenen ontwikkelen zich niet snel, dat is vaak een proces van jaren."

ik ben gewoon elk jaar bij de tandarts geweest
deze maakte echter nooit foto,s van mijn gebit.

nu ik ben overgestapt naar een nieuwe tandarts....heb ik heel veel gaatjes
misschien komt het omdat mijn vorige nooit foto,s heeft gemaakt.,en dit eerder verholpen kon worden??

maar bedankt voor alle reacties :D
vr, 05/21/2004 - 22:37 Permalink