Bij mijn parodontitis status werd bij 2 (of drie?) kiezen furcatie I geconstateerd.
Ik ben vergeten m'n tandarts te vragen of ik die kiezen vanwege deze furcatie anders moet reinigen? Weet iemand dat hier?
Daarnaast ander vraag: M'n parodontitis wordt in de eerste instantie in 4 sessies gereinigd (1x week). Heeft het zin om gedurende deze periode met Perio-Aid te spoelen? Sinds de diagnose is gesteld flos, stoker en rager ik als een bezetene en spoel ik ook met listerine. Vraag is of gedurende deze reiniging de genezing van m'n tandvlees extra kan bespoedigen middels chloorhexidine.
Gr. Darkyduck
Ik ben vergeten m'n tandarts te vragen of ik die kiezen vanwege deze furcatie anders moet reinigen? Weet iemand dat hier?
Daarnaast ander vraag: M'n parodontitis wordt in de eerste instantie in 4 sessies gereinigd (1x week). Heeft het zin om gedurende deze periode met Perio-Aid te spoelen? Sinds de diagnose is gesteld flos, stoker en rager ik als een bezetene en spoel ik ook met listerine. Vraag is of gedurende deze reiniging de genezing van m'n tandvlees extra kan bespoedigen middels chloorhexidine.
Gr. Darkyduck
Perio-aid adviseer ik altijd wel bij het soort behandeling dat jij krijgt. Het nadeel alleen van chloorhexidine is dat het aanslag geeft op de tanden en soms smaakverlies geeft. Ook kan de tong gaan verkleuren. Gelukkig is dit alles wel reversibel. Ik zeg altijd dat het een ondersteuning is, niet een vervanging van....als het erg vervelend is om het te gebruiken dan mag de patient ermee stoppen.
Als een bezetene alles schoonmaken kan ook een beetje te veel van het goede zijn: de kans dat het tandvlees dan gaat terugtrekken is dan groter.
Dus: gewoon elke dag tussen de tanden reinigen en twee keer per dag poetsen is voldoende.
Ik koop morgen wel een fles Perio-Aid, ik wil er alles aan doen om m'n tandvlees stabiel te krijgen...
Poetsen doe ik 2x per dag, elektrisch en vrij uitgebreid (5 minuten per keer) maar tussen m'n kiezen (approximaal?) reinig ik nu 2-3x per dag.
Ik ben nu sinds 4-5 jaar of zo weer aan het stokeren geslagen. Blijkt dat in die periode de ruimte tussen m'n kiezen flink is toegenomen. Als gevolg hiervan haal ik regelmatig voedselresten weg met de ragers en stokers :-?
Het feit dat die voedselresten vroeger dus gewoon dagenlang in die holtes hebben liggen rotten vind ik zo'n onsmakelijk idee dat ik altijd stokerneigingen krijg als ik daar weer aan denk :smt003
Let trouwens op dat je het spoelen niet niet na of voor het poetsen doet: anders kan het zijn dat het elkaars werking opheft.
De ruimte wordt als je ouder wordt meestal iets groter. Bovendien, als je interdentaal reinigt, slinkt het tandvlees omdat het gezonder wordt: de zwelling neemt af. Zo krijg je dus een wat grotere ruimte tussen de tanden.
(Hmm, zit ze er ook niet echt naast denk ik)