Hallo Allemaal,
Ik heb een groot probleem en denk dat alleen jullie me echt begrijpen! Ook ik ben extreem bang voor de tandarts. Ik ben nu drie jaar niet geweest en heb pijn, veel pijn. Ben ook erg boos op mezelf dat ik dan maar niet bel naar een tandarts. Ik durf niet en leg de lat telkens hoger.
Ik heb een gat in een kies linksboven en linksonder een verstandskies die in mijn kaak is gegroeid. Nu kan ik sinds gister niet meer eten, waar het gat zit is het gaan ontsteken. Daar kan ik dus niet op kauwen, ik heb een ontstekingsremmer gekregen van de huisarts om de pijn een beetje te stillen... Hij begrijpt mijn angst gelukkig heel goed. Het zal wel een lang verhaal worden maar dit is mijn moment van bang worden geweest:
Ik was 16, nooit bang voor de tandarts, en had een klein gaatje. Of een stagiaire het mocht vullen. Mocht wel, liet dit altijd wel toe. Nou, zou 's middags met mijn moeder de stad in dus ze ging voor het eerst (zij is ook extreem bang) mee naar de tandarts. Hij begint te boren, raakt mijn zenuw maar boort door...Des te eerder was hij klaar. Ik had niet om een verdoving gevraagd.
Omdat ik het uitschreeuwde van de pijn ging hij me dan toch nog verdoven. Alleen hij verdoofde mijn hele mond, van voor naar achter, links en rechts met als gevolg dat ik mijn tong bijna inslikte.
De tandarts kwam binnen lopen, sleurde me overeind en ik moest de rest van de dag met een gewichtje aan mijn tong lopen. Echter het gat was nog niet gevuld, kon niet meer liggen. De andere dag zou het gevuld worden maar omdat ik extreem veel verdovingen had gehad was het beter om dit zonder te doen. Resultaat, erg erg erg veel pijn want mijn zenuw was de dag ervoor geraakt.
Uiteindelijk gevuld, ik kreeg een ontsteking. Pijn pijn pijn! Maar durfde vanaf dat moment niet meer naar de tandarts.
Dit is dezelfde kies waar ik nu ook last van heb. Ik weet niet of het kan maar ieder jaar rond deze tijd krijg ik last ervan, veel last. Nu voelt mijn tong aan die kant ook warm aan, het klopt in mijn kies en kan er niet op kauwen.
Het niet slapen is gelukkig wel voorbij, maar ik weet dat dit ook afzakt maar uiteraard wel weer terug komt.
Wat ik ook probeer, ik durf gewoon niet te gaan.
Wat ik dan als reacie krijg is, o dan jheb je ook geen pijn! Anders ging je wel! Ik huil mezelf vaak in slaap omdat ik weet dat ik moet gaan maar ik durf niet.
Ik woon in Leeuwarden en wil hier in de buurt naar een angsttandarts. Maar ik weet niet hoe het verzekeringstechnisch is geregeld.
Als ik lees wat mijn symptonen zijn dan lijkt het alsof ik ook een gevreesde wortelkanaalbehandeling moet ondergaan.
De site van Kerkrade heb ik inmiddels ook al bezocht. Maar ik heb gewoon heel weinig geld en kan niet even 225 euro alleen voor de narcose missen. in termijnen wel maar niet ineens.
Help, wat kan ik doen om mijn angst te overwinnen en kan de pijn nog erger worden dan nu???
Heel veel liefs,
Alexandra
:smt006
Ik heb een groot probleem en denk dat alleen jullie me echt begrijpen! Ook ik ben extreem bang voor de tandarts. Ik ben nu drie jaar niet geweest en heb pijn, veel pijn. Ben ook erg boos op mezelf dat ik dan maar niet bel naar een tandarts. Ik durf niet en leg de lat telkens hoger.
Ik heb een gat in een kies linksboven en linksonder een verstandskies die in mijn kaak is gegroeid. Nu kan ik sinds gister niet meer eten, waar het gat zit is het gaan ontsteken. Daar kan ik dus niet op kauwen, ik heb een ontstekingsremmer gekregen van de huisarts om de pijn een beetje te stillen... Hij begrijpt mijn angst gelukkig heel goed. Het zal wel een lang verhaal worden maar dit is mijn moment van bang worden geweest:
Ik was 16, nooit bang voor de tandarts, en had een klein gaatje. Of een stagiaire het mocht vullen. Mocht wel, liet dit altijd wel toe. Nou, zou 's middags met mijn moeder de stad in dus ze ging voor het eerst (zij is ook extreem bang) mee naar de tandarts. Hij begint te boren, raakt mijn zenuw maar boort door...Des te eerder was hij klaar. Ik had niet om een verdoving gevraagd.
Omdat ik het uitschreeuwde van de pijn ging hij me dan toch nog verdoven. Alleen hij verdoofde mijn hele mond, van voor naar achter, links en rechts met als gevolg dat ik mijn tong bijna inslikte.
De tandarts kwam binnen lopen, sleurde me overeind en ik moest de rest van de dag met een gewichtje aan mijn tong lopen. Echter het gat was nog niet gevuld, kon niet meer liggen. De andere dag zou het gevuld worden maar omdat ik extreem veel verdovingen had gehad was het beter om dit zonder te doen. Resultaat, erg erg erg veel pijn want mijn zenuw was de dag ervoor geraakt.
Uiteindelijk gevuld, ik kreeg een ontsteking. Pijn pijn pijn! Maar durfde vanaf dat moment niet meer naar de tandarts.
Dit is dezelfde kies waar ik nu ook last van heb. Ik weet niet of het kan maar ieder jaar rond deze tijd krijg ik last ervan, veel last. Nu voelt mijn tong aan die kant ook warm aan, het klopt in mijn kies en kan er niet op kauwen.
Het niet slapen is gelukkig wel voorbij, maar ik weet dat dit ook afzakt maar uiteraard wel weer terug komt.
Wat ik ook probeer, ik durf gewoon niet te gaan.
Wat ik dan als reacie krijg is, o dan jheb je ook geen pijn! Anders ging je wel! Ik huil mezelf vaak in slaap omdat ik weet dat ik moet gaan maar ik durf niet.
Ik woon in Leeuwarden en wil hier in de buurt naar een angsttandarts. Maar ik weet niet hoe het verzekeringstechnisch is geregeld.
Als ik lees wat mijn symptonen zijn dan lijkt het alsof ik ook een gevreesde wortelkanaalbehandeling moet ondergaan.
De site van Kerkrade heb ik inmiddels ook al bezocht. Maar ik heb gewoon heel weinig geld en kan niet even 225 euro alleen voor de narcose missen. in termijnen wel maar niet ineens.
Help, wat kan ik doen om mijn angst te overwinnen en kan de pijn nog erger worden dan nu???
Heel veel liefs,
Alexandra
:smt006
Wat een verhaal zeg! Ik begrijp maar al te goed dat je ontzettend bang bent! Het is me ook nogal wat...
Verzekeringstechnisch is het zo dat je ook een bezoek aan de angsttandarts gewoon 75% vergoed krijgt. Je heb niks te maken met het feit dat je zo lang niet bent geweest zoals dat vroeger was. Dan moest je nl. alles zelf betalen.
Gewoon even goed je polis nagaan.
Maar het belangrijkste misschien is toch wel (ondanks je gebit) dat je iemand vind in je naaste omgeving die je hier doorheen helpt. Iemand die je angsten begrijpt (kunnen wij..) en iemand die je helpt om een goede, vriendelijke, begripvolle en vooral vakbekwame tandarts te vinden.
Ik heb mijn tandarts om te beginnen gemaild en ik kreeg een hele lieve mail terug. Misschien is dat voor jou ook een optie? Het is een weg waarin je rustig je verhaal kan doen en niet iemand direct hoeft te benaderen.
Een ding staat in ieder geval vast, zo slecht als je het gehad hebt bij de tandarts of imbiciel (whatever), zo slecht zul je het echt niet meer krijgen!
Heel veel sterkte en houd ons op de hoogte! Erover "praten" kan een hoop verlichting geven!
Liefs,
Mariska
Wat een verhaal meissss, en wat goed dat je het hier schrijft, dat je hier een plekkie zoekt om erover te praten, dat is opzich al SUPER...
Ik kan me indenken dat je angst daardoor groot geworden is.
Probeer idd zoals Mariska al aangeeft een lieve begripvolle tandarts in je beurt te vinden en leg hem het uit... probeer hem/haar jou vertrouwen te laten winnen...
Wij kunnen en zullen je hier een luisterend oor bieden maar het kan ook heel prettig zijn iemand in je naaste omgeving te vinden die je jou angst durft toe te vertrouwen... en met je mee kan denken en gaan...
Ik hoop dat je snel tot een oplossing kunt komen kanjer en dat ook voor jou de zon snel gaat stralen en nog beter dat jij gaat stralen meissss
Kerkrade opzich is niet duurder dan iedere andere tandarts, maar het zijn idd de narcose kosten die de prijs omhoog halen als dat financieel voor jou niet haalbaar is zal het op een normale manier moeten gaan...
Flexident zit ook bij jou en misschien kun je daar een mailtje heen sturen (of bellen dat zal toch gevraagd worden in de mail) verder idd even je polis nakijken of op internet zoeken bij jou verzekering, je krijgt in veel gevallen 75% vergoed 9soms maar 50% afhankelijk van) maar let wel op vaak is het met een max. en dat ligt eraan of je wel of niet aanvullend (voor tandarts) bent verzekerd...
Antwoord op je laatste vraagje "Help, wat kan ik doen om mijn angst te overwinnen en kan de pijn nog erger worden dan nu??? "
Pijn kan altijd erger worden... maar iedereen heeft een andere pijngrens, maar probeer het niet zo ver te laten komen kanjer...
Probeer rustig te blijven en ff te kijken/zoeken naar wat tandartsen in jou buurt en spoedig een afspraak te maken...
Maak je niet druk om wat je denkt evt te moeten ondergaan, want vaak "prent' je jezelf ergere dingen in dan wat nodig is en daardoor wordt de angst vaak alleen maar groter en ga je misschien uitstellen... niet doen meisssss laat de beoordeling over aan de vakmensen die jij vertrouwd, of althans het vertrouwen probeert te geven... doe het stap voor stap...
Heel veel sterkte en suc6 meisssss en hou ons op de hoogte
Liefssss Missy
Bedankt
Gister heb ik flex dent een mailtje gestuurd en ergens hoop ik dat ze me niet terug mailen... Wat zit een mens toch stom in elkaar denk ik dan.
Ik kan sinds gisteren gelukkig wel weer eten maar dat mag natuurlijk niet betekenen dat ik niet meer naar een tandarts zoek.
Bedankt voor jullie steun!
Ik hou jullie verder op de hoogte.
Groetjes,
Alexandra :smt005
Je moet maar zo denken: nog maar een paar daagjes pijn en dan gewoon weer eten en alles kunnen doen! Heb ik ook gedacht en ben vanmorgen naar de tandarts geweest en volgende week kan ik weer gewoon eten zonder pijn!
Nogmaals succes! :smt006
Blijf er idd toch mee bezig meissss natuurlijk is het goed en fijn dat je enigzinds weer normaal kan eten, maar heel diep van binnen weet je dat je toch weer eens terug gaat valen en weer de pijn gaat krijgen, laat het aub niet zo ver komen kanjer, hou eerder je er wat (probeert) aan te laten doen hoe meer er gered/gespaard kan blijven en je hebt geen pijn meer...
Heel veel sterkte en liefsss en probeer een beetje op dit forum te blijven, post je berichtjes en vraag je vragen, probeer de kracht te halen om te bellen... en ja een mens kan raar in elkaar zitten, nu hoop je nog dat ze niet terug reageren, maar wellicht doen ze het wel, en dan ben je weer een stapje verder op een gegeven moment (vaak na het bellen dus beverstigen van een afspraak) ga je wellicht anders denken, wordt je wat sterker en wil je misschien heel erg graag (al is dat ff de verkeerde woordkeuze) maar ik bedoel wil je heel graag er wat aan laten doen...
We horen nog van je he meissss
Liefssss Missy
Ik vind het ook waanzinnig knap dat je het hier allemaal hebt neergeschreven. Het is al een stap, hoe klein ook, het Ãs er één !
Het slaat nergens op als mensen zeggen : als je pijn had, was je al wel gegaan. Volgens mij hebben mensen met angst een gigantische pijngrens !!
Je moet gewoon iedereen laten zeuren, die zulke onzinnige dingen zegt. Want een hoop mensen snáppen gewoon echt niet wat het is om zó bang te zijn. maar hier op het forum snapt iedereen het, hoor :)
Ik wens je heeeeeeeeeeel veel sterkte,
Pisces