Fijn al die informatie op dit forum ! Veel te lezen over wortelkanaalbehandelingen, geeft een beetje houvast bij alle pijn !
Nu 3 weken geleden is bij mij een wkb afgerond.
Er bleek een diep gat onder een vulling te zitten en vanwege de niet-draaglijke pijn is de gehele behandeling binnen 1 week bij mijn tandarts afgerond (nu klaar voor de kroon).
Erge napijn een week lang (drukpijn), even wat minder geweest, maar de laatste week voelde ik weer vervelende pijn. Ik voelde dat de pijn nogal diep in de kies zat. De tandarts wilde het nog even aankijken en floste er wat omheen, maar omdat ik er moe van was en zelf de pijn veel dieper voelde en dacht dat het een ontsteking was, heb ik een antibioticum-kuur gevraagd (morgen is deze afgerond).
De diepe pijn is nu weg, de oppervlakkige pijn (meer om de kies zelf) is er nog wel, maar niet uitermate hinderlijk.
Mijn vraag is:
Wat zijn de resultaten van zo'n kuur in de praktijk ?
Kan het problemen echt definitief oplossen of kan er ook nog iets gewoon niet goed zitten, waardoor het zo weer kan gaan ontsteken ?
Wie heeft hier ervaring mee gehad ?
Alvast bedankt voor het antwoord !
Groetjes, Anne
Nu 3 weken geleden is bij mij een wkb afgerond.
Er bleek een diep gat onder een vulling te zitten en vanwege de niet-draaglijke pijn is de gehele behandeling binnen 1 week bij mijn tandarts afgerond (nu klaar voor de kroon).
Erge napijn een week lang (drukpijn), even wat minder geweest, maar de laatste week voelde ik weer vervelende pijn. Ik voelde dat de pijn nogal diep in de kies zat. De tandarts wilde het nog even aankijken en floste er wat omheen, maar omdat ik er moe van was en zelf de pijn veel dieper voelde en dacht dat het een ontsteking was, heb ik een antibioticum-kuur gevraagd (morgen is deze afgerond).
De diepe pijn is nu weg, de oppervlakkige pijn (meer om de kies zelf) is er nog wel, maar niet uitermate hinderlijk.
Mijn vraag is:
Wat zijn de resultaten van zo'n kuur in de praktijk ?
Kan het problemen echt definitief oplossen of kan er ook nog iets gewoon niet goed zitten, waardoor het zo weer kan gaan ontsteken ?
Wie heeft hier ervaring mee gehad ?
Alvast bedankt voor het antwoord !
Groetjes, Anne
verder weet ik het fijne er ook nog niet van, maar er hobbelen nog meer mensen rond op het forum die je zeker weten kunnen helpen!
succes! :smt006
:smt006 Monique
Het wordt gebruikt bij acute ontstekingen waarbij je wilt voorkomen dat deze zich uitbreiden naar andere gebieden (loges). In gevallen waar het ontstekingsproces een op zich zelfstaand proces is geworden kan het ook nuttig zijn om het lichaam te ondersteunen met een antibioticum.
In gevallen waar de ontsteking alleen aanwezig is doordat er nog bacterien in de wortelkanalen leven, is antibioticum geen eerste keus behandeling.
De bacterien in de wortelkanalen zijn onbereikbaar voor de afweercellen van het lichaam, maar dat geldt dus ook voor het antibioticum! Een kuur zal wel een tijdelijk effect geven, maar na verloop van tijd hebben de bacterien zich weer in de wortel vermenigvuldigd en dringen ze het lichaam weer binnen door de wortelpunt en dan ontstaat er weer een ontstekingsreactie.
Het (opnieuw) uitvoeren van een kanaalbehandeling is dan de eerste keus behandeling; in sommige situaties kan ook de wortelpunt via een chirurgische ingreep afgesloten worden (apex resectie)
Met vriendelijke groet.
Ben nog wel benieuwd naar de ervaringen van mensen die ook een antibioticum-kuur hebben gehad na een wkb en de uitwerking hiervan. Wie weet !
Groetjes,
Anne :roll:
De kuur van 5 dagen is afgelopen. Gedurende de kuur is de pijn trapsgewijs alleen maar toegenomen (druk vanuit vulling en vurige pijn hierin). De kuur heeft zowel niets heeft toegevoegd als gehinderd lijkt het, tandarts bevestigt dit (na bericht digitale tandarts was ik al wat realistischer geworden over de mogelijke resultaten van antibioticum in mijn geval).
Dus nu op naar de kaakchirurg ... :roll: