vraag aan digitale tandarts mbt verdoving

Author:
woutervg
Posted:
di, 06/08/2004 - 21:36
Eergister ben ik bij de tandarts geweest.
Hij moest een oude vulling uitboren. Ik ben hiervoor behoorlijk verdoofd, maar blijkbaar werkt de verdoving bij mij niet. De assistente gaf aan dit zeldzaam is, maar af en toe voorkomt.
Toen de tandarts aan het boren was kreeg ik hevige pijn. Ik heb hem dit duidelijk gemaakt maar hij weigerde te stoppen met boren. Hij gaf aan: "ik ga door tot ik klaar ben"
Uiteindelijk werd de pijn zo hevig dat ik mijn lichaam niet meer onder controle had en hevig lag te schudden in de stoel.
De tandarts werd hierop zeer boos en gaf aan dat deze situatie te gevaarlijk was, waarna hij mij opdroeg "op te donderen uit zijn praktijk".
Ik heb geprobeerd er met hem over te praten om aan hem te kunnen vragen wat ik zou kunnen doen, maar dit wilde hij niet. Hij stuurde mij op een verbaal agressieve manier de deur uit.
Nu zit ik dus thuis met een enorm gat in mijn kies. (wat de tandarts had uitgeboord)
Ik heb over 2 weken een afspraak bij een nieuwe tandarts die met lachgas kan werken.
Mijn 3 vragen zijn:
- komt het vaker voor dat een verdoving niet werkt? (ik had geen
ontsteking in mijn kies)
- zal lachgas in mijn geval wel werken?
- wat kan ik doen om deze situatie in elk geval ergens kenbaar te maken?

Alvast bedankt!

Wouter
Moon

Wat een belachelijke reactie van je tandarts zeg....
Ik kan me voorstellen dat de situatie naar zijn idee gevaarlijk wordt, maar laat hem even wachten tot jij je lichaam onder controle hebt.

Sterkte!
di, 06/08/2004 - 22:02 Permalink
de digitale tandarts

Als je lachgas gebruikt moet je nog wel verdoofd worden. Lachgas zorgt er vooral voor dat je rustig blijft en alles van 'verder af' meemaakt.

Vervelende situatie was dat!
wo, 06/09/2004 - 10:42 Permalink
woutervg

Als je lachgas gebruikt moet je nog wel verdoofd worden. Lachgas zorgt er vooral voor dat je rustig blijft en alles van 'verder af' meemaakt.

Vervelende situatie was dat!

werkt lachgas helemaal niet pijnverzachtend?
Is het een bekend probleem dat verdoving niet werkt, en is hier iets aan te doen?

Bedankt!

Wouter
wo, 06/09/2004 - 17:20 Permalink
Roxanne

Ik weet wel dat door de stress in je lichaam het bloed ook sneller door je lichaam rond pompt, en dus de verdoving veel sneller wordt afgevoerd, dan dat je rustig bent...

( mijn moeder is ook een angstige patient, en die had na 7 carpule's aan verdoving nog steeds niet genoeg, en is ook met een nieuwe afspraak naar huis gegaan omdat het zo niet ging.. )

Groetjes! :smt006
wo, 06/09/2004 - 18:38 Permalink
yvon

Hoi Wouter,

Ik schrik van het lezen van je bericht! Hoe kan een tandarts nou zo reageren. Tuurlijk bestaat het dat je niet tegen een verdoving kan. Er zijn ook mensen (althans ik ken iemand) die niet tegen een narcose kan. Dus zo raar is het niet hoor. En sommige mensen moeten heel veel verdovingen krijgen voordat het pas helpt. Maar dat kun je van te voren nooit weten. Wat zal jij in een nare situatie gelegen hebben. Dat zoiets gebeurt nog in deze maatschappij je zou d'r zowat een trauma aan over houden niet dan? Ik hoop voor je dat je nieuwe tandarts wel je goed helpt alleen duurt het nog even dat je met een gat in je kiezen loopt. Wel goed blijven spoelen he.... straks ben je nog verder van huis. Veel sterkte

Groetjes Yvonne
wo, 06/09/2004 - 18:40 Permalink
minique

Hoi Wouter,

Allereerst: een absurde reactie van je tandarts. Kijk eens bij een tandheelkundig informatiepunt (TIP) of je hier verder iets mee kunt. In ieder geval kun je je tandarts een brief sturen waarin je hem alvast je klacht meldt.

Lachgas verdooft niet, zoals de DT al zei en daardoor moet je dus nog op de normale manier verdoofd worden.

Ik vraag me trouwens af: zit de betreffende kies onder of boven? Bepaalde kiezen/tanden worden direct naast de kies/tand verdoofd, maar onder zijn er bepaalde kiezen in de onderkaak die helemaal achterin verdoofd worden (heeft te maken met een grote zenuw die daar loopt). Ik heb het ook weleens gehad dat een verdoving bij een van de achterste, onderste kiezen niet werkte. Waarom die verdoving niet werkte, weet ik niet, want andere keren in hetzelfde gebied werkte hij wel. In ieder geval heeft mijn tandarts toen alsnog een verdoving direct de kies gegeven en dat werkte wel.

Als dat het niet is, dan vraag ik me af of er misschien ook andere verdovingsvloeistoffen zijn, waar jij misschien beter op reageert.

Succes in ieder geval!

:smt006 Monique
wo, 06/09/2004 - 19:22 Permalink
Roxanne

het is eerder zo dat lachgas een kalmerend middel is, je wordt suf en dergelijke, en dan verdoofd de tandarts je... misschien dat de verdoving dan wel aan slaat omdat je minder stress in je lichaam hebt..

Groetjes :smt006
do, 06/10/2004 - 07:19 Permalink
HelpMe

Hoi Wouter,

Hier nog een lotgenoot. Bij mij werken verdovingen absoluut niet. Vroeger werkten ze wel. Ik had toen ook helemaal geen angst voor de tandarts. Gaandeweg moest er steeds meer bijgespoten worden. Ik had zelf niks in de gaten, maar de tandarts maakte wel eens een opmerking dat hij er wel erg veel in moest spuiten.

Bij een wortelkanaalbehandeling heeft hij toen 15 spuiten moeten plaatsen. Een half jaar later moest er onder aan de voorkant geboord worden. En ook nog ergens onder aan de achterkant. Er schijnen 2 soorten verdovingen te zijn (lichte en sterke). Aan de voorkant werkte de verdoving niet. De tandarts is toen gestopt en wilde mij een week later terug laten komen. Dat zag ik eerst niet zitten, want waarom zou de verdoving een week later wel werken? Hij legde uit dat hij aan de achterkant die zware verdoving had gebruikt en dat hij die niet op 2 plaatsen tegelijk in de mond mocht gebruiken. De volgende week zou hij dan aan de voorkant ook die zware gebruiken. Weekje later terug, en gelukkig werkte het toen wel.

Weer een jaartje later moest er weer iets geboord worden. Hij heeft echt mijn hele mond volgespoten (mijn gehemelte stond er bol van), maar ik kon overrichterzake naar huis. Daarna ben ik jaren niet meer naar de tandarts geweest. Het werkt gewoon niet meer bij mij. Daarom heb ik me een half jaar geleden maar gewoon onder narcose laten behandelen.
Voor de duidelijkheid; het was een hele aardige en geduldige tandarts, en hij heeft absoluut nooit iets gedaan om mij bang te maken. Maar bij mij werkt het spul gewoon niet. Hij heeft een keer zo erg getwijfeld dat hij eerst een andere patient met die vloeistof heeft behandeld om te kijken of er nou echt iets mis was met het spul.

Een andere tandarts vertelde me ook dat sommige tandartsen wel eens vloeistof gebruiken die over de datum is waardoor het niet goed meer werkt. En dat het heel nauw kwam hoe je die verdoving moest plaatsen, omdat het anders ook niet goed zou werken.
Dan zijn er ook nog mensen die EDS of HDS hebben (ik zelf heb dat trouwens niet). Bij hen werken lokale verdovingen ook niet of nauwelijks. Alleen weten de meeste tandartsen daar niks vanaf.

Ik vrees dat er bij mij alleen de optie narcose overblijft, en dat is een heel duur grapje. :(
wo, 06/16/2004 - 08:54 Permalink
MAGGY

Ik ben echt heel blij om dit allemaal te lezen want ik heb het zelfde probleem als help me. Maar wat is EDS of HDS??? En inderdaad heb ik door dit soort dingen ook panische angst voor de tandarts gekregen en heb al 2x een narcose behandeling gehad. Altijd erg fijn om te lezen dat je niet de enige bent.

:wink: Groetjes van Maggy
wo, 06/16/2004 - 09:52 Permalink
HelpMe

Dat is wel een beetje ingewikkeld om hier zomaar uit te leggen, en dan ga ik ook teveel off topic. Gebruik Google even. :wink:

Ik kom er ook steeds meer achter dat de verdoving bij sommige mensen niet werkt, al heb ik nog nergens een echte verklaring hiervoor gevonden.
wo, 06/16/2004 - 10:44 Permalink
Roxanne

Een andere tandarts vertelde me ook dat sommige tandartsen wel eens vloeistof gebruiken die over de datum is waardoor het niet goed meer werkt.

Als je nu een doosje met verdovings vloeistof besteld is hij nog goed tot 05-2005. Dat is dus nog een heel jaar...

Er gaan per dag per tandarts ongeveer 5 carpules doorheen... er zitten er 100 in een doosje... dan kan je toch wel uitrekenen dat dit echt bijna nooit voorkomt??? :-?

Groetjes Roxanne

( niet tegen jou hoor, maar ik vind het gewoon niet echt een super argument van die tandarts )

:smt006
wo, 06/16/2004 - 17:38 Permalink
woutervg

goed om te horen dat er lotgenoten zijn....
Heeft geen van jullie ervaring met lachgas? Ik hoor namelijk ook verhalen van mensen die zeggen dat lachgas wel verdovend werkt....

Wouter
wo, 06/16/2004 - 20:52 Permalink
HelpMe

Dat was in Kerkrade, waar ze me een verklaring probeerden te geven waarom het niet zou werken Roxanne. Nou schiet ik er natuurlijk niet zoveel mee op. Wel handig trouwens dat jij ook als student op dit forum zit. :D Krijgen jullie op de opleiding ook les over hoe je moet omgaan met angstige patienten, of met mensen waarbij de verdoving niet werkt?
Het lijkt me toch een essentieel onderdeel van een opleiding, want er zijn heel veel mensen die angst hebben. Ben heel benieuwd hoor. :P

Wouter, lachgas werkt echt niet verdovend. Je wordt er wel veel meer ontspannen van, waardoor je je niet meer zo druk maakt en evt pijnscheuten minder hard zullen doorkomen.
do, 06/17/2004 - 08:25 Permalink
joek

Even uitleg over EDS en HMS. Dat is een afwijking aan je kraakbeen, waardoor je eigenlijk te los in je gewrichten zit. Ze noemen het ook wel Hypermobiel. Als je dat hebt, weet je het wel, hoor. Ik heb zelf ook HMS en mijn ta geeft me dan extra zware verdoving, die gelukkig wel helpt.
Groetjes,
Joke
do, 06/17/2004 - 09:36 Permalink
Roxanne

Dat was in Kerkrade, waar ze me een verklaring probeerden te geven waarom het niet zou werken Roxanne. Nou schiet ik er natuurlijk niet zoveel mee op. Wel handig trouwens dat jij ook als student op dit forum zit. :D Krijgen jullie op de opleiding ook les over hoe je moet omgaan met angstige patienten, of met mensen waarbij de verdoving niet werkt?
Het lijkt me toch een essentieel onderdeel van een opleiding, want er zijn heel veel mensen die angst hebben. Ben heel benieuwd hoor. :P

Ik ga over naar het 2e jaar, maar heb nog niet echt veel informatie gehad over angstige patienten... maar mijn moeder is vrij angstig ( die vind het ook heel raar dat ik deze opleiding heb gekozen :wink: ) dus ik kan het wel goed begrijpen waarom mensen bang zijn o.i.d.

en ik kan me ook ( vind ik ) wel goed verplaatsen in iemand anders...

maar ja back on topic ;)
do, 06/17/2004 - 18:15 Permalink