Hoi hoi,
Ik zie steeds op de televisieprogramma's van Make me Beautiful, en Extreme Make-over e.d. dat als ze iemand helemaal zo gezegd in een nieuw lijf steken dat ze vaak ook het gebit aanpakken , ook van mensen die in mijn ogen best een fatsoenlijk gebit hebben. Ik bedoel niet iedereen heeft natuurlijk een recht en zogezegd wit gebit, maar wie heeft dat wel....??? Maar waarom worden er dan toch van volgens mij gezonde tanden en kiezen zogezegd stompjes gemaakt er daaroverheen een paar nieuwe tanden gezet zodat het gebit dan in een keer recht is. Dan ben je in mijn ogen niet goed wijs als je dat laat doen. Ik snap dat niet zulke dingen tuurlijk snap ik wel dat dat de tandarts veel geld opleverd maar je laat je toch ook niet in een gezond lichaam snijden waarom zou je dat dan wel aan het gebit laten doen. Je hebt niet voor niks tanden gekregen anders had ooit iemand in de prehistorie je wel geen tanden gegeven niet dan? Ik begrijp dit niet zulke dingen maar misschien kan iemand dat mij uitleggen. Want het lijkt mij dat het toch niet goed is voor je gebit want het is best een hele operatie als ik het zo mag zeggen (ook al zie je op tv dat het in 10 minuten van lelijk naar mooi is getoverd). Want een WKB duurt aan een tand of kies zo al een half uur tot een uur. zo'n persoon heeft dan een lange behandeling voor de kiezen....
Groetjes Yvonne :smt006
Ik zie steeds op de televisieprogramma's van Make me Beautiful, en Extreme Make-over e.d. dat als ze iemand helemaal zo gezegd in een nieuw lijf steken dat ze vaak ook het gebit aanpakken , ook van mensen die in mijn ogen best een fatsoenlijk gebit hebben. Ik bedoel niet iedereen heeft natuurlijk een recht en zogezegd wit gebit, maar wie heeft dat wel....??? Maar waarom worden er dan toch van volgens mij gezonde tanden en kiezen zogezegd stompjes gemaakt er daaroverheen een paar nieuwe tanden gezet zodat het gebit dan in een keer recht is. Dan ben je in mijn ogen niet goed wijs als je dat laat doen. Ik snap dat niet zulke dingen tuurlijk snap ik wel dat dat de tandarts veel geld opleverd maar je laat je toch ook niet in een gezond lichaam snijden waarom zou je dat dan wel aan het gebit laten doen. Je hebt niet voor niks tanden gekregen anders had ooit iemand in de prehistorie je wel geen tanden gegeven niet dan? Ik begrijp dit niet zulke dingen maar misschien kan iemand dat mij uitleggen. Want het lijkt mij dat het toch niet goed is voor je gebit want het is best een hele operatie als ik het zo mag zeggen (ook al zie je op tv dat het in 10 minuten van lelijk naar mooi is getoverd). Want een WKB duurt aan een tand of kies zo al een half uur tot een uur. zo'n persoon heeft dan een lange behandeling voor de kiezen....
Voor CD
Sorry voor zo'n lang verhaal wat misschien toch wat onduidelijk is. Excuses maar misschien weet zo iemand beter wat duidelijkheid te geven.
Mooi vind ik dat niet, maar 80% van de bevolking wel en willen dat ook.
Daarom geldt voor veel mensen, als je tanden niet hagelwit zijn en kaarsrecht staan, zijn ze lelijk.
En je bent als tandarts natuurlijk erg dom bezig als je daar nee tegen zegt. Je verliest patienten en je mist inkomsten.
Ik herinner me zelfs een uitzending van Patti Brad toen ze heftig in paniek was omdat er een facing vanaf gevallen was.. gnagna
klopt toen was ze aan het zingen :P
maar ja back 2 topic ;)
In programma's als 'make me beautiful' zie je toch vaak dat mensen erg blij zijn met hun 'nieuwe' tanden. Ik ben er ook van overtuigd dat dit hun kwaliteit van leven zou kunnen verbeteren.
Nu is het probleem hoeveel tandweefsel wil je opofferen om dit te bereiken en wordt de levensduur van je tanden en kiezen korter? Mogelijkerwijs heeft de voortand met kroon over bijv. tien jaar een aantal nieuwe behandeling nodig, die niet noodzaklijk waren geweest, als er niet aan was geslepen.
In het geval van kandidaten van dit soort programma's hou ik dan altijd wel mijn hart een beetje vast. Ik ben namelijk bang dat dit voor hen misschien financieel niet meer haalbaar zal zijn en ze dus eigenlijk van de regen in de drup zouden kunnen belanden.
Overigens is het mogelijk om tanden met behulp van facings te veranderen zonder veel tandweefsel op te offeren. Het is bewezen dat het mogelijk is om facings te maken zonder dat de tanden daar zwakker van worden. Indien er dus met kunde gewerkt wordt en met weefselbesparende technieken als facings ben ik van mening dat je de cosmetiek kan verbeteren zonder dat het echt ten koste gaat van je gebit.
Smaken verschillen, maar de tendens is toch een recht en wit gebit.
Met vriendelijke groet.
Zover als ik weet ben je er wel een jaar mee zoet zo ongeveer. Is dit dan quick en dirty of word je voor de gek gehouden?
Tegenwoordig ket het beroep tandarts 2 kanten, enerzijds de medische kant, gewoon het gebit stabiel houden en gezond, anderzijds de cosmetische kant, wat op zich een leuke aanvulling is en een nieuwe uitdaging kan zijn naast het reguliere onderhoud.
Dus je leent je er als tandarts niet voor, je kiest bewust, net zoals de patient die er mooier uit wil zien.
Bedankt voor de reacties
bedankt dat jullie gereageerd hebben op mijn berichtje! Het is voor mij nu allemaal iets duidelijker en snap het iets beter. Maar ik vind inderdaad dat het die persoon die het doet om een mooier gebit te hebben wat minder maar iemand die het doet omdat hij/zij bijvoorbeeld er zo zwaar onder lijdt en bijv. gewoon niet meer naar buiten komt vind ik het gunnen. Ik ben blij dat ik zelf gewoon een gezond en sterk gebit heb maar ik zou er zelf nog even heel hard over nadenken als ik verder weinig problemen met mijn gebit zou hebben om voor een facings-behandeling te kiezen hoor. Ik lig nu ook niet echt wakker van mijn hoektand die wat scheef staat en laat daar ook absoluut niet wat aan doen, tenzij hij helemaal overdwars zou gaan staan dan misschien wel maar mij stoort het niet. Maar ik vind ook als je er last van krijgt dat je er dan ook absoluut iets aan mag doen maar niet zomaar om geen enkele reden. Je kunt ook een beugel nemen ook al ben je 30 maar iedereen wil tegenwoordig "direct" resultaat i.p.v 1 a 2 jaar met een beugel rond te lopen. Maar goed dat is mijn eigen mening maar ik snap nu een beetje hoe het zit. Maar ik weet van mijn eigen tandarts dat die absoluut niet gauw zulke dingen doet. Toen ik een WKB aan mn voortand heb gehad vroeg hij zelf aan mij of ik die tand gebleekt wou hebben of niet hij deed het absoluut niet zonder aan mij te vragen. Ik ben er niet gauw een voorstander van maar omdat het mn voortand was heb ik het wel gedaan maar als het een kies was geweest had ik dit zeker niet gedaan. In ieder geval bedankt voor alle reacties