Oh, oh, oh....wat ben ik bang.

Author:
Joop31
Posted:
do, 06/17/2004 - 08:27
Ik ben verschrikkelijk bang voor de tandarts.
Ben nu zo'n 5 jaar niet geweest.
Nu voelde ik vorig jaar een gaatje, maar ben er mee doorgelopen.
Op een gegeven moment voelde ik het niet meer en had er dus geen last van. De laatste paar dagen gaat het toch wat pijn doen.
Na wat water in mijn mond te hebben gespoeld is de pijn even weg.

Maar ik durf gewoon niet te bellen.... :oops:
Wie weet een goede tandarts in regio Haarlem die goed overweg gaat met klanten met angst ??

Wie o wie helpt mij ??
minique

Heel goed dat je min of meer besloten hebt actie te gaan ondernemen!!! Ik weet uit ervaring hoe moeilijk deze eerste stap is.

Kijk hier eens:
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=3167&highlight=haarlem

Verder zou je ook eens rond kunnen vragen bij familie, buren, vrienden, collega's etc. of zij iemand kennen die aardig en begripvol is.

Veel sterkte en laat je horen of je iemand gevonden hebt met wie het klikt?

:smt006 Monique
do, 06/17/2004 - 08:34 Permalink
Missy66

Lieve Joop...

Stel niet langer uit kanjer...
Ik weet het is gemakkelijk praten maar geloof me het lucht zo op als je de stap eenmaal hebt (durven) zetten...
Nu maak je het alleen maar erger en heel diep in je hart weet jij en iedere andere angstige patient dat het er toch een keer van moet komen...
Verzamel al je moed en bel, en net wat Minique schrijft misschien kun je in je naaste omgeving (ook) wat navraag doen.
Mocht je niet over je probleem durven praten in real life, dan kan ik daar ook in komen, maar toch wil ik je meegeven dat je "nu" denkt dat durf ik niet, ik schaam me daarvoor, wat moeten ze wel niet denken, bla bla bla...
Maar realiseer je dat veel mensen juist best veel begrip kunnen tonen en een enorme steun voor jou kunnen betekenen als ze maar weten van jou probleem.
Dus kijk "gewoon" even naar een persoon waar jij je lekker vertrouwd bij voelt en laat die jou helpen.

Heel veel sterkte en suc6 kanjer...
We horen van je he...?

Liefssss Carin
do, 06/17/2004 - 09:00 Permalink
Nyquist

Hallo Joop,

Weet precies wat je bedoelt... Ben zelf ook doodsbang en heb zelf ook al 6 jaar geen tandarts gezien en heb een aardig gapend gat in een van m'n kiezen (ook naar aanleiding van een gewoon gaatje). Maarrrr... vorige week na 6 maanden dralen met bevende handjes een tandarts gebeld en gisteren voor het eerst weer gegaan. D o o d e n g. M'n oude tandarts is er een aantal jaar geleden mee gestopt en z'n praktijk is overgenomen door een andere praktijk. Ging bijna van m'n stokje bij het maken van de foto's met zo'n groot apparaat waar je achter moet staan. Vervolgens hadden ze wel door waarom ik al een tijdje niet geweest was :) Daarna hebben ze alles heel rustig aan gedaan. Sowieso deze sessie alleen foto's en kijken. Steeds goed uitgelegd wat ze gingen doen en wanneer ik eventueel wat zou kunnen voelen (stelde echt niets). Ook de assistente heeft me ontzettend goed geholpen. Stond er gewoon de hele tijd naast (was 'vroeger' niet zo) en hield me 'aan de praat' om de aandacht af te leiden. Werkte behoorlijk goed! Al met al heb ik nu 3 behandelingen in het verschiet. De eerste voor tandsteenverwijderen en instructie mondhygiene. 'Wennen aan het behandelen van de mond' zoals de tandarts het noemde. Daarna twee voor het vullen van de gaten. Zelfs nog een receptje voor een soort valium gekregen. Binnen twee jaar moet ik dan nog afscheid van m'n 4 verstandskiezen gaan nemen... *slik* ... Maar goed first things first. Eerst weer normaal kunnen eten :) Heb de boel in ieder geval weer op de rit. Zie vooral enorm op tegen de verdovingen (heb het niet op spuiten), maar gezien de begeleiding trekken ze me daar ook wel vast doorheen. Ben vooral enorm opgelucht dat ik de eerste stap gezet heb.

Al met al een heel verhaal :) maar ik hoop dat je er wat aan hebt Joop. Bottomline is denk ik dat je meteen meldt dat je doodsbang bent zodat ze daar rekening mee kunnen houden. Ik zag er echt enorm tegenop maar hoe ze er mee omgingen viel me echt 1000% mee. De eerste keer zullen ze sowieso nog niets gaan doen moet je maar denken, maar dan zit je al wel mooi 'in de molen'.

Heel veel sterkte en succes!

Seth
do, 06/17/2004 - 10:32 Permalink
Joop31

Bedankt voor jullie steun.
Ik zal morgen gaan bellen, de pijn wordt alsmaar erger.
Lekker vlak voor het weekend, maar wel een beetje eigen schuld :oops:
do, 06/17/2004 - 23:29 Permalink
Missy66

Goed zo Joop
Heel veel sterkte kanjer...
durf de stap te zetten, je kunt het...
Hou je ons op de hoogte, zodat we ook met jou mee kunnen leven...
Suc6 en kom op he na het telefoontje mag je onwijs trots op jezelf zijn...

Ik hoop dat de pijn te dragen is zodat je een beetje kunt slapen vannacht...
Liefssss Carin
vr, 06/18/2004 - 00:43 Permalink
minique

Hoi Joop,

Heel, heel veel sterkte! Ik hoop dat je snel terecht kunt, zodat je van je pijn af bent. Als je niet zo snel terecht kunt, kun je aan de tandarts (of de huisarts) een recept voor brufen bruis 600 vragen, dat sleept je er dan wel doorheen.

Enne... Zet'm op! Je kunt het!

vr, 06/18/2004 - 08:22 Permalink
Joop31

Ik heb in ieder geval gebeld, en vindt ik al heel wat voor mezelf.
Er zitten 2 tandartsen in diezelfde praktijk, ik kon vandaag om tien over elf al terecht en toen ik aangaf en vroeg dat ik heel bang was en hoe ze daar mee omgingen had ze mij toch bij de andere tandartst ingedeeld.
Deze gaat daar misschien beter mee om, maar dan kan ik wel pas volgende week vrijdag terecht. Dit heb ik dan maar gedaan.

De pijn is vandaag minder, alleen als ik mijn kiezen op elkaar druk dan doet die kies pijn. Ik zal de dokter bellen voor een receptje, dat zal wel wat helpen tot volgende week vrijdag.
vr, 06/18/2004 - 10:12 Permalink
minique

Hoi Joop,

Hartstikke goed dat je hebt gebeld. En ook dat je meteen over je angst hebt verteld! Het is zo belangrijk dat je tandarts dit weet.

Het is jammer dat je nu wel wat langer moet wachten, maar ik denk wel dat het verstandig is om naar een tandarts te gaan die beter met angstige patiënten kan omgaan.

Even afzien dus. Heb je al een recept?

Sterkte!
En laat af en toe eens iets van je horen, ik ben benieuwd hoe het je de komende week vergaat! En mocht je van je af willen schrijven over je angst, dan vind je op dit forum altijd wel een luisterend oor!

vr, 06/18/2004 - 14:59 Permalink
admin

Beste Joop,

Heel verstandig dat je kenbaar hebt gemaakt bang te zijn voor het tandartsbezoek. Zo kunnen ze zich op jou komst voorbereiden. Dat is voor beide partijen een geruststellend punt. Voor jou zodat je weet in goede handen te zijn, en voor hen om goed te kunnen handelen en je op te vangen.

Ik wens je heel veel sterkte toe de komende vrijdag.

Marcel
zo, 06/20/2004 - 03:09 Permalink
Joop31

Nou ik ben geweest.
Het is achter de rug en viel reuze mee.

Hij heeft alleen gekeken en was al op de hoogte dat ik bang was.
Er zit een klein gaatje, dat wordt over 2 weken gedaan.
Verder was alles in orde, op wat schoonmaak na. Dat wordt ook over 2 weken gedaan.

Er zijn 2 foto's genomen, die meteen te zien waren op de computer en waarop dat gaatje te zien was.

De 1e afspraak viel reuze mee. Nu het schoonmaken en het boren over 2 weken nog..... zucht :cry:

Bedankt voor jullie steun en reactie's !!!!
vr, 06/25/2004 - 11:44 Permalink
minique

Nou 5 jaar niet geweest zijn en dan maar 1 gaatje en een 'schoonmaakbeurt' dat valt toch reuze mee! Goed dat je geweest bent en de volgende stap gaat je ook lukken!

Hoe vond je deze tandarts nou? Had je het gevoel dat hij begrip heeft voor je angst en houdt hij er rekening mee?

vr, 06/25/2004 - 13:24 Permalink
Missy66

Heel erg goed gedaan Joop en wat een heerlijk gevoel moet dat nu zijn dat je eenmaal de stap hebt gezet...
En nog ffies en dan is het gaatje ook weer gevuld en kun jij er tegen...
Idd heel erg mooi dat je maar 1 gaatje hebt op 5 jaar hoor Toppie...

Sterkte voor over 2 weekjes...
We horen van je na die tijd he...

Liefssssss Carin
vr, 06/25/2004 - 23:59 Permalink
Joop31

Nou ik ben inmiddels geweest.
Het boren is zo'n irritant gevoel, ik kon wel door de grond zakken...

Maar goed, het is effe doorbijten en dan is het zo voorbij.
Ik dacht gewoon aan mijn vakantie (die nog komen gaat) en voor dat ik het door had zei de tandarts dat hij klaar was met boren.
Het vullen merk je niets van en klaar was ik...'

Een hele opluchting en nu weet ik zeker dat ik minder moeite heb om ieder half jaar voor controle heen te gaan.
Maar dat komt ook door mijn tandarts, want als er iets zou zijn dan kon ik mijn hand opsteken en zou hij stoppen, want hij wist van de vorige keer nog dat ik erg bang was/ben.

Mijn dank gaat ook uit naar jullie allemaal die de drempel heeft verlaagd zodat ik heb gebeld voor een afspraak.

Bedankt !!

En eerlijk gezegd viel het achteraf reuze mee !!
di, 07/20/2004 - 12:17 Permalink
Missy66

Lieve Joop...

Geweldig om te lezen kanjer, je mag heel erg trots op jezelf zijn, want uiteindelijk ben jij toch diegene die de stap moet zetten...
Fijn om te lezen dat het een opluchting voor je is en dat je minder bang bent om naar de half-jaarlijkse controle te gaan...
Heb je toevallig die afspraak wel al gemaakt...?
Want ik denk dat het veel "lekkerder" voor je gevoel is om hem gelijk temaken dan zit je er tegen "die" tijd ook niet tegen aan te hikken of te lopen met het idee het maar uit te stellen...!!!
Heel veel plezier met het uitkijken naar je vakantie ik hoop dat het een heerlijke geslaagde vakantie gaat worden...

Groetjes en liefsss Carin
di, 07/20/2004 - 14:51 Permalink
Joop31

Ik heb niet meteen een afspraak gemaakt voor december.
Eerlijk gezegd vindt ik die half jaarlijkse controle echt niet erg, dus die afspraak maak ik zo.
Alleen het boren oid, daar zag ik zo tegenop.

Nogmaals bedankt allemaal, en die vakantie.....dat gaat wel lukken.

Gegroet.
do, 07/22/2004 - 15:18 Permalink
nance

Hoi Joop,

Kan me helemaal vinden in jouw situatie...zelf ben ik al zeker 14 jaar niet geweest en morgen is mijn grote dag....
Ik zit bij een tandarts in Amsterdam....ze zijn daar heel lief en begripvol....zo aardig en meelevend...je krijgt koffie en stellen je helemaal op je gemak....ruikt er overigens niet naar de tandarts en als je niet wil dat ze met haakjes in je mond gaan dan kijken ze alleen met een spiegeltje

Denk er maar over na enals je meer wilt weten dan kun je me mailen of hier een berichtje achter laten.

Ik zelf krijg morgen een partiele prothese ze gaan in totaal 9 tanden en kiezen trekken en geloof me...heb het idee dat ik het echt niet overleef...ben zo ontzettend bang dat het al een hele tijd mijn leven beinvloed terwijl ik pas 27 ben ....als je meer wilt weten let me know.....i've been there.......en heb alle pijntjes ontstekingen etc gehad .

sucses
Nance
ma, 07/26/2004 - 01:00 Permalink