Groeven op kiezen

Author:
attiert
Posted:
zo, 06/20/2004 - 17:33
Beste tandarts,

Mijn zoon van 20 hoorde van zijn tandarts dat hij dusdanig diepe groeven/holten aan de oppervlakten van 5 kiezen heeft, dat deze geboord en opgevuld dienen te worden. Er is geen sprake van rotte plekken. De kiezen zijn verder gaaf.
Kan iemand mij informatie geven over de noodzaak van een dergelijke ingreep; ik heb nog nooit van deze afwijking gehoord.

Vriendelijke groet, een bezorgde moeder
attiert

Goedemorgen,
Niet verwacht dat jullie al op zondag zouden reageren. Bedankt. Heb het verhaal over het sealen gelezen, maar kom nergens het boren tegen. Tandarts had het heel duidelijk over boren en niet etsen; er zou eerst verdoofd en daarna geboord gaan worden. Eerst de ene kant van het gebit en op een tweede afspraak de andere kant. Dit klinkt toch wat anders dan het verhaal van het sealen. Zou de tandarts toch iets anders bedoelen? Hij zei wel dat deze diepe groeven niet vaak voorkwamen.

Groet, een nog niet geheel overtuigd zijnde moeder.
ma, 06/21/2004 - 11:21 Permalink
vV

Soms is het gewenst verkleuring weg te halen, om zeker te zijn dat het gebied schoon is. dit gebeurt met een zeer fijn boortje, om de opening niet te groot te maken.
Daarna kan alsnog gesealed worden, weldegelijk met etsen.
Als ik het zo hoor is hij gewoon van plan er vullingen in te leggen?
Advies: vraag nogmaals goed uitleg, voorafgaande aan de behandeling. Wil hij terwijl er geen aantasting is gewoon de boor er in zetten dus geen toestemming geven voor de behandeling.
ma, 06/21/2004 - 12:24 Permalink
attiert

Bedankt voor deze duidelijke antwoorden. Wij gaan dit zeker eerst goed bespreken alvorens hier behandeld gaat worden.
Vriendelijke groet van een zich nu goed geïnformeerd voelende moeder.
ma, 06/21/2004 - 13:22 Permalink
Lvp

Als antwoord op door attiert

Ik heb exact hetzelfde, ik heb 2 kiezen met groeven waarin hij wil boren en een vulling plaatsen. Ik heb geen gaatjes en het had niet echt haast. (Ik ben bijna 18 overigens)

Heeft iemand duidelijkheid? Wat moet ik doen?
Ik vind het namelijk ergens ook wel zonde om vullingen in mijn gebit te laten plaatsen maar ik wil ook niet het risico lopen dat ik gaatjes krijg.

Hoe is het bij uw zoon afgelopen?
di, 07/25/2017 - 08:54 Permalink
vV

Als antwoord op door Lvp

ik neem aan dat het boren is voor verwijdering verkleuringen in d egroefjes, om zeker te zijn dat er niet een toch beginnend gaatje wordt ingesloten. Verder zal het sealingen betreffen, dat kan je toch beter navragen bij de tandarts zelf. overweging± beter nu sealen en gaatje voorkomen, en nu gedekt in basisverzekering omdat je nog geen 18 bent, of niets doen en straks wel gaatjes met meer schade aan de kiezen en geen dekking uit basisverzekering dus wellicht deels, of geheel, afh van AV, voor eigen kosten..
di, 07/25/2017 - 11:23 Permalink