Drie weken gelden is er bij mij een brug geplaatst, opgehangen aan twee kronen. Bij het plaatsen van deze brug had ik extreem veel pijn toen de kiesstomp met lucht droog werd geblazen. Deze extreme pijn duurde een uur. Kennelijk een erg geirriteerde zenuw. :cry:
Nu, na drie weken, heb ik echter nog steeds pijn bij kauwen. Ik ben hiermee teruggeweest en de tandarts heeft iets van de kroon afgeslepen. Tevens was de kies erg warm/koud gevoelig. Nu blijkt dat de kroon niet de hele stomp afdekt. De tandarts heeft vervolgens een soort fluorlak op het niet bedekte deel aangebracht. De kies is nu wel minder warm/koud gevoelig.
Ik twijfel nu of de kroon wel goed gemaakt cq geplaatst is. Een kroon moet toch de hele kies afdekken?? De tandarts zegt dat het tandvlees wat is teruggetrokken door de plaatsing van de noodkroon??
Heeft iemand hier ervaring mee of is een second opinion een optie?
Nu, na drie weken, heb ik echter nog steeds pijn bij kauwen. Ik ben hiermee teruggeweest en de tandarts heeft iets van de kroon afgeslepen. Tevens was de kies erg warm/koud gevoelig. Nu blijkt dat de kroon niet de hele stomp afdekt. De tandarts heeft vervolgens een soort fluorlak op het niet bedekte deel aangebracht. De kies is nu wel minder warm/koud gevoelig.
Ik twijfel nu of de kroon wel goed gemaakt cq geplaatst is. Een kroon moet toch de hele kies afdekken?? De tandarts zegt dat het tandvlees wat is teruggetrokken door de plaatsing van de noodkroon??
Heeft iemand hier ervaring mee of is een second opinion een optie?
Het is niet zo dat een rand van een kroon of brug onder het tandvlees moet eindigen. Het is zelfs zo dat randen onder het tandvlees vaak voor irritatie zorgen en dat het beter is voor de gezondheid van het tandvlees om randen boven het tandvlees te hebben (supragingivaal)
Belangrijk is wel dat de rand van de kroon zeer goed aansluit op het tandoppervlak en daar dus geen randspleet heeft. Wanneer de randen boven het tandvlees liggen is dit ook makkelijker te realiseren en te controleren.
Waarschijnlijk is inderdaad de zenuw geiiriteerd geraakt door het prepareren. Nu hopen dat het de komende weken afneemt.
Succes.
Was je verdoofd toen ze het aan het droogblazen waren?
brug
groet
faberge
Re: brug
Nu is er dus op de achterste kies en de derde kies van achter gezien, een kroon gezet om de brug tussen te bevestigen.
Met nog een extra kroon was ik Eur.1500,- kwijt. Ik heb alleen het idee dat er iets te veel cement gebruikt is, waardoor de brug/kronen iets te hoog geplaatst zijn en waardoor de hals niet helemaal bedekt is en gevoelig blijft. Ook bij bijten op bv vlees voelt het niet helemaal lekker. Geen kiespijn maar wel een bepaalde gevoeligheid bij belasting.
groet
Bert