Vervolgbehandeling na wortelkanaalbehandeling

Author:
janse700
Posted:
do, 06/24/2004 - 23:57
Na een alles meevallende wortelkanaalbehandeling raadde de tandarts mij aan op een kroon op de behandelde kies te laten zetten. Dit is nodig omdat de kies in de toekomst broos gaat worden aangezien er geen bloedtoevoer meer is.

Mijn vraag is nu, is het nodig dat er nu direct een kroon geplaats wordt of kan dit over enkele jaren ook nog.

Ik hoor het graag!

Niels
minique

Ik denk dat het er maar helemaal van afhangt in welke staat de kies nog is: zitten er hele grote vullingen in, zijn de 'knobbels' gevuld of nog helemaal intact, etc. Er is niet echt een 'pasklaar' antwoord, denk ik, zonder de kies gezien te hebben. Ik kan je wel zeggen dat er bij mij 2 jaar heeft gezeten tussen de wkb en het plaatsen van de kroon. Er werd overgegaan tot een kroon toen er een klein stukje van de kies was afgebroken, dus in principe is het wel mogelijk dat je er wat langer mee wacht. Maar wat in jouw situatie het beste is, kan je het beste even met je tandarts overleggen.

:smt006 Monique
vr, 06/25/2004 - 08:48 Permalink
marjolyn

Ik heb zelf een WKB hoektand, en bij mij werd er geen kroon of wat dan ook aangeraden.
Gaat het altijd na verloop van tijd afbrokkelen?
En geldt het ook voor mij dat er na verloop van tijd toch een kroon op moet?

Groetjes Marjolijn :smt006
vr, 06/25/2004 - 10:25 Permalink
minique

Hoi Marjolijn,

Mijn tandarts vertelde mij direct na de wkb dat de kies (bij mij is het de 1e kies, die naast de hoektand) toch brozer zou worden, dus dat ik er rekening mee moest houden dat er 't.z.t.' wel een kroon op zou moeten.

:smt006 Monique
vr, 06/25/2004 - 11:15 Permalink
marjolyn

Ik zal het eens aan me tandarts vragen in september dan heb ik toch een halfjaarlijkse controle, want ik heb er niet zo`n zin in dat ie ineens afbreekt.

Breekt een WKB tand ook snel?

Groetjes Marjolijn :smt006
vr, 06/25/2004 - 11:50 Permalink