Deze week heb ik mijn verstandskies bij de tandarts laten trekken, zag er erg tegen op, maar stelde helemaal niets voor. Heb zelfs naderhand geen pijnstiller nodig gehad. Toch blijft de plek waar de verstandskies verwijderd is, erg gevoelig, beetje licht zeurderige pijn. Weet iemand hoe lang het gemiddeld duurt voordat je helemaal pijnvrij kunt zijn?
Genezing is bijv. erg afhankelijk van leeftijd. Factoren als roken en alcohol beïnvloeden de genezing ook negatief.
Tel daarbij bovenop dat de pijn/irritatie ook per persoon verschilt, dan is het dus moeilijk een aantal dagen te noemen.
Dat gezegd hebbende :smt003
Mijn persoonlijke ervaring is dit:
Mijn bovenstie verstandskies die vier dagen geleden is getrokken verliep zonder problemen. Het gat zelf is nog wel gevoelig. Bij een andere kies (die daarnaast) duurde het wel 3-4 weken voordat dat helemaal genezen was en niet meer gevoelig aanvoelde.
De onderste verstandskies is eruit gesneden/geboord en gehecht. M'n kaak is daar behoorlijk dik en pijnlijk. Ik vermoed dat ik daar wel 2-3 weken langer mee zoet ben voordat dat "normaal" aanvoelt.
Belangrijk is dat je een bloedprop behoudt in de holte (niet spoelen vlak na extractie :smt018 ) hierdoor kan de wond goed genezen en is de kans op alveolitis klein(er).
Oh ja, ik spoel ook met corsodyl, dit werkt bacterie-dodend en is goed tegen tandplak (ik kan minder goed m'n gebit reinigen :smt001 ). Daarnaast werkt Ibuprofen ook ontstekingremmend hetgeen misschien helpt.
Anyway, jij ook veel succes ermee!!!