Mijn verstandskiezen linksonder en linksboven zijn 6 juli jl. getrokken. Dit is gebeurd door mijn tandarts zelf. Er zat géén ontsteking ook zaten beide kiezen redelijk recht. De reden dat ze verwijderd zijn is ruimtegebrek. Vanwege dit ruimtegebrek kan ik ze ook niet goed poetsen en dit had kunnen leiden tot een eventuele ontsteking.
Ook mijn verstandskiezen rechtsonder en rechtsboven moeten om die reden getrokken gaan worden. Dit gaat pas volgend jaar gebeuren (dit omdat mijn rechteronderverstandskies nog niet door is en ik ze allebei tegelijkertijd wil laten trekken).
Het trekken zelf viel me erg mee, je voelde wel de kracht van je tandarts waarmee je kies werd getrokken maar door de verdoving voel je geen pijn. Ik hoorde ook geen enkel gekraak wat veel mensen wel schijnen te horen.
Ik heb nu nog wel pijn aan mijn onderkaak. Ook kan ik mijn mond niet wijd open doen. Ik heb géén pijnstillers genomen. Zo erg was de pijn ook weer niet en die dingen helpen bij mij toch nooit.
Het trekken zelf heeft dus een goed verloop gehad, beide kiezen zijn er geheel met wortel en al in een keer uitgetrokken. Mijn vraag is dan ook een andere:
Ik las in andere berichten dat sommige tandartsen en kaakchirugen een soort spuitje meegeven om de wond schoon te spuiten. Ik heb dit niet gehad, maar ik wil absoluut niet dat het gaat onsteken. Wat kan ik doen om dit te voorkomen. Kan ik wel gewoon spoelen met kraanwater nu (de eerste dag heb ik dit niet gaan omdat de tandarts me zei dat dat niet mocht). Moet ik nu juist wel spoelen om het schoon te houden?
en wat kan ik verder doen om een ontsteking te voorkomen?
Is de kans op ontsteking van de wonden groot als je dit niet vantevoren gehad hebt, en dit niet de reden is waarom je kies getrokken is?
Ook mijn verstandskiezen rechtsonder en rechtsboven moeten om die reden getrokken gaan worden. Dit gaat pas volgend jaar gebeuren (dit omdat mijn rechteronderverstandskies nog niet door is en ik ze allebei tegelijkertijd wil laten trekken).
Het trekken zelf viel me erg mee, je voelde wel de kracht van je tandarts waarmee je kies werd getrokken maar door de verdoving voel je geen pijn. Ik hoorde ook geen enkel gekraak wat veel mensen wel schijnen te horen.
Ik heb nu nog wel pijn aan mijn onderkaak. Ook kan ik mijn mond niet wijd open doen. Ik heb géén pijnstillers genomen. Zo erg was de pijn ook weer niet en die dingen helpen bij mij toch nooit.
Het trekken zelf heeft dus een goed verloop gehad, beide kiezen zijn er geheel met wortel en al in een keer uitgetrokken. Mijn vraag is dan ook een andere:
Ik las in andere berichten dat sommige tandartsen en kaakchirugen een soort spuitje meegeven om de wond schoon te spuiten. Ik heb dit niet gehad, maar ik wil absoluut niet dat het gaat onsteken. Wat kan ik doen om dit te voorkomen. Kan ik wel gewoon spoelen met kraanwater nu (de eerste dag heb ik dit niet gaan omdat de tandarts me zei dat dat niet mocht). Moet ik nu juist wel spoelen om het schoon te houden?
en wat kan ik verder doen om een ontsteking te voorkomen?
Is de kans op ontsteking van de wonden groot als je dit niet vantevoren gehad hebt, en dit niet de reden is waarom je kies getrokken is?
Het spuitje wat jij bedoeld is een monoject, misschien dat je het als nog kunt krijgen van je tandarts als je er om vraagt en behoefte hebt...
Ik weet ook niet pcies als het "normaal" wel aan iedereen wordt meegegeven...
Misschien idd alleen als er vooraf spraken is van een ontsteking...
Je kunt altijd spoelen na het eten om zo evt blijvende restjes weg te spoelen doe het wel altijd voorzichtig zeker de eerste paar dagen...
Een ontsteking kun je altijd krijgen, ook als er vooraf geen spraken was, maar de kan zal bij een goede verzorging altijd kleiner zijn.
Wat je evt kunt doen is bij de apotheek (of sommige drogisten) een fles mondspoelmiddel halen "Perio Aid" (500 ml kost ± € 7,45) en daar
2 maal daags mee spoelen...
Heel veel sterkte en suc6 bij je herstel...
Groetjes Carin
Kijk dat van dat spoelen op de eeste dag: direct na de behandeling spoel je en je mag ook wel gewoon drinken, dan spoel je ook iets. Belangrijk is dat je de stolsels enzo die ontstaan niet wegspeolt en dat doe je door voorzichtig te zijn. Zeker ook met een monject.
Ik zal voorzichtig zijn met spoelen.
Op dit moment zien de gaten er goed uit. Ze zijn al minder groot geworden en ook zien ze er schoon uit.
Ik laat jullie over een weekje nog wel een keer weten hoe het herstel is verlopen.
Laat het maar horen, veel suc6 met je herstel...
Lekker dat het al zo goed aan het genezen is...
Fijn weekend...
Carin
De wond is nog steeds niet dicht de gaten worden wel iets kleiner maar ze zijn nog lang niet dicht.
Het is inmiddels een week geleden dat mijn verstandskiezen getrokken zijn dus ik maak me een beetje zorgen.
Ik weet absoluut niet of het normaal is dat die gaten nog niet dicht zijn. Zou iemand mij dit kunnen vertellen?
Ook heb ik nog steeds "pijn" in mijn onderkaak. Het is heel moeilijk te omschrijven het is ook niet echt een hevige pijn, maar wel een vervelend gevoel dat er altijd zit.
Ik ben bang voor een ontsteking, hoop echt niet dat ik dat krijg. Maar ik vind het raar dat ik nu nog last heb, het is niet dat ik verga van de pijn, maar het ik voel het wel constant in mijn onderkaak.
Hoe voel je zo'n ontsteking, zo'n aveolitis, aankomen?
Kan ik na een week wel aan beide kanten eten? Of is dat nog niet verstandig, omdat de gaten nog niet dicht zijn.
Als er nu eten komt in het gat kan dit dan ook nog gaan ontsteken? Of is dat alleen heel in het begin?
- als je nu alveolitis had je toch forsere/andere klachten had
- de kans dat alveolitis nu nog onstaat is niet groot, dat is haast altijd een kwestie van dagen als ik het goed heb.
- die gaten groeien denk ik wel dicht hoor een week dat toch kort daarvoor.
Bij trekken onstaat er toch iets beschadiging van het bot. Botherstel duurt toch zo'n zes weken. In die periode moet het langzaamaan minder worden, ander is het toch niet helemaal goed. Het kan best nog wat langer duren..
Echt weten doe ik het niet en garanderen kan ik natuurlijk ook niets maar het klinkt redelijk normaal allemaal hoor... Ik hoop dat ik het goed heb :roll:
Doeg,
Probeer wel als de wondgenezing wat moeizamer verloopt te voorkomen dat voedselresten in de gaten komen.
Sterkte!
Daarom eet ik eigenlijk nog steeds alleen aan de rechterkant .
Is dit nog nodig na een week? Of zeggen jullie je kan gerust aan twee kanten eten nu. Op zich zijn de gaten niet meer gevoelig.
De enige pijn die ik heb is in de kaak, niet in de wonden zelf.
Eventueel eten dat nu nog in de gaten komt kan dus zeker geen ontsteking meer veroorzaken? Alleen de genezing vertragen?
Ik heb 20 juli mijn verstandkies laten trekken en ik heb nu ook nog steeds een zeurende pijn.
Er kwam ook een verschrikkelijke stank uit, ik heb daknzij dit forum met een spuitje mijn mond verder gespoeld en dat heeft aardig goed geholpen.
Etensresten zijnh niet goed dat bleek wel weer.
Verder zit ik ook nog steeds aan de pijnstillers en mocht ik maandag nog last hebben dan bel ik de kaakchirurg maar op om een aantal vragen te steleln.
Is het nu allemaal over bij u?
Voordeel: het gaat als ik het goed heb haast altijd vanzelf over. Nadeel: er is niet zo veel tegen te doen behalve een normale redelijke mondhygiene. Misschien dat een monoject en/of een antibacterieel spoelmiddel nog wat kunnen helpen maar eigenlijk zijn die volgens mij beter voor het het voorkomen dan voor genezen van alveolitis.
Ik hoop dat het een beetje snel goedkomt!
Doeg,
Wat mij trouwens ook nog opvalt is dat ik 's ochtends en 's avonds de meeste pijn eraan heb. overdag valt het mee.
Volgens mijn ouders heb je een superdikke wang en heel erg veel pijn als het ontstoken is, dat heb ik niet dus zei zeggen gaat wel over.
Lekker makkelijk dus.
toch ga ik anders vd week bellen en zo'n speciale spuit vragen want ik heb gewoon een simpele en natuurlijk meteen een desinfecterend middel.
ik laat wel weer weten hoe het afloopt.
14 september moet de andere eruit, ben benieuwd
doei
Laten kijken is inderdaad een goed idee lijkt me. Zoals gezegd: een monoject en spoelmiddel, ik weet niet of dat nu nog veel helpt.
Overigens, een spoelmiddel met (in ieder geval verondersteld) mild antibacteriele eigenschappen kun je zonder voorschrift kopen, veel spoelwaters hebben dat. "Zwaardere" spoelmiddelen kun je ook zonder recept kopen maar het is de vraag of je dat zou moeten doen. Als je ze al gebruikt overdrijf er dan niet mee: niet te vaak of te lang daar zitten ook weer risico's aan!
Doeg,
Als je daarbij ook meer pijn krijgt dan zou ik als ik jou was sowieso je tandarts/kaakchirurg even bellen.
Ik heb gelukkig (nog) geen ontsteking gehad.
Mijn verstandskiezen zijn 6 juli verwijderd, dus nu is het gelukkig allemaal al aardig genezen. De kans op een ontsteking zal nu wel klein zijn, hoewel ik wel op het forum gelezen heb dat iemand 4 weken na de verwijdering ineens een ontsteking kreeg.
Maar de gaten zijn bij mij na bijna 3 weken nog steeds niet helemaal dicht.
Ik eet nu wel weer gewoon weer aan beide kanten en ik poets die gaten ook gewoon mee.
Ik heb van de gaten/wonden zelf nauwelijks last gehad. Wel heb ik nog lang last gehad van mijn onderkaak. En soms voel ik zelfs nu nog wel eens zo'n zenuwsteek.