Hallo !
Ik heb gisteren na 2 maanden pijn een apex gehad.
Geduldig en hoopvol wacht ik af of dit 'de verlossing' is geweest ... :smt002
Ik had eerst een gezwel als gevolg van een kaakbijholte-ontsteking, maar die was bij het opensnijden geheel verdwenen (hoewel ik nog wel steeds pijn had). Dus de antibiotica waren aangeslagen! Toch direct maar gelijk de wortelpunten ingekort; het lag toch open :-? .
Enfin,
ik ben nog even nieuwsgierig naar het volgende:
*1 Mijn tandarts heeft na 1 x een wkb ondanks aanhoudende pijn steeds beweerd dat de wkb geslaagd is; dat dat absoluut zeker is en dus niet opnieuw hoefde. Hoe is dit vast te stellen en is dit wel met een absolute zekerheid te zeggen ? (soms hoor ik dat mensen 2x of meer een wkb krijgen)
*2 Ik voelde de pijn met name aan de binnenkant kies, niet heel diep, terwijl de apex via de buitenkant (wangkant) en dieper ging. Heeft de kaakchirurg dan toch een goed totaaloverzicht ?
*3 Als je pijn en druk direct onder het vullingsvlak voelt, kan de oorzaak dan ook op die niet diepe plek zitten of is het toch bij de wortelpunten. Zijn deze gebieden met elkaar verbonden ?
Wie weet meer over die 3 dingen.
Dankjewel alvast voor de antwoorden; ik ben erg benieuwd. :P
Anne
ps deze site is echt heel fijn !
Ik heb gisteren na 2 maanden pijn een apex gehad.
Geduldig en hoopvol wacht ik af of dit 'de verlossing' is geweest ... :smt002
Ik had eerst een gezwel als gevolg van een kaakbijholte-ontsteking, maar die was bij het opensnijden geheel verdwenen (hoewel ik nog wel steeds pijn had). Dus de antibiotica waren aangeslagen! Toch direct maar gelijk de wortelpunten ingekort; het lag toch open :-? .
Enfin,
ik ben nog even nieuwsgierig naar het volgende:
*1 Mijn tandarts heeft na 1 x een wkb ondanks aanhoudende pijn steeds beweerd dat de wkb geslaagd is; dat dat absoluut zeker is en dus niet opnieuw hoefde. Hoe is dit vast te stellen en is dit wel met een absolute zekerheid te zeggen ? (soms hoor ik dat mensen 2x of meer een wkb krijgen)
*2 Ik voelde de pijn met name aan de binnenkant kies, niet heel diep, terwijl de apex via de buitenkant (wangkant) en dieper ging. Heeft de kaakchirurg dan toch een goed totaaloverzicht ?
*3 Als je pijn en druk direct onder het vullingsvlak voelt, kan de oorzaak dan ook op die niet diepe plek zitten of is het toch bij de wortelpunten. Zijn deze gebieden met elkaar verbonden ?
Wie weet meer over die 3 dingen.
Dankjewel alvast voor de antwoorden; ik ben erg benieuwd. :P
Anne
ps deze site is echt heel fijn !
Joke
Misschien komen de digitale tandarts of andere deskundigen nog even langs ?
Anne
Ik ben niet deskundig..
0 Evenzogoed heb ik wat vraagtekens bij "wortelpunten ingekort; het lag toch open".
1 Voor zover ik heb begrepen (!) is het heel moeilijk te beoordelen of een wkb geslaagd is. Een wkb is een poging om een inwendige en soms zeer complexe struktuur schoon te maken. Dat kan mee- of tegenvallen. De meest voor de hand liggende manier om te kijken is een rontgenfoto, soms meer dan een. Niet alles valt hierop te zien, zeker niet in een vroeg stadium lijkt me.
Met napijn is er iets om mee te nemen: vaak is er voor een wkb al een onrsteking rond de wortelpunten. Dit komt omdat de ontstoken inhoud van een kies "uit die kies loopt". Als de haard van de ontsteking door de wkb is weggenomen is er nog een ontsteking (perio-apicale ontsteking?). Deze zit onder het tandvlees en heeft daardoor wat meer tijd nodig om te verdwijnen.
2a Pijn kan echt hele rare effecten hebben. Het is soms heel moeilijk aan te geven (voor de patient en/of behandelaar) waar pijn "vandaan komt".
2b De keuze binnenkant/buitenkant voor een apex is (denk ik) vooral een kwestie van "hoe kom je er het beste bij" (voortanden van buiten, grote molaren van binnen).
3 Dat soort "verwarring" kan zeker! De gebieden zijn normaal gesproken (voor de wkb) via de zenuw verbonden maar daarna ook omdat bijtkrachten via het element naar diepere delen doorgegeven worden. Er bestaan dingen als "fantoompijn" en "inbranden". Dit zijn dingen om rekening mee te houden.
Doeg,
niet deskundig, maar wel erg 'ervaringsrijk' dan ? :D :D
Wat is een 'perio-apicale ontsteking precies ?'
heb het op google ingetikt, maar kon niets vinden.
Groeten,
Anne
Mijn "ervaringsdeskundigheid" is gelukkig beperkt maar wat ik ervan zelf heb meegemaakt was niet echt lollig. Ik ben van huis uit een soort bioloog, dat helpt ook wat.
Het is ook peri-apicale ontsteking :roll:, vandaar dat je niets vindt. Op de hoofdsite van http://www.tandarts.nl staat eea aan info over wkb's, zoek maar eens een beetje (ik kan niet makkelijk linken). Als je op "zijkanaaltjes" zoekt op het forum vindt je nog iets dat mi relevant is.
Doeg,
Ik heb gekeken, goede informatie !
Hoop dat mijn tandarts dit ook allemaal kent.
Op dit moment ben ik na bijna 3 maanden pijn 'uitbehandeld'.
De tandarts zweert erbij dat de wkb goed is gedaan en zegt niets meer te kunnen doen; mijn kaakbijholte-ontsteking is na een antibiotica-kuur inmiddels al enige weken over en de kaakchirurg heeft bij de apex en foto ook geen enkele ontsteking oid kunnen vinden en weet het ook niet. De erge pijn is echter altijd gebleven. De kies ernaast is zelfs (volgens de kaakchirurg) niet nodig ge-wkb't.
Omdat de apex nog maar een week geleden is gebeurd, geef ik de kies nog maar een kans. Maar wel met een ultimatum.
Pfffffffffffff, sorry hoor, zit in een moedeloos buitje. Het leed dat kiezen heet :lol: .
Bedankt nogmaals,
Anne
Maar inderdaad, dat ultimatum is belangrijk voor jezelf.
Pijn is te dragen, maar geen maanden lang.
Sterkte.
Joke