Hallo,
Ik heb een vraag. Afgelopen dinsdag is mijn kroon geplaatst (kies, linksboven). Toen mijn kroon geplaatst was kon ik al mijn kiezen niet meer goed op elkaar zetten. Mijn tandarts begon een kies aan de onderkant te slijpen maar dit hielp niet. Ik vroeg me af of het kwaad kan als hij de kies eronder slijpt. De kroon is groter/breder dan alle andere kiezen. Hij heeft er eerst weer een tijdelijke pasta ofzo ingedaan en a.s. maandag moet ik weer komen en dan wordt de kroon denk ik echt vastgezet. Nou hoor ik van andere mensen om me heen dat dit niet goed is en dat een kroon precies dezelfde afmeting moet hebben als je eigen kies en dat je geen verschil mag merken. Wat is waar? Kan hij de kroon gewoon plaatsen of is het verstandig dan weer opnieuw te happen? :-?
Groetjes Nanny
Ik heb een vraag. Afgelopen dinsdag is mijn kroon geplaatst (kies, linksboven). Toen mijn kroon geplaatst was kon ik al mijn kiezen niet meer goed op elkaar zetten. Mijn tandarts begon een kies aan de onderkant te slijpen maar dit hielp niet. Ik vroeg me af of het kwaad kan als hij de kies eronder slijpt. De kroon is groter/breder dan alle andere kiezen. Hij heeft er eerst weer een tijdelijke pasta ofzo ingedaan en a.s. maandag moet ik weer komen en dan wordt de kroon denk ik echt vastgezet. Nou hoor ik van andere mensen om me heen dat dit niet goed is en dat een kroon precies dezelfde afmeting moet hebben als je eigen kies en dat je geen verschil mag merken. Wat is waar? Kan hij de kroon gewoon plaatsen of is het verstandig dan weer opnieuw te happen? :-?
Groetjes Nanny
Een kroon moet inderdaad precies passen, zowel qua vorm/grootte als qua kleur. Je moet een evenredige druk houden op alle kiezen. Als je teveel druk hebt op de kroon kan de zenuw gaan irriteren, dat moet de tandarts dus voorkomen. Om de occlusie passend te maken kan de tandarts van de kroon en/of de kies daar boven/onder een klein beetje afslijpen.
Als het goed is is er voor dat je bent behandeld een afdruk van je gebit gemaakt. Met behulp van die afdruk wordt bijvoorbeeld ook een noodkroon gemaakt van hars. Op die manier krijgt de (nood) kroon dezelfde vorm als de oude kies of tand. Ook als de oude kies er niet meer is moet ook een afdruk zijn gemaakt, de tandtechnicus kan dan de vorm van de kroon aanpassen aan de rest van je gebit.
Ik zou het dus niet accepteren als je een kroon krijgt die niet in het rijtje thuis hoort, daar is een kroon veel te duur voor.
Succes,
Robert.
Dank je voor je reactie. Tja nou hoor ik van anderen weer dat het niet erg is als het niet precies past. iK HEB inderdaad moeten happen voor een afdruk, maar dat ging wel drie x fout, de afdruk bleef aan m'n tanden vastzitten. Ik heb trouwens alleen maar hoeven happen voor de echte kroon en niet voor de noodkroon. Mogen ze een porseleinen kroon nog wel een beetje bijslijpen? Ik vraag me af waarom hij dat niet meteen even heeft gedaan, misschien dat de kroon dan wel past.
Nanny
Het is volledig normaal dat dit bij het plaatsen van een kroon dit niet direkt helemaal goed is en dat er daarom (wat) geslepen wordt aan de tegenoverliggende kies on/of de kroon. De glazuurlaag op dit vlak is (meestal) vrij dik maar ik kan natuurlijk helemaal niet zien of dat ook bij jou zo is.
Opnieuw happen lijkt me alleen nodig als je een nieuwe kroon zou willen, lijkt me vooral bij voortanden een optie. Om te konroleren of de kroon niet te hoog is zijn er andere methoden: bv op een waspapierje bijten. Volgens mij kan er ook nadat de kroon definitief is geplaatst vaak nog wel wat aan de beethoogte gebeuren maar het moet natuurlijk niet teveel worden.
Mijn kroon was ook te hoog, in 1e instantie is er iets van de kroon zelf afgehaald, later (omdat ik aangaf dat hij toch nog iets te hoog was), is er nog een heel klein beetje van de tegenoverliggende kies gehaald. Zoals door anderen al is aangegeven, is belangrijk dat de kies niet te hoog is t.o.v. de rest, omdat dan alle druk daarop komt en je op termijn klachten kunt krijgen door deze overbelasting.
Groetjes,
Monique
Heel interessant wat ik hier allemaal lees. Ikzelf heb sedert een jaar of drie een kroon op de plek vd grote onderkies. In vergelijking met het orgineel is er sprake van een verandering van ongeveer 50%, wat grote gevolgen heeft voor alle andere kiezen. Aan de overzijde zijn deze langzaam maar zeker geheel kapot geslepen. Telkens als ik dit probleem aankaart bij de tandarts krijg ik allemaal technische verhalen te horen over wat wel en niet mogelijk is: De binnenrand zou niet anders gezet kunnen worden. (Volgens mij had daarom de kroon nooit gezet mogen worden.) Het gaat uit van een stand en niet van een beweging.
De kroon loopt nu kruislings onder de bovenkaak, waardoor er aan de buitenzijde een komplete klomp overblijft. De zaak staat veel te rechtop, te recht vooruit en wordt gedragen op de buitenkanten. Het zit werkelijk nergens na en is erg pijnlijk. Praten is een hel, en de eetlust wordt na de eerste hap meteen verpest. :-?
Heeft iemand suggesties of oplossingen voor dit probleem?
Mijn suggestie is wel: als je het niet vertrouwt: vraag eens een second opinion! Je kunt terecht bij het TIP (tandheelkundig informatiepunt) o.a. voor second opinions.
Succes!
:smt006 Monique
Eigenlijk heb ik hierover nog een vraag, stel dat je inderdaad zeer ontevreden bent, maar de kroon is al vast gelijmd, hoe is deze er dan weer zonder schade uit te krijgen? Het lijkt mij dat de kroon er niet heel meer uitkomt, en moet dan ook de kies weer worden afgeslepen voor de nieuwe kroon?
Groetjes,
Robert
Succes is absoluut niet gegarrandeerd want de kroon kan breken, er kan een stukje afsplinteren of iets dergelijks...
misschien zijn er nog meer technieken? maar niet tot zo ver ik weet.
Groetjes Roxanne :smt006
Kan een kroon (kies) niet gewoon inlopen op de bovenkaak. En zo nee waarom wordt dan de suggestie gewekt alsof het gaat om een duurzame op maat gemaakte oplossing? Want dat is het dus niet...