Mijn tandarts heeft me verteld dat mijn tanden aan het slijten zijn door tandenknarsen. Ik weet dat een bitje s nachts een optie is, maar zijn er ook andere mogelijkheden om dit probleem op te lossen? En hoe erg is het tandenknarsen? Heeft er iemand ervaring met een bitje? En wat kost het ongeveer om zo'n ding te laten maken?
V.w.b. de kosten: er zijn 2 tariefcodes: de een is 'therapie na uitgebreid onderzoek' (=G62). Deze opbeetplaat kost €125,50) De andere tariefcode is G69: 'therapie zonder uitgebreid onderzoek', kosten: €173,04 (zie hier: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=2661&highlight=kosten+… )
Ik weet trouwens niet of er ook een verschil in opbeetplaat zit!
Ik heb zelf sinds het begin van dit jaar een splint (onder, niet boven zoals meestal) omdat ik heel veel last had van hoofdpijn bij het wakker worden en van stijve kaakspieren. Eerst moest ik er erg aan wennen en gooide ik het ding halverwege de nacht uit, maar na een week of 7 merkte ik nauwelijks meer dat ik 'm inhad. Ik had vrijwel meteen geen last meer van hoofdpijn of stijve kaakspieren, geweldig!
Je moet wel zo af en toe op controle om 'm te laten inslijpen (de plekken waar het gesleten is).
Nu draag ik de splint af en toe wel en af en toe niet, een beetje afhankelijk van hoe druk ik het heb en of ik verwacht te gaan knarsen.
Overdag klemde ik trouwens vaak mijn kiezen op elkaar, maar dat is nu wel over, daar kun je op letten en jezelf aanleren het niet meer te doen.
Succes!
:smt006 Monique
tandenknarsen
Ik heb jaren getandenknarsd, en er is me pas onlangs een splint (nachtbeugel) aangeraden, die ik sindsdien draag.
Mijn ondertanden voor zijn bijna weg, ze zijn echt duidelijk een stuk kleiner dan de rest, en dit komt door het tandenknarsen, ik vind het heel jammer dat ik niet eerder zo'n splint heb gekregen, dan had ik nu misschien nog goede ondertanden gehad.
Of er andere mogelijkheden zijn, weet ik niet, ik kan je alleen aanraden: doe er beslist wat aan!!! Je krijgt waarschijnlijk spijt als je langzaam je tanden ziet verdwijnen.....
Erg bedankt voor je reactie. Ik ben inmiddels voor een second opinion gegaan, en de tweede tandarts zei dat hij absoluut nog geen beschadiging ziet. Hij raadt me nu af om een mouthguard te nemen, omdat daar ook nadelen aan zitten (bijvoorbeeld dat bacterieen in je mouthguard niet kunnen worden weggespoeld door je speeksel, en de kans op gaatjes dus groter wordt). Over een half jaar ga ik weer naar hem toe. Als er dan wel beschadiging te zien is kan ik het alsnog overwegen. Maar enorm bedankt voor je reactie!
TESSA