Ik loop bij de tandarts nog steeds voor een parobehandeling. Morgen is de laatste behandeling (van de 4).
Intussen heb ik de eerste twee rekeningen thuis gestuurd gekregen. Mijn rekeningen kijk ik altijd na met behulp van het tarievenboekje.
Mijn tweede rekening ziet er als volgt uit:
T21 initi 1e paro beh. tandarts 3 el. 25.10
T21 init. parodontale beh. tandarts per el. 25.10
A10 geleidings / infiltratie anesth. 3x 11.60
A10 geleidings / infiltratie anesthesie 11.60
Totaal: 110.10
In het tarievenboekje zie ik dat er maar 2 verdovingen gegeven mogen worden per 3 elementen. Ik neem dan aan dat er dan 2 verdovingen gerekend moeten worden en niet 3 zoals bij mij het geval is.
Tijdens mijn eerste behandeling werden er 7 elementen gedaan, 4 in de linkerbovenkaak, 3 in de rechterbovenkaak. Daarbij zijn dus ook 7 verdovingen berekend. Wat mij op viel is dat er maar 4-5 spuiten gegeven werden, maar dat er wel ongeveer 7 keer werd gespoten. Waarschijnlijk heeft de tandarts het verdeeld.
Maar mijn grote vraag is: Klopt de rekening?
Intussen heb ik de eerste twee rekeningen thuis gestuurd gekregen. Mijn rekeningen kijk ik altijd na met behulp van het tarievenboekje.
Mijn tweede rekening ziet er als volgt uit:
T21 initi 1e paro beh. tandarts 3 el. 25.10
A10 geleidings / infiltratie anesth. 3x 11.60
Totaal: 110.10
In het tarievenboekje zie ik dat er maar 2 verdovingen gegeven mogen worden per 3 elementen. Ik neem dan aan dat er dan 2 verdovingen gerekend moeten worden en niet 3 zoals bij mij het geval is.
Tijdens mijn eerste behandeling werden er 7 elementen gedaan, 4 in de linkerbovenkaak, 3 in de rechterbovenkaak. Daarbij zijn dus ook 7 verdovingen berekend. Wat mij op viel is dat er maar 4-5 spuiten gegeven werden, maar dat er wel ongeveer 7 keer werd gespoten. Waarschijnlijk heeft de tandarts het verdeeld.
Maar mijn grote vraag is: Klopt de rekening?
Ook kan je er voor kiezen om direct in de ruimte (de pocket) te spuiten: die gaan dus echt per tand/kies.
Maar als hij maar 2 spuiten per 3 elementen mag rekenen, dan klopt het dus niet. Ik wist trouwens zelf ook niet van die regel af.
In dit soort gevallen reken je 2 verdovingen voor twee gebitselementen.
In gevallen wanneer je bijvoorbeeld een rijtje tanden en kiezen kan verdoven met 1 injectie dan is het weer de bedoeling dat je dat als 1 verdoving rekent.
Natuurlijk bevindt zich tussen deze twee uitersten een grijs gebied waar het moeilijker is om duidelijk omschreven richtlijnen te geven.
Meldt je tandarts dat je je afvraagt of het aantal verdoving correct gedeclareerd is, dan ontvang je in ieder geval meer uitleg.
Succes.