Vraagjes

Author:
Nicky36
Posted:
vr, 08/27/2004 - 15:54
Ik had een vraag, is een zenuwontsteking altijd op een foto te zien? Ik weet dat een acute niet zo snel te zien is, maar wanneer wel? En wanneer weet ik of zeurende pijn een zenuwonsteking is?

Nicolien
minique

Ik heb begrepen dat een zenuwontsteking pas op foto's zichtbaar wordt als het rondom de wortelpunt gaat ontsteken. Zolang de ontsteking dus in de tand/kies zelf zit, is het niet zichtbaar op X-rays.

:smt006 Monique
vr, 08/27/2004 - 19:11 Permalink
de digitale tandarts

Inderdaad op rontgenfoto's worden alleen duidelijk de harde weefsels afgebeeld, zoals glazuur, tandbeen en bot.

Het levende deel binnenin een tand/kies (de pulpa), waar zich ook de zenuw bevindt is een zacht weefsel. De rontgenstralen vliegen hier met weinig hinder doorheen en dit deel zal dan ook donker worden afgebeeld op de x-foto.

Het verschil tussen een geirriteerde zenuw of een normale zenuw is dan ook niet te zien, beide worden donker afgebeeld.

Als echter het levende deel afgestorven is en geinfecteerd geraakt is, dan zal in veel gevallen na verloop van tijd een ontsteking rond de wortelpunt ontstaan. Hierdoor verdwijnt er bot rondom de wortelpunt en dat is weer wel goed te zien op de rontgenfoto (als een zwarte vlek).

http://www.tandarts.nl/images/wortelkanaal/zwarting.jpg
vr, 08/27/2004 - 19:27 Permalink
Nicky36

Dank jullie voor de uitleg. Mijn vraag is ook of je bij een zenuwontsteking druk pijn hebt? Ik kan namelijk doen met mijn kies wat ik wil doet geen pijn. Alleen een zeurende pijn die ontstaan is na de WKB bij de ander kies.

Nicolien
vr, 08/27/2004 - 19:38 Permalink