Opnieuw pijn na WKB

Author:
Nicky36
Posted:
za, 08/28/2004 - 03:29
Woensdag is bij mij een WKB behandeling gedaan. Het leek goed te gaan maar nu is het weer helemaal mis. De kies is pijnlijk als ik er tegen aankom (en dat was niet). Wie kan me opbeuren? Zie het qua tanden en kiezen niet meer zitten. Die pijn is om gek van te worden.

Nicolien
prondel

klachten na een wkb zijn niet vreemd, vaak zijn de eerste twee, drie dagen de klachten behoorlijk heftig. Dat hoeft geenzins op een slechte behandeling te duiden. De reactie van je eigen lijf, de afweer veroorzaakt vaal een behoorlijke last, die moet ook weer net zo hard afnemen. Ik zou gewoon met pijnstillers, dus paracetamol, de pijn proberen de baas te worden. De klachten nemen in de meeste gevallen gewoon af. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het dan ineens wel een leuke ervaring is.
za, 08/28/2004 - 09:29 Permalink
Roxanne

Wat je niet moet vergeten is, dat ze met een vreemd iets ( het vijltje ) in je lichaam zijn geweest, en dat ze best tekeer zijn gegaan voor je lichaam...

Misschien kan je maandag eventjes bellen om een controle afspraakje te vragen als het dit weekend niet opknapt...

Groetjes Roxanne :smt006
za, 08/28/2004 - 13:51 Permalink
Nicky36

De kies is er vanmorgen uitgegaan. De hele nacht een afgrijselijke pijn. Ik heb niet geslapen en het was een hele lange nacht. Vanmorgen een tandarts gebeld en het was allemaal zo ontstoken dat ik zei verlos me van die kies. Ik heb dit eerder meegemaakt. Mijn lijf ruimt dat blijkbaar allemaal niet op. Ben al meerdere tanden en kiezen zo kwijt geraakt. Maar hij is er uit.

Nicolien
za, 08/28/2004 - 14:05 Permalink
Roxanne

Gelukkig dat je van de pijn afbent...

minder dat je je kies daarvoor moest inleveren...

Sterkte!
Groetjes Roxanne :smt006
za, 08/28/2004 - 14:06 Permalink
marjolyn

In mei heb ik zelf ook een WKB gehad aan mijn hoektand, alleen als ik er nu nog tegen tik is het nog gevoelig hoort dit zo?

Groetjes Marjolijn
za, 08/28/2004 - 19:00 Permalink
Buppie

In mei heb ik zelf ook een WKB gehad aan mijn hoektand, alleen als ik er nu nog tegen tik is het nog gevoelig hoort dit zo?

Groetjes Marjolijn

Heb ik ook, sterker nog bij twee kiezen.
En een daarvan zit ook nog een kroon op.
De tandarts assistend vertelde mij dat er nog resten zenuw in kunnen zitten die als het ernstig is door de kaakchirurg verwijderd moeten worden.
Dat is een kostbare en ingewikkelde operatie volgens mij......
Als je er maar zo nu en dan last van hebt dan kun je het beste er maar mee leven :-?
di, 08/31/2004 - 11:09 Permalink
marjolyn

Gelukkig is het niet pijnlijk, dus er valt mee te leven.
Af en toe laat mijn hoektand nog even weten dat ie er nog zit, dan gaat ie een beetje zeuren, zijn jouw kiezen trouwens ook een beetje verkleurd?
Mijn hoektand is wat donkerder geworden.

Groetjes Marjolijn.
di, 08/31/2004 - 14:49 Permalink
Buppie

Ja bij mij is de kies ook verkleurd, volgens mij is dat normaal.
Er gaat wel een kroon op, hopelijk nog dit jaar.
Ik ben net verhuisd en dat kost ook veel geld.
Het kan zijn (vergeten te vertellen) dat wanneer je vermoeid bent zo'n gevoelige wkb tand of kies gevoeliger kan worden.

Wellicht dat je na een paar maanden ofzo de kies helemaal niet meer voelt, vlak na de wkb deed de kies erg pijn dat ebte langzaam aan weg.
Nu voel ik 'm af en toe nog...

Groet
di, 08/31/2004 - 22:55 Permalink
marjolyn

Is dat zo? dat je moe bent en je wkb tand wordt gevoeliger daar is me niets van verteld ofzo.
Bij hoeft er geen kroon op want daar is me ook niks van verteld dus hopelijk komt er geen kroon op die dingen zijn trouwens ook duur, dus dat wil ik mijn moeder besparen :wink:

Mijn tand is al iets van 3 maanden gevoelig en gaat binnenkort zijn vierde maand in.
Maar de 27ste moet ik toch weer naar de tandarts helaas :cry:
Voor controle.

Groetjes Marjolijn
wo, 09/01/2004 - 12:15 Permalink
Roxanne

Misschien een stomme vraag,

maar hoe kan een kies waar géén zenuw meer inzit, wel pijn doen? :-?

Groetjes :smt006
wo, 09/01/2004 - 14:32 Permalink
marjolyn

Goeie vraag.
Bij mij doet ie niet pijn, maar is gewoon gevoeliger.. maar dat zou ik inderdaad ook wel willen weten als er geen zenuw meer inzit en toch gevoeliger kan zijn
wo, 09/01/2004 - 14:50 Permalink
de digitale tandarts

Het kan om verschillende redenen nog pijn doen o.a.:

In de tandkas (alveole) waar de tand/kies met vezels (ligament) aan vast zit, bevinden zich wel zenuwen die bijvoorbeeld overbelasting kunnen laten voelen.

Tevens kunnen bacterien die achtergebleven zijn in het wortelkanaal voor irritatie/ontsteking zorgen in het gebied van de wortelpunt (apex), wat weer gevoeligheid veroorzaakt.

Soms kan een vijl of doorgeperst vulmateriaal na de behandeling nog enige tijd voor napijn zorgen.

Soms kan pijn uitstralen

Soms kan zelfs de pijn blijven ondanks dat de oorzaak is weggenomen, dit wordt fantoompijn genoemd.

Zo zie je dat er heel wat verklaringen zijn en waarschijnlijk ben ik ik er nog een aantal vergeten te noemen.
wo, 09/01/2004 - 15:41 Permalink
dj

Deze thread is ook relevant in dit kader denk ik..
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=3408&highlight=zijkana…

Je ziet hier dat naarmate je dichter bij de apex komt er meer zijkanaatjes voorkomen, voor bloedtoevoer maar waarin ook zenuwen kunnen zitten. Ik vermoed dat het niet uit te sluiten is dat hier zenuwen of zelfs slechts een enkele zenuwcel in blijven zitten omdat ze gewoon te fijn en vertakt zijn om uit te vijlen. (Ik zou me kunnen voorstellen dat dit een van de redenen is om bv calciumoxide of andere stoffen in te sluiten.)

Juist omdat er van tevoren al sprake was van een ontsteking van de de pulpa (anders was er geen wkb uitgevoerd) lijkt het me dat je kans hebt dat er restjes ontstoken zenuw in deze zijkanaaltjes blijven zitten en dat deze onsteking verder gaat, waarna de bacterien zich verspreiden in het gebied rond de wortelpunt.
Ook zou ik me kunnen voorstellen dat de normale bloedcirculatie door de zijkanaaltjes is verstoord waardoor de zenuwen afsterven. Dit materiaal zal dan denk ik vaak ook weer ontsteken.

Mensen hebben hier ook al eens verteld dat er een scheurtje bleek te zitten in een kies met een wkb. Ik kan me voorstellen dat als daar krachten op worden uitgeoefend dat er dan beweging rond het breukvlak onstaat en dat zal dan pijn veroorzaken in de zenuwen bij de ligamenten rond het breukvlak.

Doeg
wo, 09/01/2004 - 18:28 Permalink