Vullingen, pijn bij kauwen!!

Author:
tintin
Posted:
di, 09/07/2004 - 12:43
Vraagje,

Heb vorige week 2 vullingen gekregen linksboven in mijn mond.

Nu heb ik sindsdien aan die kant pijn als ik eet, een soort pijnscheuten.
Heb vanmorgen tandarts gebeld die zei dat ik het aan moest kijken omdat ik naast het kauwen geen pijn heb. Anders moet er een WKB gedaan worden (ik ben zo bang!!!).

Is het normaal dat je na het inbrengen van vulling deze 'pijnscheuten' hebt/kan hebben? Het is overigens niet direkt begonnen, heb er nog 2 dagen geen last van gehad!

Is er ook evt. iets dat ik preventief kan doen? Ik ontlast die kant al maar bijv. spoelen of zo?

Dank
minique

Soortgelijke vragen zijn al vaker beantwoord op het het forum en dit is een antwoord:

Het grootste nadeel van de witte vullingen zijn de klachten die u beschrijft; pijn bij kauwen en pijn bij warm en koud.

Dit kan een hele tijd aanhouden. De pijn bij kauwen wordt veroorzaakt doordat een vulling tijdens het uitharden (met de speciale lamp) krimp vertoont en er dus spanningen in de kies ontstaan. Deze spanningen worden door de zenuw vertaald in pijn bij kauwen.

De pijn bij warm en koud wordt veroorzaakt doordat de witte vulling anders warmte en koude geleid dan een normale kies.

De pijn kan inderdaad een paar maanden aanhouden maar zal op een gegeven moment (dus mogelijk na een paar maanden) minder worden.

Mocht de pijn toch niet minder worden dan is de zenuw dus dermate beschadigd dat er een wortelkanaal-behandeling nodig is. Dit kan gelukkig altijd nog; zelfs als er al een kroon op de kies zit.

Er vanuit gaande dat er bij jou ook witte vullingen zijn geplaatst, kan ik me de reactie van jouw tandarts dus best voorstellen. Als ik jou was, zou ik ook zeker proberen het nog even aan te kijken als de pijn niet al te erg is.

:smt006 Monique
di, 09/07/2004 - 12:56 Permalink
tintin

sorry had wel wat zitten lezen en kwam hem zo een, twee drie niet tegen. Het zijn idd witte vullingen!

Als jij zegt dat dit maanden kan duren is het dan zo dat dit geen schade op kan leveren? De tandarts zei dat de zenuw af kan sterven maar dat dit dan ook minder pijnlijk is bij een WKB.

Kauwen op iets "hards" korsten van brood e.d. kan totaal niet meer met links (is dit normaal?)

Alvast dank!!
di, 09/07/2004 - 12:59 Permalink
minique

Ehm.... Allereerst: ik schreef niet dat het maanden kan duren, maar dat was een quote van tandarts Van Leeuwen. Als ik het zo lees, kan idd de zenuw afsterven en is dat de enige schade die evt. zou kunnen ontstaan.

En dat kauwen op iets hards, of dat erbij hoort, daar durf ik geen antwoord op te geven. Hopelijk is er iemand anders die daar iets over kan zeggen???????????????????
Wat nog wel even door mijn hoofd schiet: zou het kunnen dat de vulling iets te hoog is???? In dat geval zou je overbelasting van die kies kunnen krijgen met kauwen en dat daardoor de pijn ontstaat!

di, 09/07/2004 - 16:23 Permalink
tintin

Nee die maanden haalde ik idd uit het verhaal van van Leeuwen.

Ik weet niet of de vulling te hoog is, het voelt eerder te diep om eerlijk te zijn.

het is ook (nog) niet zo dat het klopt of uberhaupt tijdens de dag pijn doet.
Ik kauw voorlopig even met rechts wellicht dat het minder wordt!?

Kan ik nog iets preventiefs doen? Spoelen of zo??

Dank alvast!!
di, 09/07/2004 - 18:17 Permalink
dj

Hoi,

Spoelen helpt in dit geval waarschijnlijk sowieso niet veel. Wel is er altijd een kans dat je wat ontstoken tandvlees hebt wat (in en beginstadium) te verhelpen is met poetsen en flossen/stoken. (Bij mij doet stokeren toch wel heel veel).

In jouw geval is er een wat grotere kans dat het met die vullingen te maken heeft denk ik, die schijnen vaak wat meer napijn te geven dan grijze vullingen.

Of het kwaad kan durf ik niet te zeggen, hangt van de preciese oorzaak af. Een week lijkt me kort hoor, toch maar hopen dat het beter wordt zou ik zeggen maar als het te gek wordt wel weer een afspraak maken natuurlijk.

Ik hoop dat het goed komt!

Doeg,
di, 09/07/2004 - 18:51 Permalink
tintin

Lief van je dat je zo meedenkt, waardeer ik enorm!

Ik moet over 2 weken terug naar de tandarts, moest nog een gaatje aan de andere kant laten vullen, dus tot dan wacht ik sowieso.

Lees idd veel dat die witte vulling wat meer napijn bezorgen, heb 1x eerder een gaatje gehad (ben 30 dus valt mee) en dat is met zilver gevuld en geen last van gehad. Maar goed voor alles moet een eerste keer zijn. Ik lees hier dat sommige er wel een paar maanden last van hebben en het is (nog) niet zo dat ik er niet meer kan functioneren dus wacht maar even af. Heb speciaal sensodyne gekocht, de paradontoloog van mijn vriendin zei dat dit een goede tandpasta is voor gevoelig tandvlees. En stoken doe ik ook al 2 weken 1x per dag met een houten stokertje met platte kant. Kan ook wel wat flossen.

Wat is er eigenlijk beter? Rager of houten stekertje? Paradontoloog zegt rager maar tandarts zei houten stoker met platte kant...!?!?!

Nogmaals dank voor al je tijd en aandacht!
di, 09/07/2004 - 19:50 Permalink
minique

Net als DJ denk ik ook niet dat spoelen in jouw geval veel zal helpen en dat het 'probleem' bij de vulling zit.
Het lijkt me een heel verstandig besluit om het nog een tijdje aan te kijken. Een wkb kan altijd nog.

Stokers of ragers: volgens mij hangt het ook een beetje af hoe groot de ruimte tussen de tanden/kiezen is. Ik krijg maar op een paar plekken een rager ertussen, een stoker gaat op de meeste plekken, maar bij mijn voortanden kom ik er met de allerdunste stokers niet tussen, daar ga ik dus weer met een flosdraadje tussendoor.

Ik dacht trouwens dat Sensodyne meer is voor blootliggende tandhalzen en dat Parodontax meer voor het tandvlees is (althans, dat is zo volgens de reclames).

di, 09/07/2004 - 20:37 Permalink