Ontstoken zenuw, kan dat komen door verkeerde behandeling?

Author:
Tommie
Posted:
ma, 08/16/2004 - 16:11
Hoi,

Ik ben na 7 jaar eindelijk weer naar de tandarts gegaan, koste wat moeite, maar ik ging wel.
Nu had ik een gaatje in m'n voortand en die is natuurlijk gevuld.
De eerste 3 weken had ik pijn na iets warms of kouds, maar dat was weer over zodra de tand weer "op temperatuur" was.
Als ik iets zoets at ging ik zowat door de grond.

Volgens mijn tandarts was dit een gevoelige tandhals en heeft er verder geen aandacht aan besteed.
Wel merkte die nog op dat het geen ontsteking kon zijn omdat het een heel ondiep gaatje was en ik er nog wel bij kon slapen.... en anders zou het een wkb worden die 500 euro gaat kosten.
(leuke opmerking, geeft de burger moed)

Dit bezoekje was vrijdags en jawel zaterdagnacht werd ik wakker en ik wist niet wat ik meemaakte, ik kon niet eens voelen waar de pijn vandaan kwam, het leek wel m'n hele kaak te zijn.
Zondag dus de hele dag mee gelopen en pijnstillers geslikt en maandag ochtend 07:55 gebeld maar er was geen plek... dus nog een dag met die pijn.

Nu is dus de vraag (na dit hele verhaal) hoe kan dit nu gebeuren terwijl het een ondiep gaatje was en de tandarts er niet eens aandacht aan bestede toen ik klacht had over de pijn?
Kan een zenuw ook gaan ontsteken zonder dat er bacterien bij zijn gekomen?
(het moet iets zijn wat de tandarts heeft gedaan, ik heb 7 jaar nergens last van gehad en nu ik eindelijk weer ga...)

500 euro is een hoop geld en was eigenlijk bedoeld voor de behandelingen van de rest van mijn gebit, na dit geintje is het geld op en weet ik ook weer waarom ik niet ging.

Of is het de tandarts zijn schuld en hoort dit kosteloos hersteld te worden?
Van Leeuwen

Als een gaatje een lange tijd aanwezig is in het gebit is er vrijwel altijd sprake van zenuwschade. Deze schade kan natuurlijk hersteld zijn door het lichaam zelf en dan heeft u hier helemaal geen pijn aan. Wanneer er echter geboord wordt in een tand of kies geeft dit ook schade aan de zenuw. Ook deze schade kan weer hersteld worden door het lichaam zelf. Wanneer eem tand of kies gevuld wordt geeft dit ook schade; deze scahde kan ook weer hersteld worden door het lichaam.

Het kan echter helaas voorkomen dat de schade niet door het lichaam hersteld wordt en de zenuw gaat ontsteken. Dan moet er een wortelkanaalbehandeling plaatsvinden.

Het komt ook vaak voor dat witte vullingen in het begin heel gevoelig zijn met warm en koud (en met kauwen). Gevoeligheid met zoetigheid wordt ook weleens vermeld.

Ik denk dat de beste oplossing is om het een en ander eens met uw tandarts te bespreken (op een zakelijke maar toch vriendelijke manier). Hij zal u vast nog meer informatie kunnen geven.

Suc6

Gr. Maurice
zo, 09/12/2004 - 12:08 Permalink