fantoompijn ?

Author:
Annea
Posted:
di, 09/28/2004 - 21:23
Hallo,

Na een wkb en een apex blijf ik napijn aan de kies houden (nu bijna 5 maanden na de wkb en 2 maanden na de apex). De pijn is continue en bij vlagen zeer heftig.
De kaakchirurg zegt dat ik geen pijn meer kan hebben aan de kies (ziet niets aan kies) en dat het 'gewoon' fantoompijn is. Ik moet hier maar mee leren leven is mij keihard gezegd.

Weet iemand hier meer van af en ook van het verloop ?

Ik voel de pijn echt uit deze kies. De pijn is erger als ik erop druk op eet.
Vind het heel moeilijk om me hier bij neer te leggen. Het ontregeld mijn leven. Het trekken van de kies weigert de chirurg, al heb ik gezegd dat ik bereid ben het risico te nemen opdat de pijn niet over gaat na bijna een 1/2 jaar zwoegen.

Ik hoop dat iemand meer info heeft.

Alvast bedankt,
Ann
minique

Ik weet natuurlijk niet of wat ik nu schrijf, voor jou ook kan gelden, maar het zou misschien ook een breuk in de wortel kunnen zijn. Ik heb zelf nl. dit voorjaar een wkb gehad en bleef daarna ook maar flink last houden. De tandarts was ervan overtuigd dat hij alle wortelkanalen had gehad en op foto's was geen ontsteking van de wortelpunt te zien. Er waren dagen dat het wel te doen was, maar er waren ook dagen dat ik op m'n kop stond van de pijn. De combinatie warm-koud gaf vaak veel pijn en ook belasting van de kies.
Na nog een keer de pijnklachten gemeld te hebben, deed hij de tik-test en daaruit bleek dat tikken op de ene knobbel veel pijnlijker was dan op de andere knobbel. Mijn tandarts kwam daardoor tot de conclusie dat er een verticale breuk in de wortel moest zitten (is niet op foto's zichtbaar) en daar kon hij niets aan doen, behalve trekken. Ik heb er nog wel een paar weken de tijd genomen om zelf tot dat besluit te komen, want ergens hoopte ik dat hij het fout had natuurlijk. De tandarts heeft toen toch nog weer een aantal testjes gedaan (o.a. warmte-koude combi). Ik kan je zeggen dat ik na het trekken geen centje pijn meer heb gehad, dus voor mij de juiste beslissing. Er was geen breuk in de wortel zichtbaar, maar zelfs een haarscheurtje schijnt al behoorlijk wat pijnklachten te kunnen geven.

Nogmaals: niet gezegd dat dit bij jou ook aan de hand is, maar het is misschien een mogelijkheid waar je je tandarts even naar moet vragen!
Op zich bestaat fantoompijn natuurlijk ook!!!

Heel veel sterkte en succes!
En laat eens horen hoe het is afgelopen.

:smt006 Monique
wo, 09/29/2004 - 08:28 Permalink
Annea

Dank voor je reactie Minique. Fijn dat de pijn voor jou na het trekken gelijk over was ! Dat moet fijn voelen.

Ik wil me niet te vlug bij de optie fantoompijn neerleggen, want er kunnen toch meerdere dingen aan de hand zijn. Maar net als jij wil ik de kies ook niet te vlug trekken.
De kaakchirurg gaat nu volgende week een apex aan de binnenkant van de bovenkies doen, want de 3e wortel is nog niet bekeken. De andere wortels heeft hij al via de buitenkant gezien.

De optie breuk houd ik zeker in mijn achterhoofd voor hierna, aangezien het met eten en druk op de kies meer pijn doet. Ook met warme dingen af en toe.

Groetjes !
Anne :smt006
wo, 09/29/2004 - 12:38 Permalink
minique

Hoi Anne,

Ik hoop voor jou dat het iets anders is dan bij mij... En dan vooral dat het ook nog iets is waar je nu toch snel vanaf komt!

Succes en sterkte!

wo, 09/29/2004 - 13:27 Permalink
Moon

Ik herken je verhaal. Bij mij blijft inderdaad een kies na een kanaal behandeling en apex behoorlijk pijnlijk. Inderdaad bij mij ook door druk pijnen en soms warm koud. Ik heb dit al meerdere malen bij de tandarts aangegeven. Gelukkig neemt mijn tandarts de klacht serieus. Mocht ik er ondragelijke pijnen aan krijgen, word ik weer doorgestuurd naar de kaakchirurg en worden de wortels verwijderd ( als ik t goed onthouden heb... toen de naam kaakchrirug viel, schoot ik al in de stress). Want mijn tandarts vermoed dat het een chronische ontsteking van de wortels is.
Maar goed, held die ik ben... nogsteeds pijn... maar het is nogsteeds te dragen!
Maar t blijft vervelend! Hou me op de hoogte wat het bij jou nou is!
wo, 09/29/2004 - 14:20 Permalink
dj

En ik moet erbij zeggen dat een kaakchirurg die reageert met "dat kan niet" reageert op een patient die aangeeft "die kies doet pijn" naar mijn mening niet goed zit.

Er zijn zeer veel berichten op het forum geweest met de strekking: "ik heb een wkb gehad, heb wel pijn aan die kies, volgens iedereen kan dat niet want de zenuw is eruit." Het is helemaal niet zeker dat er na een wkb geen zenuwcellen meer in een element zitten, en er zitten nog altijd zenuwen bij de apex, bij de ligamenten, in het tandvlees.
wo, 09/29/2004 - 15:25 Permalink
Annea

Dank voor je reactie DJ en Moon
Al die kennis hier sterkt me wat in de hele boel.

Ja, die kaakchirurg ..., ik snap er niets van. Het lijkt wel of hij besloten heeft me gewoon niet te willen helpen. Hij luistert nagenoeg niet naar de symptonen en lijkt niet te willen analyseren. Ik zou gewoon geen pijn meer kunnen hebben, klaar ! Dat is na 1 wkb, 1 antibiotica-kuur en 1 apex de conclusie. Hij wil als laatste (na een lang en moeizaam gesprek) nu nog 1 apex via de binnenkant doen.

Misschien een hele gekke vraag hoor, maar kan de kaakchirurg in dit soort gevallen veel meer zien / signaleren, analyseren etc dan de tandarts door bepaalde kennis, ervaring, foto's of iets dergelijke. En dan bedoel ik buiten de apex-operatie zelf om.

Met mijn tandarts kan ik nl. veel beter door de bocht ...
wo, 09/29/2004 - 18:19 Permalink
Moon

volgens mij is de apparatuur die de kaakchirurg gebruikt veel geavanceerder als die van de tandarts en kan een kaakchirurg foto's maken van het geheel, terwijl die van de tandarts bepaalde gebieden kan herkennen. Kaak chrirugen hebben meer verstand van dingen als tandarts hebben!

Kan je niet aan je tandarts vragen om een verwijsbrief waar hij alles in detail opschrijft en wat er van de kaakchrirug verwacht wordt????
wo, 09/29/2004 - 18:49 Permalink
minique

Ik denk dat wat Moon zegt weleens waar kan zijn, maar zeker niet altijd! Hoe geavanceerd de apparatuur van de tandarts is, zal wisselen. De ene tandarts zal net een nieuw pand hebben, met het nieuwste van het nieuwste aan apparatuur en de ander 'doet' het met oudere spullen. En verder denk ik dat het ook met de interesse van de tandarts te maken zal hebben: zo heb ik zelf bijv. een 'gewone' tandarts die zich ook veel bezighoudt met kaakchirurgische ingrepen (dus ook apex e.d.) en implantaten en ik betwijfel eerlijk gezegd of hij er veel minder vanaf zal weten dan een kaakchirurg.

Anne, ik denk dat je er verstandig aan doet om je tandarts eens te raadplegen wat hij van de aanhoudende pijnklachten vindt. Wie weet ziet je tandarts wel iets wat de kaakchirurg tot nu toe over het hoofd heeft gezien, bijvoorbeeld dat het een andere kies is waar de pijn vandaan komt. Ik had er vanmorgen nog niet aan gedacht, maar het komt weleens voor dat iemand denkt van een bepaalde kies last te hebben, maar dat de klachten in feite bij een naastliggende kies bijv. vandaan komen. En als de kaakchirurg tot nu toe alleen maar naar die vervelende kies heeft gekeken, dan zal hij zoiets misschien 'over het hoofd' zien. Het is maar een voorbeeld hoor!

En vooral verstandig ook, denk ik, omdat je zelf al het gevoel hebt dat de kaakchirurg je eigenlijk niet meer verder wil helpen.

Succes!
wo, 09/29/2004 - 19:01 Permalink
Wijstand

Mijn ervaring met pijn aan of beter bij betrekking tot kies (verstandskies) zeker als deze zelf (de kies) geen belasting is (zijn), kan de pijn die erachter zit veel meer betrekking tot het verleden van een mens hebben.

Veel verstand generatie betogen zit diep in de kern van de kies die verstandskies genoemd werd...
Als je leven lang verstand een kies erachter zit maar ( politiek niets verandert ) zit de kies ook vaak goed vast en doet geen pijin voel het soms oneindige pijn, kies verstand laat los geef het gevoel pijn laat jou los.

Meer over gevoelsleven en verborgen pijn door deze kies:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verstandskies

Auteur: http://viewunity.org/index.html#!/c/0/offset=0&sort=nameAsc <<< Homepage
Voor stopen of doorgaan met roken: http://viewunity.org/index.html#!/Your-Plan-To-Smoke-Or-To-Stop-Smoke/c…
di, 08/25/2015 - 18:17 Permalink
Wijstand

Mijn ervaring met pijn aan of beter bij betrekking tot kies (verstandskies) zeker als deze zelf (de kies) geen belasting is (zijn), kan de pijn die erachter zit veel meer betrekking tot het verleden van een mens hebben.

Veel verstand generatie betogen zit diep in de kern van de kies die verstandskies genoemd werd...
Als je leven lang verstand een kies erachter zit maar ( politiek niets verandert ) zit de kies ook vaak goed vast en doet geen pijin voel het soms oneindige pijn, kies verstand laat los geef het gevoel pijn laat jou los.

Meer over gevoelsleven en verborgen pijn door deze kies:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verstandskies

Auteur: http://viewunity.org/index.html#!/c/0/offset=0&sort=nameAsc <<< Homepage
Voor stopen of doorgaan met roken: http://viewunity.org/index.html#!/Your-Plan-To-Smoke-Or-To-Stop-Smoke/c…

Conclusie laat niet in eerste plaats wat voor tand en heel special een verstand kies niet zomaar uithalen. Dit i.v.m. tanden zijn in eerste plaats voor de opname door kauwen in maalbewegingen nodig om de brandstof ( voeding ) die de mens nodig heeft om in leven te blijven nodig. Ook als is de pijn nog zo groot als je geen tanden meer hebt weet je pas wat je mist. Een pijn klacht waar geen echter aan de tand te zien toestand is ( rottende door bacterie goed te zien belaste tanden ) waar dan ook geen gastje meer te vullen valt zijn voor de balans in verhouding hoe veel tanden zijn nodig voor een goeie energie opname. Als het niet ander kan moet een tand wat voor een tand het is toch wel getrokken worden. Meer is de aandacht te bekijken i.v.m. benodigde energie opname ( voeding te eten kunnen met eigen tanden ) het eerste doel, niets anders.

Tanden en special de verstandskiezen zijn zo lang als mogelijk pijnvrij te houden, ook als zit de hiervoor benodigde vulling op de raarste achterste plekke in de mond van de cliënte.

De cliënte is klant en de klant is koning, er moet naar de cliënt/klant (koning) geluisterd worden. Als deze beweert met een vulling hoe dan maar ook het beste verder door zijn leven kan komen zonder door fout behandeling door gewoon maar de tand te trekken zou in deze geval niet de beste oplossing zijn.

Pijn klachten kunnen ook door het brein geestelijk gestuurd zijn met wisselwerking dat er ook daadwerkelijk een ontsteking in de zenuwen van een of meerdere tanden te vinden zou zijn door scan ( MRI & Radiologie) de tand zelf ziet er helemaal niet uit zo komt
in velen gevallen de tandarts tot de mening u tanden zijn goed maar als u pijn van deze heeft kan de tand wel getrokken kunnen worden.

Hierdoor komen fantoomklachten pijn rond om de kaak kies tot zelf diep in de hoofd, als vaardigheden op gebouwd kunnen worden de door het hersenen in de door deze fout gestuurde signalen naar de kaak tandstelsel ook anders te voorkomen, dit hel zeker als aan de tand niets te zien is.

Er bestaan mogelijkheden alleen maar de zenuw te behandelen of volledig voor altijd te verdoven zonder dat dat de kaak of tand hieronder moet lijden of eerder zal hoe dan maar ook uit zou vallen.

Als koning die iedere klant is zo dus in iedere geval heel zeker een cliënt is de mening van deze het meest belangrijke voor dat er een plan in behandeling gezet wordt. Uitdaging aan de geestelijke genezing instellingen, de tandzorg ( geheel de welvaart maatschappelijk interesse zijn tanden die zijn het meest belangrijk voor goede levensverhouding tot jou lichaam ) en vergelijkbare klachten die misschien bij mensen uit de zorg waar iedereen onder valt.

Als de pijn zo sterk is dat je denkt alles te doen om deze pijn kwijt wilt raken doe er een test, is de pijn verzekerd van waar uit ik denk daar moet de plek van pijn zijn, in zekere geval als deze pijn door jou heel lichaam zich niet zwijgend van pijn voortplant als iets wat niet in de ene of andere tand of zelf niet in het mens ene lichamelijk orgaan te vinden is.

Pijnstillers doen hun werk, maar zijn alleen maar een oplossing voor korte duur door te lang gebruik komt verslavingseffect op en de dosis werd bij te lange inname een steeds hogere moeten zijn. Pijnstillers waren helemaal niet nodig als de oorzaak van de pijn per direct gevonden zou kunnen worden. Om dit er niet zo is zijn voor vele mensen een tijdje onder medische begeleiding pijnstillers allen maar een korte weg naar de bron van pijn. Anders is een verslaving voorgeprogrammeerd die erger is als iedere pijn.

Verslaving = Pijn

Als de pijn alleen maar weg blijft door pijnstillers wordt de hersenen i.v.m de hele mens, lichaam geest, ziel geconditioneerd op basis van de natuurlijke functie ( afweerreactie ) niet op normale basis functionerend maar geleid door agressie uitbarsting ( sociaal gedrag) een overdosering pijnstillers hebben met de verschillenden effecten die dit zijn het gevolg.

Een mens zonder pijn beseft de mens, weet pas wat de mens mist als het er niet meer is. Pijn!

http://www.clientenplein.nl Dr.Prof.Raymond Demitrio Tel

RDTEL
Nijmeegsebaan 61
6525DX Nijmegen
Gelderland EU
Email: TEL@POST.COM
Call: +31 (0) 613 803 782

PS recensie zit in de geloof, dat mens zonder pijn voor beter leven is als mens leren doet met pijn om te gaan als laatste conclusie, en vorm van vrede begint met je zelf zonder pijn hoe dan maar ook pijn doet altijd ook opkomende geweld op iets, is
zelf leidinggevende voor gedrag van oorlog anderen tegenover alles dit doet pijn. Als de mens niet van de pijn af komt is het erg.
wo, 08/26/2015 - 10:50 Permalink