Tandvleesonstekingen door mondwondjes door antidepressiva

Author:
Sebazzz
Posted:
do, 09/30/2004 - 17:20
Ik slik AD en heb veel leest van hele pijnlijke plekken boven in de hoeken bij mn kaak zeg maar daar op het vlees, waarschijnlijk door te weinig kwalitatief spuug door het gebruik van mn medicijnen, maar wat kan ik hier nou aan doen?
marionrene

Ik heb ook jammer genoeg geen oplossing, maar ik heb dit wel meteen doorgegeven aan mijn man toen ik dit las. Hij slikt ook al zo'n kleine 3 jaar 2 soorten antidepressiva en dat zal hij zijn leven lang moeten slikken.
Nu heeft hij het laatste half jaar de ene ontsteking na de andere. Hij is al wel 12 x bij de tandarts geweest en de kaakchirurg. Wortelkanaalbehandeling na behandeling, net een apex resectie achter de rug, en de kaakchirurg zei dat er nog een ontsteking zat in de kies ernaast. Mijn man heeft wel altijd een hele droge mond van de medicijnen. Kan dit idd hiervan komen en wat zou dan een oplossing zijn. Nog meer medicatie om weer speeksel aan te maken, vind ikzelf overdreven, hij slikt ook al tabletten tegen maagzuur vanwege de anti depressiva. Hij gaat komende week met de tandarts en de huisarts contact opnemen. Ik ben zo blij dat ik dit nu las, want niemand legde deze link.
zo, 10/03/2004 - 19:26 Permalink
Sebazzz

Nee is dat nog nooit gelegd dat verband? Raar hoor mijn tandarts zei het meteen! Een droge mond is funest voor de mondhygiene, speeksel is er om de mond schoon te houden van allerlei schadelijke baterien..

Xylitol kauwgom kauwen, spoelen met zout water dat soort dingen helpen wel een beetje..

Maar goed, tis misschien beter om eens te overleggen met de huisarts en tandarts inderdaad.. succes!
zo, 10/03/2004 - 19:51 Permalink
marionrene

Ik moet je eerlijk zeggen dat wij dat verband zelf nooit hebben gelegd en onze tandarts weet niet dat hij de antidepressiva slikt. Daar is het eigenlijk nog nooit over gegaan, anders vertelt hij dit wel.
Zout water spoelen wist ik niet. Hij spoelt nu wel veel met cordosyl chloorhexidine oplossing omdat hij net een apex resectie heeft gehad.
zo, 10/03/2004 - 19:57 Permalink
Roxanne

Tip: Als uw man, kinderen, vrouw enz. medicijnen slikken, of nieuwe krijgen ALTIJD doorgeven aan de tandarts, ivb met verdoving, en dergelijke dingen.

Groetjes :smt006
ma, 10/04/2004 - 13:24 Permalink
marionrene

Maar roxanne, het klopt dus wel dat je erg veel problemen kan krijgen als je antidepressiva slikt? En zijn er oplossingen voor, behalve kauwgom eten en zout water spoelen? Is dan de enige optie, een kunstgebit??
Hij is nu al met de 4e wortelkanaalbehandeling bezig en 1 apex tot nu toe vanaf augustus 2004. Dat is toch niet normaal. En de kaakchirurg verwacht nog meer trubbels zei hij. omdat er een ontsteking ook nog zat naast de kies waar de apex uitgevoerd is.
ma, 10/04/2004 - 13:40 Permalink
de digitale tandarts

Speeksel speelt een belangrijke rol in de mondgezondheid. Speeksel smeert o.a. de slijmvliezen/tong/tanden, neutraliseert zuren, voert plak en voedselresten af en heeft tevens een remmende invloed op bacteriegroei.

Indien iemand een droge mond heeft (xerostomie) wordt mondhygiene heel belangrijk. Dus zeer zorgvuldig poetsen (fluoride tandpasta) en tevens ook tussen de tanden en kiezen reinigen (floss/stokers/ragers) is vereist; ondersteuning door een mondhygienist is ook vaak aan te raden.
Verder moet je het aantal eet en drinkmomenten proberen te beperken op een dag en in overleg met een tandarts of mondhygienist kan je het aantal fluoridemomenten uitbreiden door bijv. te gaan spoelen met een fluoridehoudende mondwater (o.a. ACT).
Kauwgom (xylitol) helpt de speekselproductie te stimuleren en vermindert het aantal gaatjes en wordt daarom ook aangeraden.

Om het gevoel van een droge mond te bestrijden bestaat er ook kunstspeeksel, een voorbeeld is saliva orthana wat bij de apotheek te koop is.

Lees veder op dit onderwerp op google met search string 'dry mouth' of 'xerostomia'
ma, 10/04/2004 - 15:06 Permalink
marionrene

Daar heb ik al heel wat aan. Poetsen doet hij echt 2-3 x per dag, maar flossen niet. Dus dat en xylithol kauwgum of mondspoeling kan hij dus extra doen. Ik hoop alleen dat het niet te laat is, als hij al zoveel ontstekingen heeft.
ma, 10/04/2004 - 16:30 Permalink
dj

Lees flink veel op de site! Zoek maar eens op stokers/floss tandenborstel, zuur etc dan kom je heel veel info tegen!

Een aantal dingen licht ik er nog uit:
- poets niet kort na het eten of drinken van zuur, geef het een uur.
- Spoel wat met water of melk na zuur.
- Kijk in deze omstandigheden sowieso uit met zuur, vermijd dat maar behoorlijk. Maagsap en cola zijn het allergevaarlijkst.
- Beperk ook het gebruik van suiker. Als je wel suiker gebruikt is het niet onlogisch dat dan in niet zure produkten te doen, zoals door de thee of in een gevulde koek ofzo. Hierma kun je namelijk wel binnen het uur poetsen.
- Suiker maar ook in mindere mate zetmeel (aardappelen, brood, rijst pasta, peulvruchten, meel, brinta etc) wordt in de mond omgezet tot zuur. Probeer de toepassing van kunstmatig speeksel, xylitol, water etc zeker op de momenten dat je een zuurstoot verwacht in mond toe te passen. Hiervoor is wat begrip van microbiologie en chemie handig.
- Mhh, zet zo'n moisturizer op je cv's? (zo'n waterbakje wat je eraan hangt.)
ma, 10/04/2004 - 19:32 Permalink
Martin1964

Haloo allemaal,
Ik gebruik sinds maart 2006 anti-depressiva en heb sindsdien al 10 behandelingen gehad voor afgebroken tanden, gaatjes e.d. Dat de anti-depressiva de oorzaak zijn voor mijn klachten is mij wel duidelijk. Vandaag weer naar mijn tandarts geweest en hij heeft ze maar weer gevuld. Maar nu deed hij de mededeling dat mijn gebit zó hard achteruitgaat dat het plaatsen van kronen al geen optie meer is, maar alleen nog een kunstgebit. Kan hij dat wel zo stellen of zijn er nog andere mogelijkheden?
do, 05/24/2007 - 20:04 Permalink