doof gevoel in lip en onderkin

Author:
GJH
Posted:
ma, 10/18/2004 - 10:01
Vorige week woensdag is mijn verstandskies linksonder verwijderd door de kaakchirurg. Het herstel gaat op zich goed, de zwelling wordt snel minder. Maar ik heb wel een doof gevoel in mijn linker onderlip en linksonder mijn kin. Er is denk ik dus een zenuw beschadigd / bekneld is. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe lang kan het duren voordat dit zich herstelt?
de digitale tandarts

Belangrijke zenuwen die door tandheelkundige behandelingen in de onderkaak (tijdelijk) beschadigd kunnen worden zijn de nervus alveolaris inferior, nervus lingualis en de nervus buccalis.

De behandelingen waarbij het risico hierop het grootst is, zijn de operatieve behandelingen o.a. het trekken van een verstandskies, zetten van implantaten en operatieve behandeling van ontstoken wortelpunten (apex resectie), soms ook mogelijk na het geven van een verdoving.

De eerste behandeling is bij u uitgevoerd en helaas heeft u nu als ik het goed begrijp een verdoofd gevoel op een gedeelte van uw kin en onderlip.
Hieronder is de nervus alveolaris inferior te zien, deze zenuw loopt vlak onder de kiezen.

http://www.tandarts.nl/imagesforum/nervus.gif
Van het linkerdeel is de buitenste laag van het bot in de tekening weggelaten en is te zien dat de zenuw takjes afgeeft naar de kiezen. In het rechterdeel is te zien dat de zenuw daar naar buitenkomt en o.a. naar de kin en lip loopt.

De zenuw verzorgt dus niet alleen het gevoel van de tanden en kiezen in een kaakhelft, maar ook het voorste deel van het tandvlees, een deel van de lip en kin van deze helft.

Tijdens een behandeling, zoals bij u is uitgevoerd, kan de zenuw gekwetst worden. Nadat de verdoving dan uitgewerkt is, voelt men een verdoofd gebied en/of tinteling/jeuk in de behandelde kaakhelft. Meestal is dit voelbaar in de kin en/of de onderlip.

Laat de kaakchirurg dit onderzoeken, hij/zij kan het beste de situatie beoordelen.

Over het algemeen keert het gevoel binnen drie tot zes maanden terug. Prikkelingen/ tintelingen zijn vaak als een goed teken te beschouwen.

In sommige gevallen kan door stimulatie en/of chirurgische reconstructie geprobeerd worden de zenuwfunctie te verbeteren, echter zal in de meeste gevallen worden afgewacht in welke mate het gevoel terugkomt.

Succes!
ma, 10/18/2004 - 10:43 Permalink
GJH

Bedankt voor de informatie. Ik ga morgen naar de kaakchirurg, die zal er naar kijken.

Mijn verstandskies lag half in het tandvlees, volledig op z'n kant, de wortels waren zelfs kromgegroeid tegen het kaakbot. De zenuw lag vlak achter de wortels. Betekent dat een groter risico op zenuwschade?

Op de röntgenfoto van de tandarts kon je de zenuw goed zien, maar die foto was ik helaas kwijtgeraakt op weg naar het ziekenhuis. Daar hebben ze een nieuwe foto gemaakt, maar daar stond de zenuw net niet op. Maakt dit uit voor de behandeling, had de kaakchirurg het anders kunnen doen als hij wist dat de zenuw vlak achter de kies lag? Of ligt die zenuw altijd zo dicht achter de kies?
di, 10/19/2004 - 09:36 Permalink
de digitale tandarts

Kans op beschadiging van de zenuw is grotendeels afhankelijk van de relatie tussen de zenuw en de verstandskies, grofweg gezegd hoe dichterbij hoe groter de kans.

De foto die genomen wordt voor het beoordelen van de verstandskiezen is een OPG en beslaat de hele kaak. Helaas is ondanks alle informatie letsel aan de zenuw niet altijd te voorkomen, bespreek het met de behandelend arts.

Sterkte en beterschap!
wo, 10/20/2004 - 06:50 Permalink
GJH

Nogmaals bedankt. Ik ben bij de kaakchirurg geweest en die had al na de ingreep een notitie gemaakt dat hij wel eens een zenuw geraakt zou kunnen hebben. Dat was dus inderdaad zo, maar het zal wel herstellen. Nu, 1 week na de ingreep, voel ik al wat meer.

Overigens is er geen foto van de hele kaak genomen, alleen voor links en rechts een foto van de verstandskies.
wo, 10/20/2004 - 13:34 Permalink