Hier spreekt een angsthaas :roll:
ik heb me toch ineens een PIJN!
En het zit volgens mij niet bij 1 kies, maar misschien is het ook de pijn die doorstraalt.
het zit aan de linkerkant, onder EN boven en de pijn straalt gigantisch uit naar mn oor, het lijkt dus ook alsof ik ook oorpijn heb.
ik heb aan deze kant een kies, waarvan ongeveer een kwart afgebroken is.
dat is nu alweer n paar maanden geleden en ik heb toen stappen ondernomen maar ben toen afgewezen bij n tandarts, en toen deed het al geen pijn meer.. en werd het voor mij weer moeilijk enz enz.. :cry:
de kies die afgebroken is was altijd extreem gevoelig, maar nu dus niet meer!
normaal was t echt een rotgevoel als er bv koud water op kwam, maar nu voel ik dat dus niet eens meer..
pff.. ik ben nu wel in de mood om n (angst)tadarts te bellen maar die momenten duren nooit lang bij me dus ben ondertussen op zoek naar een in de buurt!
wie kan me vertellen wat ze waarsch.gaan doen? :-?
ik heb me toch ineens een PIJN!
En het zit volgens mij niet bij 1 kies, maar misschien is het ook de pijn die doorstraalt.
het zit aan de linkerkant, onder EN boven en de pijn straalt gigantisch uit naar mn oor, het lijkt dus ook alsof ik ook oorpijn heb.
ik heb aan deze kant een kies, waarvan ongeveer een kwart afgebroken is.
dat is nu alweer n paar maanden geleden en ik heb toen stappen ondernomen maar ben toen afgewezen bij n tandarts, en toen deed het al geen pijn meer.. en werd het voor mij weer moeilijk enz enz.. :cry:
de kies die afgebroken is was altijd extreem gevoelig, maar nu dus niet meer!
normaal was t echt een rotgevoel als er bv koud water op kwam, maar nu voel ik dat dus niet eens meer..
pff.. ik ben nu wel in de mood om n (angst)tadarts te bellen maar die momenten duren nooit lang bij me dus ben ondertussen op zoek naar een in de buurt!
wie kan me vertellen wat ze waarsch.gaan doen? :-?
Wil je wel aanmoedigen om toch die moeilijke stap te zetten om te bellen. Als je nu toch in de "mood" bent!!!! Het is heel moeilijk, ik weet het! Maar het is ook de enige manier om van de pijn af te komen!!!!
Sterkte!!!
dus vandaag naar ziekenhuis geweest, EN: kom net bij de tandarts vandaan!!
Zenuwbehandeling gehad en het is me 200000% meegevallen.
ik heb n nieuwe tandarts nu, deze is echt veeeel beter voor mij.
ben blij dat ik gegaan ben, 2 nov. ga ik weer!
het viel me zooo mee, en t mag van mij wel snel 2 november zijn, dan word de kies weer mooi opgevuld..
ik belde mijn oude tandarts vanmorgen eerst, en zei: ' ik heb last van mn kies, er is een stukje afgebroken en nu is hij volgens mij ontstoken'
zn antwoord was: ' oh oke, dat word dus trekken'
had meteen zoiets van: kan dat niet anders?!
dus andere tandarts gebeld, en hij hoeft helemaal niet getrokken te worden!! gelukkig maar!!
pijn door tandknarsen, niets aan te doen volgens tandarts.
Hij had zoiets nog nooit meegemaakt zei hij en vond het maar vreemd dat ik vooral 's avonds last heb en niet met koud en warm eten/ drinken.
Hij zei dat het waarschijnlijk te maken heeft met spanningen.
Nou volgens mij zit er gewoon iets wat hij misschien niet op de foto heeft kunnen zien, kan dat? Ik wacht het nog even af anders laat ik mij doorsturen naar een kaakchirurg. Herkent iemand dit verhaal?
Tot die tijd zit ik vast aan pijnstillers want ik wordt er af en toe gek van. Welke pijnstillers zijn doeltreffend en niet zo heel slecht?
Kijk eens naar je splint tegen het knarsen. Als je er flinke slijtplekken op ziet op de plek waar de pijnlijke kies zit, is het verstandig om je splint door te tandarts te laten aanpassen.
Verder: heeft de tandarts gecontroleerd of de kies/nieuwe vulling te hoog is? Een te hoge vulling geeft ook nogal eens klachten.
Mocht de zenuw ontstoken zijn, dan is dat niet op foto's te zien, zolang de ontsteking binnen de betreffende kies zit (en dus nog niet bij de wortelpunt).
Enne... Ben je heel misschien verkouden? Ook dat geeft nog weleens klachten die lijken op kiespijn!
:smt006 Monique
Bedankt voor je reactie.
Wat betreft die ontstoken zenuw die je nog niet op een foto kan zien, wat zijn daarvan de symptonen?
Ik laat mijn bitje deze week aanpassen. Ik had een nieuwe besteld. Ik had in april gehapt maar blijbaar is mijn gebit erg veranderd, want hij past absoluut niet, hij is veel te groot.
Weet iemand het verschil en voordelen en nadelen van deze bitjes?
Ik had eerst een dikke buigzame en nu een kleine harde. Die laatste zat wel meer confortabel. En het schoonhouden ervan, heeft iemand daar nog tips voor?
Wat een vragen he!
Overigens is het met een ontstoken zenuw niet vreemd dat je 's avonds meer last hebt dan overdag, heb ik begrepen.
Zelf heb ik een harde splint, over de ondertanden/kiezen. Naast dat het je tanden beschermt tegen het knarsen, heb ik zelf ook nooit meer last van hoofdpijn 's morgens bij het wakker worden en ik heb geen stijve kaken meer. Ik weet niet wat het verschil en voor/nadelen van een harde t.o.v. een zachte splint zijn. Wel is een nadeel van splints in het algemeen dat je extra aandacht moet besteden aan het goed poetsen van de tanden/kiezen waar de splint overheen gaat. Doordat daar minder speeksel komt, zijn de tanden ook minder beschermd tegen gaatjes.
Ik poets m'n splint (binnen en buitenkant!) elke avond voor het slapen gaan met een gewone tandenborstel en wat afwasmiddel en dan goed afspoelen natuurlijk.
Als ik jouw antwoord zo lees denk ik inderdaad niet dat het een ontstoken zenuw is aangezien ik geen last heb met warm/koud.
Ik heb een split (zo noem jij het, mijn tandarts noemt het een bitje) boven. Heeft dat een reden waarom iemand hem boven of beneden heeft?
Jij maakt hem schoon met afwasmiddel lees ik, ik met tandpasta is dat niet voldoende?
Trouwens ik ben niet verkouden, wat je ook vroeg.
Ik heb trouwens ook last van mijn oor en zijkant van mijn hoofd (steken) vooral als ik de split niet draag (was hem kwijtgeraakt op vakantie).
Ik hoop dat de nieuw aangepaste split mijn problemen verhelpt! Want hier word ik gek van.
Ik heb een brief van mijn tandarts meegekregen, hoe ik de splint moest schoonmaken en daarin stond 'gewone zeep' genoemd geloof ik. Volgens mij zit er in tandpasta ook schuurmiddelen, die misschien minder goed zijn voor je splint.
Over onder of boven: de meeste mensen hebben 'm boven, dacht ik. Mijn tandarts vertelde dat je van een splint onder minder merkte. Een splint boven heeft ook een laag over je gehemelte, wat minder prettig is. Ik dacht echter later weer ergens gelezen te hebben dat een splint boven beter is tegen het knarsen op zich. Hoe, wat, waar precies weet ik ook niet.
Oorpijn is komt inderdaad ook veel voor als je knarst!
Sterkte en ik hoop dat je klachten snel overgaan met je nieuwe splint!
De Splint die ik had gaat niet over je gehemelte maar alleen over je tanden. Ik ga toch eens aan de tandarts vragen wat voor verschillen je hebt en wat voordelen en nadelen zijn.
Die van mij is 60 euro. In het forum las ik ook veel hogere bedragen.
gr. Marieke