Ik zou graag willen weten welke pijn en klachten een barst of breuk in een tand bezorgd.
En worden de klachten bij barst of breuk in tand steeds erger?
Ik heb nu wat vage klachten in tand. Volgens tandarts is alles ok. Wanneer zij op die tand tikte, voelde ik wat pijn maar ja, .... wat is pijn he. Misschien was wat ik voelde niet abnormaal.
Vandaar mijn vraagje hierboven.
En worden de klachten bij barst of breuk in tand steeds erger?
Ik heb nu wat vage klachten in tand. Volgens tandarts is alles ok. Wanneer zij op die tand tikte, voelde ik wat pijn maar ja, .... wat is pijn he. Misschien was wat ik voelde niet abnormaal.
Vandaar mijn vraagje hierboven.
Ik heb dit voorjaar een kies laten trekken met een breuk in de wortel.
Het heeft een hele tijd geduurd voordat de tandarts tot de conclusie kwam dat het haast wel een breuk moest zijn. Er was toen al een wkb gedaan en de pijn bleef. De belangrijkste reden waardoor de tandarts aan een breuk ging denken, was dat ik had aangegeven dat bij het tikken de ene tik echt gemeen zeer deed en de ander wel wat gevoelig was, maar niet erg. Ik dacht eigenlijk zelf dat hij op 2 verschillende kiezen had getikt, maar hij bleek op de 2 knobbels van de betreffende kies te hebben getikt. Toen hij vertelde dat hij aan een breuk dacht, vielen er voor mij wel enkele puzzelstukjes op hun plek: de kies was een half jaar daarvoor opnieuw gevuld en binnen een week brak er (bij het kauwen op een hard snoepje) een stukje vulling af. De tandarts heeft toen wel gekeken, maar alles leek in orde en ik had er ook geen last van. Pas een week of 5 daarna kreeg ik last met het kauwen van harde/taaie dingen, dat zakte na een paar dagen weer weg, om vervolgens weer terug te komen. Ergens wel logisch, want als de kies pijn ging doen, kauwde ik aan de andere kant en kreeg de pijnlijke kies rust. Zoals gezegd: een wkb heeft niets geholpen. Wat wel steeds bleef, maar wel in wisselende mate, was de pijn bij warm en koud, maar vooral de combinatie warm/koud. Iets koels en daarna iets warms drinken bijv. deed gemeen zeer. Of fietsen door de kou en dan binnen komen in een warm huis: binnen een paar minuten barstte ik van de pijn. Maar ook in de zon zitten kon ik 's avonds goed merken omdat de kies dan meer pijn deed. En elke ochtend stond ik op met hooguit een gevoelige kies, maar vaak merkte ik er helemaal niets van en kwam het in de loop van de dag weer opzetten. Het was ook altijd op dezelfde plek waar het zeer begon te doen en van daaruit trok het verder.
Nadat de tandarts het over breuk in de wortel had, heb ik eerst nog 2 weken doorgesukkeld en af en toe op m'n kop gestaan te hebben van de pijn, heb ik de knoop doorgehakt. Juist omdat er geen 'bewijs' was (was het maar op foto zichtbaar!) heb ik er best veel moeite mee gehad die beslissing te nemen. Voordat de tandarts ging trekken deed hij nog even het warm/koud testje, waarbij ik de plek waar het begon moest aanwijzen. Dat bleek aan dezelfde kant te zijn als waar het met tikken zo'n zeer had gedaan.
Achteraf was er geen breuk in de wortel zichtbaar, maar de pijn was wel van de ene op de andere dag weg. De tandarts vertelde dat een haarscheurtje al voldoende kan zijn om flinke pijn te veroorzaken.
Sterkte!
:smt006 Monique
Fijn je uitgebreide verhaal over de vermoedelijke breuk. Ik zit met hetzelfde als Karel. Ik word heen en weer geslingerd tussen fantoompijn en mijn eigen vermoeden dat toch misschien een breukje. Soms denk ik ook iets aan mijn tandvlees daar.
Ik herken dingen;
ook dat 's morgens opstaan dat het meevalt en in de loop van de dag het erger worden tot 's avonds het ergst ! En het kauwen vermijden, zodat de klachten vanzelf minder zijn. Soms huil ik van de pijn, maar soms denk ik he, zo houd ik het wel uit en misschien gaat het wel over. Dat heen en weer geslingerd worden is vermoeiend.
Soms doet duwen op de kies pijn, soms ook weer niet. Natuurlijk vaak net minder als ik bij de tandarts of kaakchirurg zit. Echte pijnscheuten zoals bij jou bij tikken heb ik niet.
Ik heb over 2 weken een afspraak met de tandarts ingepland om eea nogmaals te bespreken. Ik wil gaan trekken als er in die 2 weken niets veranderd, maar ben ook bang dat het dan niet overgaat en ik tegen het advies van de kaakchirurg inga. Nu moet ik zeggen dat die meneer niet echt plezierig is en nooit echt goed geluisterd heeft naar mijn verhaal. Dit omdat hij niets ziet.
Onzeker, onzeker, onzeker.
Het zou zo erg zijn als je maanden-jaren met pijn blijft lopen, terwijl er toch een oorzaak in de kies is. Veel opofferingen door de pijn zijn reeds gedaan.
Ontzettend fijn dat het voor jou goed heeft uitgepakt en overging. Dat moet een opluchting zijn geweest !
Ik weet precies hoe je je voelt. Idd wordt je heen en weer geslingerd!
Goed dat je voor over 2 weken een afspraak bij je tandarts hebt staan. Ik denk dat het verstandig is als je thuis een lijstje maakt met alles wat je hem wilt voorleggen, alle symptomen die je hebt en alle vragen die je hem wilt stellen.
Heel veel sterkte toegewenst!
:smt006 Monique
Heel erg bedankt voor jullie reactie.
Wat het verhaal van Minique me duidelijk maakt is dat er iets kan mis zijn met een tand, zonder dat er op de foto iets fout te zien is.
Als de pijn echt heel erg is, zoals Minique beschrijft, dan kan de tandarts er toch niet om heen dat er iets moet gebeuren, desnoods het trekken van de tand.
Bij mij is mijn tand ook wel gevoelig als tandarts er op tikt, maar heel erge pijn zoals Minique beschrijft, heb ik niet. Alleen ben ik er nogal veel mee bezig, soms denk is dat er iets mis is, andere moment dat het misschien is ingebeeld. Zolang de pijn blijft zoals nu, blijft het voor mij een twijfelgeval. Maar als de pijn echt heel erg wordt, vraag ik mijn tandarts om tand te trekken. Bij niet heel erge pijn is het ook moeilijk om de juiste tand aan te duiden. Pijn is niet zo makkelijk aanwijsbaar.
Ik ben blij voor Minique dat ze van haar pijn is verlost. Hopelijk komt het heel binnenkort ook in orde met Roosje.
Doei