Inactieve voortand

Author:
Japie
Posted:
vr, 10/29/2004 - 23:07
Volgens mijn tandarts heb ik een inactieve voortand vermoedelijk onstaan door een val. Hij heeft twee keer los gestaan op 6 jarige leeftijd en op 17 jarige leeftijd. Inmiddels is de onderkant wat gelig verkleurd. Ik zit hier absoluut niet mee. Maar nu wil mijn tandarts een foto laten maken omdat er een chemische onsteking kan zitten die schade kan veroorzaken aan de tand.

Mijn vorige tandartsen hebben hier nooit overgehad en ik heb ook absoluut geen klachten. Is deze foto noodzakelijk? Hoeveel procent kans is er dat er daadwerkelijk een onsteking zit.

Ik ben inmiddels 29 jaar.
Bij voorbaat dank voor het antwoord.
Groeten Japie
prondel

Je tandarts let juist erg goed op en wil ook uitsluiten dat de binnenkant of de buitenkant van de wortel niet stiekum en zonder klachten op aan het oplossen is. Dat kan direct na het ongeval, maar ook heel veel later optreden. Ergo, hij/zij levert goede zorg door eventuele problemen vroegtijdig te onderkennen. Bij dit soort zaken heb je namelijk niets aan een procentuele kans, want als je het overkomt dan is er geen weg meer terug.
De geelverkleuring duidt meestal op een overactieve binnenkant van de tand, waarbij extra dentine (tandbeen) wordt afgezet. En dat materiaal schemert geel door. inderdaad, zonder klachten.

groeten

Peter
za, 10/30/2004 - 10:03 Permalink