Hallo,
Mijn allereerste berichtje op dit gedeelte van dit forum.
Ik zal me verhaal wel eerst even vertellen hoe ik aan de angst ben gekomen.
2 weken geleden is mijn verstandskies linksboven getrokken maar het ging niet helemaal goed voor mijn gevoel.
Ik had eerst een verdoving gekregen en toen moest ik weer terug naar de wachtkamer om het in te laten werken.
Toen het ingewerkt was werd ik door de kaakchirurg geroepen, ik was al erg gespannen maar bang niet echt.
Toen hij begon te trekken voelde ik pijn, de verdoving was niet diep genoeg ingewerkt hoe harder hij ging trekken hoe erger ik het voelde steken.
Dus ik lag te gillen daar en volgens de chirurg kon ik geen pijn voelen want volgens hem heb ik genoeg verdoving gehad. Hij zei dat het kwam doordat ik bang was, ja das niet zo vreemd als iemand aan je kies zit te trekken en het doet pijn.
Hij gaf geen verdoving erbij, en ik moest even doorzetten van hem, maar het deed zo`n pijn.
2 november moet ik weer, maar nu ben ik erg bang dat het weer gaat gebeuren. Wat kan ik doen om minder bang te zijn?
Groetjes Marjolijn
Mijn allereerste berichtje op dit gedeelte van dit forum.
Ik zal me verhaal wel eerst even vertellen hoe ik aan de angst ben gekomen.
2 weken geleden is mijn verstandskies linksboven getrokken maar het ging niet helemaal goed voor mijn gevoel.
Ik had eerst een verdoving gekregen en toen moest ik weer terug naar de wachtkamer om het in te laten werken.
Toen het ingewerkt was werd ik door de kaakchirurg geroepen, ik was al erg gespannen maar bang niet echt.
Toen hij begon te trekken voelde ik pijn, de verdoving was niet diep genoeg ingewerkt hoe harder hij ging trekken hoe erger ik het voelde steken.
Dus ik lag te gillen daar en volgens de chirurg kon ik geen pijn voelen want volgens hem heb ik genoeg verdoving gehad. Hij zei dat het kwam doordat ik bang was, ja das niet zo vreemd als iemand aan je kies zit te trekken en het doet pijn.
Hij gaf geen verdoving erbij, en ik moest even doorzetten van hem, maar het deed zo`n pijn.
2 november moet ik weer, maar nu ben ik erg bang dat het weer gaat gebeuren. Wat kan ik doen om minder bang te zijn?
Groetjes Marjolijn
Wat een rot-ervaring! Het is heel logisch dat je hierdoor nu wel echt bang bent geworden.
Heb je wel vaker gehad (bijv. bij de tandarts) dat de verdoving niet werkte? Was de kies ontstoken?
Aangezien je zelf zegt dat je toen niet echt bang was, alleen gespannen, lijkt het mij dat de kaakchirurg een inschattingsfout heeft gemaakt.
Het allerbelangrijkste wat je - denk ik - moet doen, is naar een andere kaakchirurg gaan! Als je weer bij dezelfde terecht komt, is er geen basis voor vertrouwen, en dat is misschien wel het allerbelangrijkste als je angstig bent. Overleg eens met je tandarts, misschien kan die een goed woordje voor je doen bij een kaakchirurg of je een naam van een begripvolle kaakchirurg geven.
Dat alleen zal je echter niet van de angst afhelpen. Misschien dat je (bijv. homeopatische) middelen kunt gebruiken om wat rustiger te worden. Het is ook belangrijk om tijdens de behandeling op je ademhaling te letten (over de buik!) en je kunt een walkman meenemen met je favoriete muziek, dat helpt ook wel wat. En soms helpt het om jezelf iets leuks te beloven voor na de behandeling.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Heel veel sterkte in ieder geval en laat alsjeblieft weten hoe je verder gaat!
:smt006 Monique
Bedankt voor je begripvolle reactie!
2 weken geleden was het de eerste keer dat de verdoving niet goed werkte, de vertrouwen in de verdoving is nu ook weg, want vroeger werkte de verdoving altijd tot 2 weken geleden. De kies was ook niet ontstoken in tegenstelling van een half jaar geleden want toen was de verstandskies linksonder onstoken maar ik voelde helemaal niks toen de chirurg bezig was hoogstens een beetje druk verder niet, toen kreeg ik maar 2 injecties en 2 weken geleden 3 injecties die voor geen meter hielpen.
De kaakchirurg die ik 2 weken geleden had was een vervanger en sprak overigens ook niet echt goed nederlands, ik kon hem heel moeilijk verstaan.
De kaakchirurg die ik 2 november gaat krijgen is een hele aardige man. Dus dat is al een zorg minder maarja de behandeling zit ik dan nog mee.
Als ik het durf vraag ik hem wel of ie gaat vertellen wat ie allemaal aan het doen is, en vertel hem wel wat er 2 weken geleden voorgevallen is en dus nu bang ben. Ik hoop dat ie daarvoor begrip toont.
Helpt homeopatische middelen tegen angst?
Want bij mij is het echt zichtbaar als ik bang ben, want zweet breekt me uit, hartslag van 200 en heel snel ademen en niet uit mijn woorden komen.
Groetjes Marjolijn. :smt006
De reden waarom ik vroeg of het ontstoken was, was dat een verdoving niet altijd goed werkt als er een ontsteking zit.
Daarom, en omdat je nog nooit eerder hebt gehad dat een verdoving niet werkte, dan zou ik (maar ik ben géén professional!) denken dat er iets niet in orde was met de verdoving. Het is waarschijnlijk niet meer te achterhalen, maar het is wel des te belangrijker dat je het de kaakchirurg die je op 2 november hebt, vertelt wat er is voorgevallen! Je schrijft dat dat een hele aardige man is, dus die zal ook vast begrip tonen. Vraag hem hoe het kan dat de verdoving niet werkte. Maak eventueel een lijstje met vragen voor deze kaakchirurg.
Wat ik bedoelde met (homeopathische) middelen: tegen de spanning. Tegen de angst zelf zullen ze niet echt helpen, denk ik, maar als je wat rustiger bent, is het meestal beter te doen. Het hoeft natuurlijk niet homeopathisch te zijn, je kunt ook je huisarts om een rustgevend middel vragen. Als je iets homeopathisch gebruikt, moet je er vaak wel rekening mee houden dat je ruim voor de behandeling begint!
:smt006 Monique
Ja ik zal inderdaad een lijstje maken want ik weet precies hoe het bij me gaat, als ik bang ben vergeet ik alles.
Ik zal eens langs een apotheek gaan, misschien hebben ze daar wel iets voor de spanning, dat ik er toch wat rustiger erheen gaat.
Een vriend van me gaat mee, ik heb hem al gezegd dat ie gewoon geintjes moet maken zodat ik de angst een beetje vergeet, alleen vraag ik me af of ie nou ook de behandelkamer in mag?
Groetjes Marjolijn
Had gehoopt dat iemand me een beetje kon steunen tijdens de behandeling, hand vast houden beetje op me inpraten etc...
Bij de kaakchirurg zijn ze meestal (lijkt me) wat rigoreuzer in een aantal dingen als bij de tandarts, steriliteit bv. Je hebt sneller dat er geoon overal lakens overheen komen te liggen enzo. Dat betekent ook dat er geen mensen in die ruimte mogen komen zonder schone doktersjas, gewassen handen, haarnetje en modndoekje als ze dichtbij je komen.
Dat is allemaal om te voorkomen dat je infecties krijgt. Soms rot, maar goedbedoeld.
Enneh, je hebt altijd hetrisico dat iemand die meegaat er helemaal niet tegen blijkt te kunnen. Dus die houdt vriendelijk je hand vast, wordt niet goed, staat op en valt flauw. Het kan erger dan dat.
Dat ze er moeilijk over doen is dus niet zomaar..
Maareh, iemand meenemen voor de dingen die je zei kan nog steeds, is heeel erg goed, alleen meestal niet in de behandelruimte. Maar daaromheen kan ook heel nuttig zijn. doe dus maar gewoon als het kan.
Doeg,
Ikzelf zou er denk ik ook wel onpasselijk van worden als ik bij iemands het handje vast moet houden waar een kies van getrokken wordt.
Hij gaat gelukkig wel mee in de wachtkamer.
Ik heb dan wel even een maatje nodig die positieve dingen zegt tegen me in praat
Iemand die zegt: je kan geen pijn hebben terwijl jij zegt dat dat wel zo is zit m.i. fout.
Ik weet hoe moeilijk en hoe eng zoiets is maar het kan ondanks dat heel vruchtbaar zijn kritiek aan een "behandelaar" kenbaar te maken. Vriendelijk, opbouwend, dat is belangrijk. Lange tenen he chirurgen :roll:.
Doeg
Ja inderdaad.
Ik hoop dat jullie een beetje moed in kunnen spreken tot 2 november dat het toch allemaal een beetje verzacht.
Iedereen hoor ik positief over de behandeling en waarom uitgerekend ik dat het weer niet goed gaat, overal waar een kleine kans in zit krijg ik mee te maken
Of de pijn nou komt door angst en tussen je oren zit, of door een verkeerde verdoving, ik vind het evengoed niet kunnen dat de kaakchirurg gewoon doorgaat met zo'n behandeling. Zelf zou ik dus niet meer naar zo iemand terug gaan.
Succes!
Ik ben vandaag naar de kaakchirurg geweest.
Ze waren erg vriendelijk en behandelde me echt heel rustig.
Voordat ik de verdoving kreeg heb ik verteld wat een maand geleden was voor gevallen en dat ik daardoor erg bang was geworden, en ik vroeg meteen of ie wou vertellen wat ie allemaal ging doen.
Hij reageerde erg rustig erop, en ik kreeg van hem extra verdoving.
Verdoving was overigens erg pijnlijk, maar dat zal wel door de angst zijn gekomen. Ik kreeg 6 injecties.
Ik moest daarna gelijk door naar de behandelkamer, om daar de verdoving in te werken en heb daar nog met de assistente gepraat ze was ook heel aardig. Ze stelde me ook erg gerust. Maar ik lag daar echt heel erg te trillen had het niet onder controle.
Toen de behandeling begon vertelde de kaakchirurg netjes wat ie allemaal ging doen en de verstandskiezen waren in een mum van tijd eruit.
Met de verdoving in werken stond ik met 20 minuutjes al weer buiten.
Heb nu wel akelig veel napijn, hopen dat ik dalijk kan slapen.
Groetjes Marjolijn
ik ben twee keer naar de kaakchirurg geweest
eerste keer vond ik het supper spanend om daar
heen tegaan (en eng natuurlijk)eerste keer snijden om verstandkies
eruit laten halen..maar nu was ik er voor de tweede keer was ik veel
rustiger .. de astistente was ook heel aardig.. het is soms ook wel
vervelend dat alsje in de stoel zit en er werken astistentes er om heen
dat die operatie lamp in de weg zit en je hoofd stoten... (dat moet ik wel meemaken) dus mensen je maakt nog eens wat mee alsje naar tandarts gaat of kaakchirurg
dat was toen ik in de stoel zat het geval .. heel naar voor diegene..
verder ging het wel snel hoe ze die dingen er uit trekken
vraagje geven ze altijd vier prikken als verstandkiezen gaan trekken???
nou heel veel groetjes bloemetje