Verstandskies + gewone kies getrokken! wortel erin probleem?

Author:
Rick20
Posted:
do, 11/04/2004 - 11:02
Het zit zo:

ik ben als de dood voor de tandarts (vroeger een keer verkeerde kies getrokken etc.... nu naar andere tandarts stukken beter maar nog niet met plezier :D ) maar omdat ik een "gaatje" had in m'n kies wou ik die laten vullen omdat ik er steeds met m'n tong langsging en op ten duur flink iritant werdt......... na veel gestress toch gegaan.....

ik ga in de stoel liggen en deed me mond open toen zei de tandarts al Ohhjee! toen begon t zweet me al uit te breken :D

ze zei: "er zit een flink gat in de kies ik kan m proberen te vullen maar dan krijg je waarschijnlijk een zenuwbehandeling!! (hartritme 200+ BPM :D) het beste is dat ie eruit gaat!.......

ik vroeg of ze m toch niet kon vullen omdat ik trauma's aan trekken heb overgehouden door die vorige tandarts!!! ja ik probeer t zei ze maar ze ging er als boter doorheen met boren........ dit merktte ik zelf al dat ik uit me zelf zei: TREK M MAAR ERUIT (schrok van me zelf :P)

nou.... eerst flink wat verdovingsspuiten gehad, 4 stuks d8 ik en toen maar ff w88 in de wachtkamer.....

terug in de stoel zei ze er staat nog een verstandskies op die moet de volgende keer er sowieso uit!!! ik zeg haal die er ook maar in een ruk uit!!!

zo gezegt zo gedaan............ van de behandeling totaal NIKS gevoelt alleen een vies gekraak!!! verstandskies binnen 1min eruit!!! perfect!

maar die rotte kies is 3x afgebroken na veel gekraak en getrek nog niet alles eruit..... er schijnt nog een stuk wortel in te zitten?!?! :S

ik al meteen in paniek maar volgens de tandarts kan dit meestal geen kwaad omdat t tandvlees eroverheen groeit of de wortel groeit er vanzelf uit!!!

!!!! Nu is m'n vraag wat denken jullie hierover klopt dat wat de tandarts zegt??? m'n moeder zei dat bij haar vroeger ook weleens vaker een kies was afgebroken en dat ze er nooit last van had gehad......... !!!!

maar ik heb er geen goed gevoel bij want de tandarts zei dat als ik vannochtend veel pijn had ik naar haar toe moest komen en dat ik dan een verwijskaart naar de kaakchirurg kreeg!!! :o

ik voel wel constant een gezeur op die plek in de kaak waar die 2 kiezen zaten!! maar ik neem aan dat dit normaal is of niet?!?!

!!!! kunnen jullie wat meer info geven over hoellang dat gezeur nog ong. gaat duren en wat ik voel als er inderdaad een probleem is met dat stuk wortel???? !!!!

BvD en sorry voor t hele verhaal maar moest t even kwijt!!!!!

p.s

mensen die de verstandskiezen moeten laten trekken maak je niet gek doet TOTAAL GEEN PIJN!!!!! alleen een vies gekraak wat als pijn beschouwd kan worden maar t is geen pijn!!!! alleen achteraf zeer gevoelig!! en zeurend!!! maarja ze hebben ook 1 1/2 uur aan me zitten te sleutelen :smt003
de digitale tandarts

Enkele dagen last na het verwijderen van twee kiezen is heel normaal en je hoeft je in dit stadium geen erge zorgen daarover te maken.

Zoals je tandarts zegt is het goed mogelijk dat het gat dichtgroeit nadat een stukje wortel is achtergebleven.

In veel gevallen is dit geen probleem en kan dat stukje zonder problemen blijven zitten.

Wortelresten kleiner of gelijk aan 3 millimeter zonder ontsteking daarvan wordt gezegd dat deze kunnen blijven zitten.

Grotere wortelresten met al dan niet een aanwezige ontsteking kunnen mogelijk klachten geven, maar dat hoeft niet altijd te gebeuren.

Mocht je klachten houden, dan zal bijv. de kaakchirurg de wortelrest alsnog kunnen verwijderen.

Met vriendelijke groet.
do, 11/04/2004 - 11:23 Permalink
Rick20

heb nog altijd een flinke zeurende pijn......

maar als inderdaad een probleem met die wortel is wat kan ik dan voor pijn verwachten want ik voel al constant gezeur...... gaat t steken / kloppen of zeurd t ook????

maak me namelijk zorgen terwijl dit misschien helemaal niet hoeft....

kan iemand mij antwoord geven t is nu 24uur geleden maar zeurd nog altijd flink....(of ligt dit er soms aan dat die gaaten zijn t dichten???)

bij voorbaat dank
do, 11/04/2004 - 19:38 Permalink
minique

Er is natuurlijk nogal wat gebeurd, bij het trekken van de kies. Het is niet meer dan logisch dat je na 24 uur nog behoorlijk wat last hebt. Ik begrijp dat het moeilijk is en dat je onzeker bent, maar ik denk dat je het zeker nog een paar dagen moet aankijken. En probeer je niet al te veel zorgen te maken.
Van de laatste keer dat ik een kies heb laten trekken, herinner ik me dat ik een week wat last had (niet zo dat ik er een pijnstiller tegen moest nemen, maar toch wel last), maar dat werd toch best snel steeds minder. Tot een week of 4 na het trekken is de plek wat gevoelig geweest.

Sterkte!!!

:smt006 Monique
do, 11/04/2004 - 20:18 Permalink
Rick20

thnx monique

maar wat voel ik als er inderdaad iets met die wortel is???

gezeur of steken??

dat zeuren doet best flinke pijn..... maar als er idd iets met die wortel is is de pijn dan niet te harde???
do, 11/04/2004 - 20:24 Permalink
Rick20

ok dankje wel!!!!

ik zie nu wel dat ik een klein wit plekje / randje bij het gat heb komt dat omdat die wond dicht is het gaan???
vr, 11/05/2004 - 13:14 Permalink
minique

Inderdaad: als de wond gaat sluiten, ziet dat 'velletje' er soms een beetje wittig uit. Een goed teken dus! Hoe is het nu met de pijn?

vr, 11/05/2004 - 13:26 Permalink
Rick20

nog altijd best flink!!

pak brufen 600 en dan gaat t weer een beetje.....
als t maare geen onsteking is!

maar het is niet dik ofzo alleen die witte puntjes / randjes....

vandaag nogeens naar de tandarts gebeld die zei dat er nog maar een heel klein stukje wortel inzit.....

dat gat van de achterste verstandskies is bijna dicht op 2mm na maar het lijkt wel dat dat gat van de ene kies wat 3x afgebroken was nog altijd even groot is..... kan dit eraan liggen dat ze daar zo in gefreuteld hebben???
vr, 11/05/2004 - 13:39 Permalink
Rick20

ben lastig he :D

maar nog iets kan het geen kwaad als er eten in die gaten blijft zitten want ik mag niet spoelen en poetsen gaat ook niet op de plek........
vr, 11/05/2004 - 14:30 Permalink
minique

Als het goed is, zitten er stolsels in de gaten, die zorgen ervoor dat er geen voedselresten inkomen. Het is dus heeeeeeeel belangrijk voor de wondgenezing dat die stolsels blijven zitten! Daarom is het zo belangrijk dat je de eerste 24 uur (soms wordt geloof ik ook wel 48 uur aangeraden) niet spoelt. Daarna mag het wel weer, maar wel een beetje voorzichtig eerst.

Overigens: bij een normale wondgenezing zal de last die je hebt steeds minder worden. Als het echter gaat ontsteken, zal je meer pijn krijgen. Lees ook het onderstaande antwoord van de digitale tandarts op een soortgelijke vraag maar eens:

Bij een klein percentage (2-5%) van de extracties, ontstaat er een ontsteking van de holte (alveole) waarin een tand of kies zat. Deze ontsteking wordt alveolitis of dry socket genoemd.
Deze ontsteking komt vaker voor in de onderkaak dan in de bovenkaak.

Bij alveolitis zal de dagen na het trekken, de wond steeds gevoeliger worden. De holte van de tand/kies is dan niet meer gevuld met een stolsel.

Bij een normale wondgenezing speelt het bloedstolsel in de holte een belangrijke rol. Vanuit de wanden van de holte zijn bindweefselcellen instaat om in het stolsel te migreren. Langzaam (ongeveer 1 maand) wordt dit dan omgezet in jong bot, met daaroverheen tandvlees. Van groot belang is dan ook dit stolsel te laten zitten. Bijt na het trekken een half uur op een gaasje en spoel de eerste dagen niet te hard.

Het werkingsmechanisme waarom soms dit stolsel verdwijnt en een ontsteking ontstaat is niet helemaal opgehelderd. Er zijn in ieder geval meerdere oorzaken in het spel. Wel is bekend dat sommige factoren de kans hierop groter maken: Roken, gebruik van de pil (las ik zelfs), een al aanwezige ontsteking en des te moeilijker het trekken gaat, des te groter de kans op alveolitis.

Als eenmaal alveolitis is geconstateerd, is er weinig aan te doen. Deze vervelende ontsteking zal na 1 tot 2 weken vanzelf overgaan. Regelmatig uitspoelen van de holte met lauw (zout) water voorkomt dat er voedselresten in achterblijven en kan de genezing bespoedigen.
Dit kan veelal makkelijk gedaan worden met een speciaal spuitje de monoject, welke veel praktijken in huis hebben.

http://www.tandarts.nl/imagesforum/monoject.jpg
Hier wordt de monoject gebruikt om tandvleesontsteking rond een verstandskies te bestrijden.

In sommige gevallen wordt de monoject met een antimicrobieel middel gevuld zoals waterstofperoxyde 1,5% of chloorhexidine 0,12-0,2%.
Het is ook mogelijk een gaasje met een desinfecterend middel in de holte te stoppen.

vr, 11/05/2004 - 14:37 Permalink
Rick20

ok bedankt,

ik zie nu wel dat er iets wit in het gat zit weet niet wat t is.... maar dat heb ik maar in een gat in de ander niet......

heb wel brufen gehad zou t dat misschien zijn........

ja ben echts lastig he maar heb t niet zo op m'n gebit... heb sinds me geboorte al bijna geen glazuur op m'n tanden.... heb al 20 jaar veel problemen met m'n tanden!!!
vr, 11/05/2004 - 14:40 Permalink
Rick20

ik had idd alveolitis!! bahh :D

tandarts heeft t uitgespoten en vieze smaak is verdwenen!!!
ik heb een monoject meegekregen om t zelf te doen gaat een stuk beter nu!!!

nu heb ik sinds vandaag (4 dagen na t trekken) een beetje een zeurderige pijn in de bovenkaak terwijl de kiezen in de onderkaak zaten wel op dezelfde hoogte alswaar de kiezen zaten....
kan het zo zijn dat de pijn doortrekt naar de bovenkaak?? want onder voel ik niet zoveel meer... dat de onder en de bovenkaak met alkaar verbonden zijn??? of komt dit door de kaak want ik heb toch dik 1 1/2 uur in de stoel gelegen en er is flink aan me gesleuteld 1 kies hebben ze wel een uur aan gezeten!! heb ook een lichte druk op m'n oor af en toe!!
Dit allemaal aan de kant waar de kiezen zaten aan de andere kant voel ik niks!!

niet dat ik weer een gaatje heb en nu boven!?!?!?! heb t nu verloopig wel weer even gehad met de tandarts!!! :D

Alvast bedankt en ik weet dat ik misschien lastig ben :P

complimenten voor de site trouwens TOP!!! :smt003
zo, 11/07/2004 - 23:34 Permalink
minique

Kijk even bij dezelfde vraag van jou in 'problemen met tanden en kiezen', daar heb ik al antwoord gegeven.

ma, 11/08/2004 - 08:05 Permalink