Ik heb wat vragen over een apexbehandeling. Ik moet een apex ondergaan aan een kies in de onderkaak......Ik vroeg aan mijn kaakchirurg of ik een soort klem in mijn mond kreeg om mijn mond open te houden...... Nee hoor zei hij.....je houdt je mond juist dicht. HUH?? Ik snapte er niets van, dus vroeg ik om uitleg. En hij zei....u houdt gewoon uw kiezen op elkaar. En verder wilde hij geen uitleg geven. Zo wilde hij ook geen uitleg geven over de apex....hij had geen zin om het verhaaltje tig keer per dag af te draaien.....dus kreeg ik een papier mee en moest dat gaan lezen in de wachtkamer......en daarna kon ik vragen stellen maar die kapte hij eigenlijk ook af.....zo ervaarde ik het tenminste.
Een andere vraag.......dit is een particuliere kaakchirurg......gekregen via mijn tandarts. De praktijk ziet er ouderwets , slecht onderhouden en sjofel uit. Dat zegt niets over de capiciteiten van die kaakchirurg maar het is wel een algehele indruk........kan ik toch niet beter naar een ziekenhuis?
Ik heb nu antibiotica gekregen terwijl ik daar altijd heel ziek van word.....( ik heb fybromyalgie en die klachten verergeren dan ook) maar hij vond dat nodig. Wat ik ook niet snap omdat ze in ziekenhuizen die apex zo uitvoeren zonder van te voren een antibiotica te geven.......ik heb geen abces of fistel. Dat zei ik tegen hem maar hij zei.....ik ben de behandelende kaakchirurg en ik vind dat het nodig is om de slagingskans te verhogen. Maar ondertussen ben ik doodziek van die troep.....kan op die manier die apex niet laten doen en overweeg zelfs al op die kies dan maar te laten trekken. Ik heb de kaakchirurg gebeld maar die vindt me volgens mij een oude zeur en moest dan maar stoppen met die antibiotica......maar hij was er eigenlijk niet mee eens:(
Ik zou graag wat reacties en advies willen krijgen.......ik weet het allemaal niet meer. Door maanden van pijn en de zoektocht naar wat er aan de hand is en doordat ik me nu zo ziek voel weet ik niet meer wat ik moet doen
Een andere vraag.......dit is een particuliere kaakchirurg......gekregen via mijn tandarts. De praktijk ziet er ouderwets , slecht onderhouden en sjofel uit. Dat zegt niets over de capiciteiten van die kaakchirurg maar het is wel een algehele indruk........kan ik toch niet beter naar een ziekenhuis?
Ik heb nu antibiotica gekregen terwijl ik daar altijd heel ziek van word.....( ik heb fybromyalgie en die klachten verergeren dan ook) maar hij vond dat nodig. Wat ik ook niet snap omdat ze in ziekenhuizen die apex zo uitvoeren zonder van te voren een antibiotica te geven.......ik heb geen abces of fistel. Dat zei ik tegen hem maar hij zei.....ik ben de behandelende kaakchirurg en ik vind dat het nodig is om de slagingskans te verhogen. Maar ondertussen ben ik doodziek van die troep.....kan op die manier die apex niet laten doen en overweeg zelfs al op die kies dan maar te laten trekken. Ik heb de kaakchirurg gebeld maar die vindt me volgens mij een oude zeur en moest dan maar stoppen met die antibiotica......maar hij was er eigenlijk niet mee eens:(
Ik zou graag wat reacties en advies willen krijgen.......ik weet het allemaal niet meer. Door maanden van pijn en de zoektocht naar wat er aan de hand is en doordat ik me nu zo ziek voel weet ik niet meer wat ik moet doen
Hoelang ben je nu bezig met die antibiotica en hoelang moet je nog? Wanneer heb je de afspraak?
En hier kon ik gelijk terecht....ik kon zelfs uit tijden kiezen terwijl hij maar 3 dagen praktijk heeft........dus samen met de sjofel uitziende praktijk heb ik hier toch een raar gevoel over......
Dus die afspraak in het ziekenhuis staat nog, 15 september..
Zowel je tandarts, als het ziekenhuis als de kaarchirurg zijn toch bij je behandeling betrokken op het moment, die zou je allemaal bovenstaande vraag kunnen stellen: "De antibioticakuur is over 5 dagen afgelopen, is 15 november op zich een goede datum?" Als het antwoord daarop "ja" is dan kun je dat overwegen natuurlijk!
Als je gevoel over die kaakchirurg gewoon niet goed is dan is dat een prima reden ergens anders naartoe te gaan hoor. Ik snap best dat kaakchirurgen drukbezette mensen zijn (en niet zulke praters meestal), maar ze zijn gewoon verplicht je voldoende informatie te geven he.. Als dat niet gebeurt dan heb jij onvoldoende kontrole over de behandeling. Dat is zorgelijk want daardoor kunnen er dingen misgaan.
Over die antibiotica zou ik zeggen, gewoon afmaken hoe rottig het ook is. Halverwege ophouden is bij antibiotica eigenlijk zo ongeveer het slechtste wat je kunt doen he.. Dus de kuur afmaken, en naar het ziekenhuis als de datum kan lijkt me zo....
Doeg,
Tevens heeft een Apex resectie daadwerkelijk meer kans van slagen wanneer de ontsteking op het moment van de ingreep zo rustig mogelijk is. Maar leuk is het inderdaad niet.
Als je gevoel niet goed is, gewoon naar een ander gaan, oftewel de afspraak die je al hebt in het ziekenhuis nakomen!
Veel sterkte!
Maar wat nu......ik sta echt op het punt een tandarts te bellen en te zeggen....trek maar die handel. Maar m'n eigen tandarts is er niet en
de kaakchirurg waar ik onder behandeling sta is er vandaag ook niet en die afspraak in het zh is voor mijn gevoel nog erg ver weg.
Ik sta op punt van gek worden nu...... :cry:
Zo snel mogelijk naar een tandarts of een kaakchirurg waarmee je het een beetje kunt vinden, je hebt klaarblijkelijk zoveel pijn dat het mij toch een spoedgeval lijkt.
Die andere (vorige)kaakchirurg zei dat er een fikse ontsteking zat en toen ik vroeg wat hij dan zag op de foto zei hij......er is een heleboel te zien , gaf verder geen uitleg, liet de foto niet zien, deed wat testjes en gaf me die antibiotica mee en een afspraak voor een apex. Toen ik zelf al zei dat ik twijfelde , snoerde hij me de mond......maar eenmaal thuis toen het goed tot me doordrong dacht ik...dit is niet goed......een gevoel!
Ben blij dat ik nu naar een andere gegaan ben, die heeft me de foto laten zien,( geen ontsteking te zien dus)...... heeft alles uitgebreid uitgelegd...was heeeel lief en betrokken ......en heeft uiteindelijk de kies getrokken. Jammer....maar een apex had niet geholpen en ik ben nu van de pijn af en dan maar op naar de volgende fase....een brug ofzo.
En wat die antibiotica betreft.....ik moest het minimaal 5 dagen gebruiken en dat heb ik gedaan......een arts kan dan zelf bepalen of hij het nodig vindt om het langer te geven......hangt van de ernst van de infectie af. En die was er dus niet bij mij.......
Bedankt voor jullie reacties en advies....:) En ik hoop voor anderen die dit lezen dat ze op hun gevoel afgaan en niet zolang met pijn en twijfel rond blijven lopen dan ik......:)
Toch is het toedienen van antibiotica als ze dus helemaal niet nodig waren een slechte zaak. Er kunnen nog steeds resistentieproblemen door ontstaan in de toekomst. Nou ja dat is dan een latere zorg. Onthou welk middel het was, doe gewoon de bijsluiter of het doosje in je archief en vertel dat je dat hebt gehad als je nog eens een antibioticum nodig zou hebben.
Uit onderzoek blijkt ook dat het niet zo is dat een korte kuur een duidelijke kans geeft op resistentie. De kuur moet echter voldoende hoog gedoseerd en voldoende lang zijn dat de infectie wordt overwonnen, zonder dat er al teveel bijwerkingen optreden.
Het is natuurlijk niet zo dat een antibioticum moet worden voorgeschreven als het effect op de (lange termijn) positieve afloop twijfelachtig is, soms is het beter om de boosdoener bij de wortel aan te pakken dan symptoombestrijding.
Maar ik kan de vraagsteller gelukkig wel meegeven dat naar alle waarschijnlijkheid resistentie geen factor van betekenis speelt in de problemetiek die hij/zij heeft.
Met vriendelijke groet.