Aan beide kanten beneden moeten m'n verstandskiezen eruit omdat ze horizontaal liggen. Door een nogal traumatische ervaring bij de tandarts toen ik klein was, durf ik dit echt niet met alleen plaatselijke verdoving.
Vandaag ben ik bij de kaakchirurg geweest en narcose was absoluut geen probleem, maar er is hiervoor wel een wachtlijst van 3-4 maanden. Ook in andere ziekenhuizen duurt het zo lang of zelfs nog langer.
Maar ik heb erg veel last, eten blijft achter een kies haken wat steeds ontstekingen veroorzaakt, ik heb continu een druk en pijn op m'n kaken die uitstraalt naar m'n oren en hoofd en ik heb een vieze smaak in m'n mond (tandvleesontsteking misschien?). Met pijnstillers is het wel te doen, maar het lijkt me niet echt gezond om 4 maanden lang dagelijks redelijk wat pijnstillers te slikken.
Heeft iemand enig idee waar ik sneller terecht kan? Liefst in omgeving van Maastricht.
Of zijn er ziekenhuizen waar behandeling met lachgas mogelijk is? Ik kan me voorstellen dat er dan geen sprake is van een wachtlijst...
Alvast bedankt voor het antwoorden!
Vandaag ben ik bij de kaakchirurg geweest en narcose was absoluut geen probleem, maar er is hiervoor wel een wachtlijst van 3-4 maanden. Ook in andere ziekenhuizen duurt het zo lang of zelfs nog langer.
Maar ik heb erg veel last, eten blijft achter een kies haken wat steeds ontstekingen veroorzaakt, ik heb continu een druk en pijn op m'n kaken die uitstraalt naar m'n oren en hoofd en ik heb een vieze smaak in m'n mond (tandvleesontsteking misschien?). Met pijnstillers is het wel te doen, maar het lijkt me niet echt gezond om 4 maanden lang dagelijks redelijk wat pijnstillers te slikken.
Heeft iemand enig idee waar ik sneller terecht kan? Liefst in omgeving van Maastricht.
Of zijn er ziekenhuizen waar behandeling met lachgas mogelijk is? Ik kan me voorstellen dat er dan geen sprake is van een wachtlijst...
Alvast bedankt voor het antwoorden!
Is het tot die tijd niet uit te houden door de verstandskiezen regelmatig schoon te spuiten met monojects en een spoelmiddel als corsodyl?
Die verstandskiezen moeten er uit in dit geval lijkt me. Hoeveel haast dat heeft kan ik niet beoordelen maar als ze scheef liggen gaat het (denk ik) problemen opleveren, voorzover ze dat al al niet doen.
Er zijn verschllende "strategieen".
- Proberen de tijd te overbruggen.
- Proberen een andere plek te vinden waar het sneller kan. Als je wilt reizen denk ik dat er wel wat winst te halen is. Je kunt een afspraak maken, dan doorzoeken en dan de afspraak weer afzeggen als je ergens anders sneller terechtkunt (termijn meestal 24 uur dus dan heb je speelruimte, maar zeg dingen af als je ze weet natuurlijk).
- Proberen toch van de narcose af te zien en voor plaatselijke verdoving te gaan. Het zou kunnen dat hierdoor sneller terechtkunt. Sommige tandartsen doen moeilijker extracties denk ik.
- Kerkrade is een plek voor angstige patienten maar ik ken de wachtlijsten niet. Ook niet of ze deze extractie doen.
Ken je het verschijnsel "klemmen"? Het zou wel kunnen dat (een deel van) je pijn komt omdat je je kaken met teveel kracht op elkaar zet. Echt waar.
Dit valt onder "bruxisme" daar staat en daar valt eea over te vinden onder anderen op dit forum. Als je het verschijnsel niet kent is het goed erover te lezen..
Je schreef: "ik heb continu een druk en pijn op m'n kaken die uitstraalt naar m'n oren en hoofd". Ik vind dat met deze gegevens ook aan klemmen gedacht zou moeten worden.
Doeg,
[ Dit Bericht is bewerkt door: dj op 2004-02-27 02:56 ]
je wachttijd kan je verkorten door het volgende: klik op
http://www.ad.nl/gezondheid/wachtlijsten/index.html
kies kaakchirurgie en vul je postcode in
(wellicht eerst inschrijven bij ad.nl)
en de afstand die je wilt afleggen.
en het feest kan beginnen, sterkte.
Dit bericht is al van een tijd geleden, maar ik wou er toch even op reageren.
Mijn ervaring hiermee is namelijk heel erg uit de hand gelopen. Emotioneel slopend zelfs.
Gisteren was ik bij een kaakchirurg en ik ben nog nooit in mijn leven zo gevoelloos, koud en als een nummer behandeld...
Ik heb me niet laten opereren, want dat was ook onmogelijk geweest gezien ik zo verschrikkelijk bang en in paniek was. Die nare, nare man wilde dat niet eens zien.
Toen ik narcose aankaartte rageerde hij met "Weet je wel wat dat kost!?"
Ik wist niet wat ik hoorde.. Alsof hij het uit zijn eigen zak moest betalen!
Hij probeerde me niet eens gerust te stellen, maar zei in plaats daarvan dat ik het zelf maar moest weten want het is toch mn eigen gebit.
Geen moment dat hij probeerde aan te geven dat er andere mogelijkheden waren "want dan zou de halve bevolking van nederland dat wel zo willen!"
Daarbij komt dat hij me niet eens wilde vertellen wat er precies ging gebeuren. Hij vond het maar raar dat ik dit wilde weten en hij deed er ook geïrriteerd over. Ik ben echt nog nooit zo kil behandeld en ik kan nog steeds niet geloven dat zo'n gevoelloos mens nog genoeg patienten bij zich kan houden om een baan te hebben.
En dat terwijl iedereen juist tegen me zei dat ze daar zo goed hun best voor je doen om je gerust te stellen en echt heel lief zijn etc...
Ik ben uit instinct denk ik weggerend, want ik kan me het specifieke moment niet eens echt herinneren, behalve dat ik opeens op de gang stond met mn jas in de hand.
Vandaag ga ik terug naar mijn tandarts en de mogelijkheden bespreken.
Op zich ben ik niet overdreven bang voor de tandarts. Maar ieder zijn fobie, en ik denk dat ik de mijne heb gevonden. Ik ben 23 en nog nooit zo bang geweest als gisteren (en de hele week ervoor dat ik wist wat er moest gaan gebeuren). Ik denk echt dat ik dit bewust niet ga kunnen maken, dus ik zal zeker mijn arts vragen of België een mogelijkheid is...
De naam van deze kaakchirurg is **** en werkt in het **** in Enschede. (zie: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=4103, CD en DJ) Dus bij deze, als je niet helemaal onverschillig bent over het laten opensnijden van je kaken, mijd hem.
Goed dat je weggelopen bent. Overigens: er is vast wel een kaakchirurg te vinden met wie je op kunt schieten.
Bedankt voor de reactie. Ik ga het inderdaad overwegen, maar het vreemde is dat ik nu via zijn secretaresse weet dat het eigenlijk een hele aardige man is. Dat wil ik wel geloven, als ik niet bang was geweest en mezelf aan em over had geleverd was hij vast aardig geweest, want dan hoeftie z'n best niet te doen om ook met de mens om te gaan, alleen met zijn werk.
Ik blijf het wel vreemd vinden, want ook al heb je een slechte dag als arts, zo ga je niet met je patienten om.
Bovendien snap ik niet dat hij de verantwoordelijkheid had durven nemen voor die operatie terwijl hij zag hoe ik eraan toe was. Dat is practisch gezien gewoon onmogelijk lijkt me.
Ik heb nu via mijn tandarts een afspraak gemaakt met een andere kaakchirurg. Eerst heb ik sowieso alleen een praat-afspraak, waarbij we mijn situatie eerst eens bekijken, zoals het hoort. Daar, gezien dat waarschijnlijk nodig is, kan er meteen een vooronderzoek plaatsvinden en een plekje gezocht worden op de OK zodat ik onder narcose o.i.d. geholpen kan worden. Dat zal hooguit Januari of Februari worden. Dus ik ben heel heel blij.
Weer iets wat ik zo raar vind. 1 telefoontje en het was geregeld, en het kan ook gewoon blijkbaar. Hoe die chirurg het bracht klonk het als 'wat denk ik wel niet'.
Veel last heb ik niet, het zeurt alleen maar een beetje, dus die paar maandjes overleef ik wel, in tegenstelling tot een operatie bij bewustzijn..
Mijn verstandskiezen in mn onderkaak liggen helemaal horizontaal en best wel diep in het bot verzonken, dus het is wel iets meer werk dan het trekken van een kies en zelfs dat zou ik al verschrikkelijk vinden.
Ik hoop in ieder geval dat er niet te veel mensen een hele nare ervaring aan over hebben gehouden, want niet iedereen rent weg in een impuls, maar berust zich in het feit dat het waarschijnlijk niet anders kan en ligt daar in doodsangst terwijl het echt niet hoeft...