Koud water tegen pijn, ontsteking?

Author:
medervee
Posted:
wo, 11/17/2004 - 09:25
Hallo,

Tussen mijn verstandskies en de kies ervoor is anderhalf jaar geleden een gaatje gevuld (beide kiezen dus). Dat is op een gegeven moment heel gevoelig geworden maar werd steeds mind en was een half jaar weg.

Eergisteren voelde ik me wat grieperig en kreeg ik een beetje zeurende pijn in mijn kaak boven die kies. Ik dacht dat het ermee te maken had dat met griep alles wat gevoeliger wordt. 's avonds was dat gevoel weer aardig weg. Gisteren om 10 uur kreeg ik opeen een stevige continue pijn. Als ik koud drinken erlangs spoelde was de pijn helemaal weg maar kwam na 5 minuten weer terug. Tot gisteravond 22:00 toen was, en bleef, die pijn opeens weg.

Vanmorgen voelde het alsof mijn verstandskies iets naar buiten is gedrukt. Geen pijn, maar gevoelig als ik mijn kiezen op elkaar zet.

Enig iedee wat dit kan zijn? Misschien is het een ontsteking/zwelling die door kou slinkt en nu misschien de kies een klein beetje weggedrukt heeft. Of er kan iets hards tussen beide kiezen zitten waardoor ze uit elkaar gedruk worden ofzo...

Dank en groet,

Maarten
de digitale tandarts

Het kan best zo zijn dat de zenuw van een van de kiezen aan het opspelen is. Een geirriteerde en ontstoken zenuw wordt ook wel pulpitis genoemd, meer info hier: http://www.tandarts.nl/html/wortelkanaal/ontstoken_pulpa.php

Het is bekend dat koud water voor enige tijd verlichting kan geven aan een pulpitis, maar dat is natuurlijk geen oplossing. Het lijkt mij verstandig dat je een afspraak maakt bij de tandarts om er naar te laten kijken, hij/zij kan onderzoeken of het pulpitis is of dat er mogelijk iets anders aan de hand is.

Sterkte en laat ons de afloop nog even weten.
wo, 11/17/2004 - 10:26 Permalink
medervee

Dank voor de snelle reactie! Vrienden van mij hebben ook veel baat gehad bij peniciline, maar ik zal sowieso de tandarts vragen om foto's te maken.

Vorige keer had ik ook een probleem op dezelfde plek en toen had je aangegeven dat de vulling ook te hoog gelegd kon zijn. Dat bleek toen inderdaad het geval.

Maar kan een ontsteking ook een kies omhoog drukken?

Dank en groet,

Maarten
wo, 11/17/2004 - 11:04 Permalink
medervee

Mijn pijnlijke kies/zenuw is vanzelf weer vertrokken. Ik weet niet hoe het kan, maar het bevalt prima. De pijn was twee dagen dusdanig dat ik hem er het liefste uit had laten trekken (terwijl ik daar erg bang voor ben, dus dat wil wat zeggen) maar mijn tandarts kreeg ik niet te pakken. Mijn huisarts wilde geen peniciline voorschrijven en de apotheek had alleen een spoelmiddeltje.

De eerste dag was de pijn er conitu en was te beheersen met koud water. De tweede dag leek het alsof de kies omhoog was gekomen, en er meer ruimte voor een zwelling was, en deed het alleen pijn als ik op de kies drukte. Dat werd in de loop van de dag minder. De derde dag leek het alsof de kies af en toe, pijnloos, weer een beetje op zijn plaats schoof en nu heb ik geen last meer. Kan ook normaal eten, hoewel ik nog wel wat voel als ik er hard mee kouw. Maar dat is niet zo erg.

Er zal dus vast nog wel iets zitten wat niet helemaal 100% is, en misschien vraag ik de tandarts bij een volgend bezoek wel om voor de zekerheid een foto te maken.

Dank voor uw reactie en groet,

Maarten
zo, 11/21/2004 - 10:26 Permalink
de digitale tandarts

Als de pijn is verdwenen doordat de zenuw is afgestorven dan is het niet verstandig om dit pas bij het volgende tandartsbezoek te melden.

Je hebt heel veel pijn gehad en dat wijst over het algemeen op een probleem, misschien is het toch verstandiger om je tandarts te consulteren.
zo, 11/21/2004 - 16:51 Permalink