Al meer dan een jaar heb ik pijn in mijn linkerbovenkaak. Ik heb nu echt allle onderzoeken en therapiën gehad die volgens mij mogelijk zijn. Een splint tegen klemmen, amitriptiyline tegen chronische pijn, proefverdovingen, een gesprek met een klinisch psychologe en als laatst een botscan. Nooit heeft ook maar iets enig resultaat opgeleverd. Begin oktober ben ik met fysiotherapie begonnen daarna is de pijn zo hevig geworden dat ik al 4 weken niet kan werken. Ik slik nu al 2 weken de maximale dosering tramadol en paracetamol.
Afgelopen maandag heb ik 2 verdovingen gehad om de tijd door te komen tussen het inspuiten van de vloeistof en het maken van de scan omdat ik mijn pijnstillers vergeten was en naar mijn idee was de pijn een stuk minder. Nu wordt dit a.s. maandag nog een keer gedaan en om te kijken of de pijn echt een stuk minder is. Als dit zo is dan wordt het een endo of anders moet mijn kies er maar uit. Dat is nu mijn grootste probleem want wat dan ? Het is de voorste kies en er zit een kroon op en op de kies ernaast ook en dan komt een eindbrug. Dit alles zit dus aan elkaar vast
Als de pijn niet een stuk minder wordt door de verdovingen dan moet ik naar de pijnpoli en gaan ze daar uitzoeken welke zenuw het is.
Ik vind het zo moeilijk om te voelen wat er precies gebeurd met de pijn. Ik ben ook bang dat ik daardoor het verkeerde voel. Pijn heeft natuurlijk ook veel psychische en emotionele aspecten. Daar komt nog bij dat ik allles wat met tandartsen te maken heeft doodeng vind. Al is dat het afgelopen jaar een stuk beter geworden dankzij het geduld, begrip, aandacht, ondersteuning etc. van alle artsen in het ziekenhuis.
Zo lekker om even alles van me af te schrijven.
Groetjes Babs
p.s. Mijn vraag is dus wat is de beste oplossing als de kies eruit moet. Ik wil geen losse dingen die eruit kunnen. Is een implantaat een optie of een nieuwe brug ?Hoe halen ze de oude kronen e.d. eraf of wordt automatisch de kies ernaast nu ook getrokken.
Afgelopen maandag heb ik 2 verdovingen gehad om de tijd door te komen tussen het inspuiten van de vloeistof en het maken van de scan omdat ik mijn pijnstillers vergeten was en naar mijn idee was de pijn een stuk minder. Nu wordt dit a.s. maandag nog een keer gedaan en om te kijken of de pijn echt een stuk minder is. Als dit zo is dan wordt het een endo of anders moet mijn kies er maar uit. Dat is nu mijn grootste probleem want wat dan ? Het is de voorste kies en er zit een kroon op en op de kies ernaast ook en dan komt een eindbrug. Dit alles zit dus aan elkaar vast
Als de pijn niet een stuk minder wordt door de verdovingen dan moet ik naar de pijnpoli en gaan ze daar uitzoeken welke zenuw het is.
Ik vind het zo moeilijk om te voelen wat er precies gebeurd met de pijn. Ik ben ook bang dat ik daardoor het verkeerde voel. Pijn heeft natuurlijk ook veel psychische en emotionele aspecten. Daar komt nog bij dat ik allles wat met tandartsen te maken heeft doodeng vind. Al is dat het afgelopen jaar een stuk beter geworden dankzij het geduld, begrip, aandacht, ondersteuning etc. van alle artsen in het ziekenhuis.
Zo lekker om even alles van me af te schrijven.
Groetjes Babs
p.s. Mijn vraag is dus wat is de beste oplossing als de kies eruit moet. Ik wil geen losse dingen die eruit kunnen. Is een implantaat een optie of een nieuwe brug ?Hoe halen ze de oude kronen e.d. eraf of wordt automatisch de kies ernaast nu ook getrokken.
Wat een verhaal zeg. Ik wil je heel veel sterkte toewensen en hopelijk komt men snel tot een diagnose, zodat men iets kan doen!
Op je vraag wat er moet gebeuren als de kies eruit moet: je hoeft niet bang te zijn dat de kies ernaast automatisch wordt getrokken. Wat je zelf al noemt als opties (brug of implantaat) zijn beide mogelijk. Om de keuze hiertussen te maken, moet je ook meenemen hoe de conditie is van de kies/tand voor en achter de kies die evt. getrokken gaat worden. Zijn die nog behoorlijk gaaf dan is een implantaat misschien de beste oplossing, maar anders is misschien een brug beter. Het hangt natuurlijk niet alleen van deze factor af, er zijn er nog veel meer te bedenken (bijv. conditie tandvlees, is er evt. botopbouw nodig). Gebruik de zoekfunctie van het forum maar eens om over de voor- en nadelen van bruggen en implantaten te lezen.
Succes ermee! Enne... Laat je horen hoe het afgelopen is?
:smt006 Monique
Ik kan niet veel toevoegen aan je vraag, maar toen ik het las dacht ik ook " pfffff ... wat een langlopend iets". Ik wil je het allerbeste wensen en hoop echt voor je op een spoedige afloop.
Is je pijn aan je linkerbovenkaak echt in een groter gebied of voelt het toch (dicht)bij de kies die eruit gaat ? Ik snap dat je het een probleem vindt als de kies eruit moet, maar als de kans groot is dat je dan van de pijn afbent; dat zou heerlijk zijn !
Hoewel het natuurlijk bij ieder een ander verhaal is, wil ik je toch zeggen hoe mijn lange weg aan pijn (sinds mei) in mijn linkerbovenkaak onlangs is afgelopen door het trekken van de kies. Ik voelde de pijn overigens echt bij een kies zelf, tenminste dat dacht ik voor het overgrote deel (ook ik was hier soms onzeker over). Na een wkb, 2 apexen en een doorverwijzing naar een neuroloog, heb ik de kies toch laten trekken. De kaakchirurg weigerde dit en bleef beweren fantoompijn, maar mede door alle informatie op dit forum wat er evt. ook kan zijn, heb ik me hierbij niet bij neergelegd. In overleg met mijn tandarts de kies eruit ! En ik moet je zeggen, na 1 week trekpijn, ben ik sindsdien pijnvrij ! Dat is het waard geweest !
Laat je horen hoe het verder gaat ? Sterkte !
Anne
Ik denk dat de pijn wel in die kies zit. Maar de pijn straalt uit naar mijn hoofd en hals. Dat zou kunnen omdat spieren verkrampen als je erge pijn hebt. Vandaag gaat het trowens wel beter dan de afgelopen weken. Ik heb nog geen pijnstillers genomen.
Wel slik ik sinds afgelopen maandag antibiotica. Zou het toch een ontsteking zijn? Of kan dat echt niet als er op fofo's en een botscan niets te zien is?
Babs
Ik was aan al het vragen over hoeveel procent kans er is dat er toch iets met die kies is om hem er maar uit te halen totdat de kaakmeneer aan mijn spier ging kneden en ik zat te trillen van de pijn. Dus toch spierpijn ???
Ik word zo langzamerhand gek van mezelf en die kaakmeneer van mij. Heb ik weer z'n lunchpauze verknalt. Maar hij heeft mij weer overtuigd. Ik begin hem zelfs echt aardig te vinden. Ik probeer hem toch maar te vertrouwen
Babs