Beste tandarts,
Ik heb sinds een paar weken hevige klachten van aften. Het begon aan de binnekant van mijn linker mondhoek. daarna kreeg ik er eentje onder mijn tong. Die was heel vervelend. Nu heb ik de pijnlijkste aan de binnekant van mijn linkerwang vlakbij de uitmonding van de glandula parotidea. De pijn is ondraaglijk, vooral als er voedsel langskomt dat heel zuur is. De pijn is net als dat iemand met een ijzeren stompe staaf de binnekant van je wangslijmvlies brandmerkt. Het vervelende is dat ze zich steeds uitbreiden. Ik krijg nu weer eentje aan de binnekant van mijn onderlip. Ook wordt de ulceratie bij mijn linkermondhoek steeds groter, het lijkt op een schroeivlekje, een witte vlek. de omgeving is rood en gezwollen.
Wat kan ik hiertegen doen? Ik heb alles geprobeert. Ze vertelden dat soda hielp. soda is zoals u wel weet: natriumbicarbonaat, dat hielp niet. toen kocht ik een middel met lidocaine erin. hielp ook niet. iemand zei dat glycerine wel helpt. Binnen 6 uur zou de pijn afnemen. Maar met de glycerine werd het nog veel erger. Ik weet er geen raad meer mee.
Ik denk zelf dat de aften erfelijk zijn. Ik hoorde ooit dat het te maken zou hebben met je HLA-typering. Denk maar aan de ziekte van Behcet of Crohn. Ik denk dus niet dat ik van de aften verlost zal worden. Maar ik wil als ze wel komen ervanaf. Ik hoop dat u er wel raad mee weet.
Met vriendelijke groet,
Alveolaire gingiva
Ik heb sinds een paar weken hevige klachten van aften. Het begon aan de binnekant van mijn linker mondhoek. daarna kreeg ik er eentje onder mijn tong. Die was heel vervelend. Nu heb ik de pijnlijkste aan de binnekant van mijn linkerwang vlakbij de uitmonding van de glandula parotidea. De pijn is ondraaglijk, vooral als er voedsel langskomt dat heel zuur is. De pijn is net als dat iemand met een ijzeren stompe staaf de binnekant van je wangslijmvlies brandmerkt. Het vervelende is dat ze zich steeds uitbreiden. Ik krijg nu weer eentje aan de binnekant van mijn onderlip. Ook wordt de ulceratie bij mijn linkermondhoek steeds groter, het lijkt op een schroeivlekje, een witte vlek. de omgeving is rood en gezwollen.
Wat kan ik hiertegen doen? Ik heb alles geprobeert. Ze vertelden dat soda hielp. soda is zoals u wel weet: natriumbicarbonaat, dat hielp niet. toen kocht ik een middel met lidocaine erin. hielp ook niet. iemand zei dat glycerine wel helpt. Binnen 6 uur zou de pijn afnemen. Maar met de glycerine werd het nog veel erger. Ik weet er geen raad meer mee.
Ik denk zelf dat de aften erfelijk zijn. Ik hoorde ooit dat het te maken zou hebben met je HLA-typering. Denk maar aan de ziekte van Behcet of Crohn. Ik denk dus niet dat ik van de aften verlost zal worden. Maar ik wil als ze wel komen ervanaf. Ik hoop dat u er wel raad mee weet.
Met vriendelijke groet,
Alveolaire gingiva
Het komt bij 20% van de bevolking voor, de oorzaak is onbekend.
Vermoedelijke factoren die het ontstaan bevorderen zijn: beschadigingen/wondjes, hormonale veranderingen en stress.
Bij rokers komen gek genoeg aften bijna nooit voor.
Blaasjes veroorzaakt door het herpes simplex virus kunnen op aften lijken, maar deze gaan meestal gepaard met koorts.
Aften genezen over het algemeen vanzelf, er bestaan helaas geen wetenschappelijk bewezen middelen tegen aften.
Sommige patienten vertellen dat zij baat hebben bij zendiumtandpasta.
Ik hoop dat het helpt.
[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2002-06-18 22:29 ]
Uitdoen is geen optie de eerste weken vanwege de zwelling en het aanpas probleem.
Komen er dan gewoon meer? Is het een soort bacterie/virus die door irritatie opengaan en zich gaan nestelen op alle kwetsbare plekken onder die prothese?
Ik hou mln hart vast :-? :(
Ik gebruik zelf pyralvex. Dit kun je bij de drogist kopen. Het doet wel zeer als je het erop doet. Maar als je er snel bij bent, dus als je hem op voelt komen, helpt het goed.
Ik heb zelf vaak aften als ik ongesteld moet worden of ben, en als ik niet lekker ben. Bijvoorbeeld verkouden. Het schijnt dan ook met je weerstand te maken te hebben.
Ik heb ze zelf al vanaf mijn jeugd, ben nu 42. Het wordt wel steeds minder. Wie weet gaat het ooit vanzelf over.
Sterkte.
Joke